08.09.2014

(Text: Olga Svozil Karpetská, Foto: Michaela Slobodová)

Všichni, kdo uvažují o české módě ve vizi delší než jen následující sezona, se pravděpodobně shodnou, že soutěže pro mladé a „nezavedené“ tvůrce jsou důležitou součástí módního dění. Ať už jde jen o to, nechat nováčky vyzkoušet si, jaké to je pracovat podle zadaných pravidel nebo naopak, jde spíše o objevování nových talentů, jsme fanoušky všech soutěží, které splňují pravidla vysoko nasazené laťky, fér jednání a odborné poroty. Soutěž při MBPFW tyto předpoklady splňuje a o jejich plnění se snažila už ve „dřevních dobách“ a proto nakonec nezáleží ani tak na tom, jak se jmenuje, jako spíše na konečném efektu, který je výborný. 

 

Vítězem soutěže se stal mladý talentovaný Maroš BarAn.

Zatímco v minulých letech se soutěž členila na dvě kategorie – oděv a doplněk s obuví – a přes jednotné téma byly možnosti tvůrců prakticky neomezené (a do soutěže se vešlo i to, co už nějakou dobu viselo v archivech), letos došlo k razantní změně. Jednak, soutěž se tak trochu zkomercializovala, podstatnější však je zcela odlišný přístup k soutěžícím. Deset finalistů pracovalo devět dní v ateliéru pod vedením Liběny Rochové s předepsanými materiály v rudé barvě. Každý měl přidělen 5 metrů tylu a 5 metrů pevného, (+ materiálu kolik je třeba na kaliko) vrstveného syntetického úpletu. Nic víc a nic méně, až dvanáctihodinové směny, ale atmosféra prý byla úžasná, stejně jako zkušenost s profesionály v zákulisí přehlídky a s osobností Liběny Rochové. Že tedy nebylo důležité vyhrát, ale zúčastnit se? To by popíralo hlavní smysl soutěže, boj o přehlídku na MBPFW 2015 – a taky že se bojovalo.

Každý tvůrce představil svůj model, s doplňky vlastního výběru a speciálním make-upem i účesem. Nebylo nijak překvapivé, že všichni tvůrci preferovali tuhý materiál, který se krásně nesl a umožňoval prostorové konstrukce, deformace tvarů a velké objemy. Většina také vsadila na minimální členění materiálu, málokdo začišťoval okraje a jen jednou se objevil ve větším měřítku i průhledný tyl.

Za výraznější zmínku stojí dva modely, které se z „materiálu poplatného“ davu nějak vyčleňovaly. Šestý v pořadí byl model, který ani ne tak inovoval tvar, jako projevil odvahu zasáhnout do struktury samotné hmoty. Vyřezáním vrchní části tuhého úpletu se materiál začal lámat, a i když to pravděpodobně nebylo zcela podle představ tvůrce, vyřezané linie umožnily nové skládání a nový, více „origami“ rozměr. To nejlepší však zůstává nakonec, a když jako poslední na molo vstoupila úžasná rudá langusta, včetně krunýře na hlavě a klepet, bylo naprosto jasné, kdo je vítězem. I přes velmi rozpačitý výkon moderátorky si tak nakonec své ocenění odnesl Maroš Baran – a my jsme skutečně zvědavi, co nám příští rok ukáže.

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

21.07.2017
O čem to tady mluvíme? O největší prodejní galerii u nás. Deelive design store dříve fungoval jen na internetu, ale v...
21.07.2017
O čem to tady mluvíme? O největší prodejní galerii u nás. Deelive design store dříve fungoval jen na internetu, ale v...
17.07.2017
Cílem značky je vyrábět vysoce kvalitní jedinečné kousky za přijatelnou cenu a zároveň šetřit životní prostředí....
15.07.2017
Fashion Week v Berlíně prožívají všechny typy lidí ve vlastním stylu. Díky fashion show, ale také díky známým fashion...
25.06.2017
Okrem certifikácie, bio materiálov alebo možnosti zrecyklovania jednotlivých komponentov produktu, ostáva zaujímavým...
20.06.2017
Ve Fashion průmyslu jsme se ocitli ve fázi, kdy se ze žáků stávají učitelé. A tak se fresh způsob myšlení a ...
  •  
  • 1 z 106
  •