MÓDA JAKO BYZNYS – KDO VÍ, JAK NA TO?

Není tomu dávno, kdy móda u nás byla chápána jako nadbytečnost. Téměř všichni chodili v jedné šusťákovce a byli zarytými fanoušky turistických sandálů. Ne, že by to byla úplně jejich vina, bývalý režim originalitě příliš nenahrával, a už vůbec nepodporoval něco tak povrchního jako módní průmysl. Výsledkem byla módní Sahara, která tu po dobách socialismu zůstala.

Za čtvrt století se mnohé změnilo. Máme poměrně početnou skupinu designérů nové generace, ze kterých se, doufejme, časem vykrystalizuje solidní návrhářská základna a stálice našich šatníků. Máme vlastní fashion weekend. Máme naše návrháře na stránkách uznávaných módních časopisů. Máme kvalitní školy s kvalitními profesory. A teď začínáme konečně mít i projekty, jejichž náplní je nejen podpora samotné tvorby, ale i jejího prodeje a bytí. Móda přestává být čistě uměním a dochází k jejímu střetu s obchodní sférou.

Jedním z projektů, který má tuto ambici je i BOOST Fashion Workshop, jehož zakladatelka Kamila Boudová sama na vlastní kůži pocítila frustraci lokálních ambiciózních návhrářů. Už během mého studia Textilního a Oděvního návrhářství v Liberci jsem pociťovala bezmoc při myšlence na kariéru v Čechách. Pozic pro návrháře je tu jako máku a poradenství při zakládání a vedení značky tu nebylo vůbec. Pochopila jsem, že budu muset odejít a naučit se jinde.“ A skutečně odjela a naučila se. Získala pracovní zkušenosti v Německu, Londýně i Paříži, kde v současné době žije. V Praze chvíli působila i jako součást projektu Creative Fashion Marketing a nyní přišla s vlastním vzdělávacím projektem, který má ambici zkrátit cestu mladých profesionálů za poznáním.

Lokální esence projektu navazuje na Creative Fashion Marketing a globálně je koncept inspirovaný fenoménem Start-Up Weekendů, během kterých jsou pětičlenné skupinky lidí schopny dát dohromady celý business plán. Něco takového však není přímým cílem BOOSTu. „BOOST je v trochu pomalejším tempu, protože poskytuje účastníkům i teoretický základ pro jejich projekty. Výsledkem by měly být obchodní modely a strategické marketingové plány,upřesňuje Kamila. „Pokud ale některý tým bude řešit konkrétní business plán, budu jen ráda.“

Vizi skupinové práce nicméně zachovává. Síly v rámci čtyřčlenných týmů spojí návrháři, marketéři, business developeři a web designeři, jejichž společným prvkem by měla být touha po vlastním podniku nebo po posunu v kariéře. Právě tento koncept tak z BOOSTu dělá platformu pro vzájemné setkání členů těch profesních sfér, které by měly stát za samotnou značkou. „Každý si tam najde něco, protože jedna část publika bude vědět o módě, o produktu a podobně, a druhá bude mít zase základ z managementu a marketingu. BOOST rozšíří jejich obzory o módním průmyslu, který je specifický jak pro svůj kulturní aspekt, tak pro komplexitu dodavatelského řetězce a rychle se měnící trendy,“ odpovídá Kamila na otázku, zda workshop nějakým způsobem obohatí i ty, kteří již disponují znalostmi ze svého oboru.

BOOST Fashion Workshop však není jediným projektem, který se zabývá podporou fashion businessu. Takovým průkopníkem je i zmíněný Creative Fashion Marketing pod vedením stylistky a fashion coachky Violy Fetisové. Projekt spojuje studenty Marketingové komunikace a PR Univerzity Karlovy se studenty UMPRUM a v němž Kamila i její obchodní partnerka v minulosti působily.    

“Cílem Creative Fashion Marketingu bylo otevřít otázku odbornosti ve fashion businessu, zaplnit díru na trhu v oblasti vzdělávání, ale hlavně pomoci designérům v uplatnění v praxi.” Creative Fashion Marketing je vlastně jedinečný předmět, který vznikal před dvěma lety jako projekt a trochu i jako pokus, jak budou studenti těchto dvou škol spolu umět pracovat.  Návrháři z UMPRUM vytvořili týmy společně s mladými marketéry. Výsledkem spolupráce tak mají být nejen kolekce, ale hlavně strategie, tiskové zprávy, lookbooky, kampaně a jiné praktické věci, které mladí umělci potřebují při uvedení produktu na trh. “Lidé z naší fashion branže by měli být edukováni a víc odborně vzdělaní,“ doplňuje Viola a pokračuje: “Od designérů bychom neměli chtít, aby dělali marketing, oni by měli tvořit, přinášet nové tvary, koncepty a kolekce.” Díky předmětu Creative Fashion Marketing se už od dob studia můžou propojit různé profese a společně zjišťovat koho produktem, kolekcí oslovit, jak ji co nejlépe prezentovat a nakonec i prodat. Z projektu se za dva roky stal akreditovaný předmět a jeho aspirace míří až k celkovému oboru.

A i když Creative fashion marketing je určen pouze pro specifickou skupinu studentů, nikoliv pro veřejnost, jsou u nás i další způsoby jak se ke vzdělání a informacím dostat. I když právě nestudujete, nebo nejste ve studentském věku. Škola oděvní tvorby a marketingu Kláry Haunerové už nabízí řadu seminářů se zaměřením na tvorbu značky nebo navrhování jako takové. Jak se tedy BOOST od předchozích projektů odlišuje? „Doplňuje současné panorama o obchodní aspekt. Navíc je nastaven ve velmi přátelské cenové relaci, aby se ho mohli zúčastnit i začínající návrháři nebo čerství absolventi s omezenými finančními prostředky. BOOST je jednorázová akce, která vás nakopne. Je intenzivní a orientovaný na sales a ROI (prodej a návratnost investic).“

Jestli bude i dílkem skládačky, která nakopne český módní průmysl, zatím nemůžeme předjímat, nicméně každý takový projekt nás posouvá vstříc sofistikovanému módnímu světu, po kterém se na tuzemských trzích již léta volá.

Ve Fashion MAP tleskáme každé povedené platformě která přináši nové a užitečné informace nebo sdílí zkušenosti. Určitě budeme i přitom jak BOOST dopadne a přineseme čerstvou várku informací a vlastní pohled na to, jak workshop svou premiéru ustál. V redakci si myslíme, že v oblasti vzdělávání máme pořád prostor, a proto pokud znáte podobný projekt nebo inciativu, dejte nám o tom vědět. Rádi podpoříme každého, kdo smysluplně povede lokální módní průmysl správným směrem.

Praktické informace:

Termín konání workshopu: 28. 11. – 30. 11.

Cena:

early bird nabídka do 15. 11. – 1950,- pro jednotlivce (u skupin dvojicemi počínaje jsou ceny nižší) po 15. 11. – 2 200,-

Web: http://www.fashionbusinessworkshop.com/

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...