08.09.2014

(Text: Olga Svozil Karpetská, Foto: Michaela Slobodová)

Všichni, kdo uvažují o české módě ve vizi delší než jen následující sezona, se pravděpodobně shodnou, že soutěže pro mladé a „nezavedené“ tvůrce jsou důležitou součástí módního dění. Ať už jde jen o to, nechat nováčky vyzkoušet si, jaké to je pracovat podle zadaných pravidel nebo naopak, jde spíše o objevování nových talentů, jsme fanoušky všech soutěží, které splňují pravidla vysoko nasazené laťky, fér jednání a odborné poroty. Soutěž při MBPFW tyto předpoklady splňuje a o jejich plnění se snažila už ve „dřevních dobách“ a proto nakonec nezáleží ani tak na tom, jak se jmenuje, jako spíše na konečném efektu, který je výborný. 

 

Vítězem soutěže se stal mladý talentovaný Maroš BarAn.

Zatímco v minulých letech se soutěž členila na dvě kategorie – oděv a doplněk s obuví – a přes jednotné téma byly možnosti tvůrců prakticky neomezené (a do soutěže se vešlo i to, co už nějakou dobu viselo v archivech), letos došlo k razantní změně. Jednak, soutěž se tak trochu zkomercializovala, podstatnější však je zcela odlišný přístup k soutěžícím. Deset finalistů pracovalo devět dní v ateliéru pod vedením Liběny Rochové s předepsanými materiály v rudé barvě. Každý měl přidělen 5 metrů tylu a 5 metrů pevného, (+ materiálu kolik je třeba na kaliko) vrstveného syntetického úpletu. Nic víc a nic méně, až dvanáctihodinové směny, ale atmosféra prý byla úžasná, stejně jako zkušenost s profesionály v zákulisí přehlídky a s osobností Liběny Rochové. Že tedy nebylo důležité vyhrát, ale zúčastnit se? To by popíralo hlavní smysl soutěže, boj o přehlídku na MBPFW 2015 – a taky že se bojovalo.

Každý tvůrce představil svůj model, s doplňky vlastního výběru a speciálním make-upem i účesem. Nebylo nijak překvapivé, že všichni tvůrci preferovali tuhý materiál, který se krásně nesl a umožňoval prostorové konstrukce, deformace tvarů a velké objemy. Většina také vsadila na minimální členění materiálu, málokdo začišťoval okraje a jen jednou se objevil ve větším měřítku i průhledný tyl.

Za výraznější zmínku stojí dva modely, které se z „materiálu poplatného“ davu nějak vyčleňovaly. Šestý v pořadí byl model, který ani ne tak inovoval tvar, jako projevil odvahu zasáhnout do struktury samotné hmoty. Vyřezáním vrchní části tuhého úpletu se materiál začal lámat, a i když to pravděpodobně nebylo zcela podle představ tvůrce, vyřezané linie umožnily nové skládání a nový, více „origami“ rozměr. To nejlepší však zůstává nakonec, a když jako poslední na molo vstoupila úžasná rudá langusta, včetně krunýře na hlavě a klepet, bylo naprosto jasné, kdo je vítězem. I přes velmi rozpačitý výkon moderátorky si tak nakonec své ocenění odnesl Maroš Baran – a my jsme skutečně zvědavi, co nám příští rok ukáže.

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

13.09.2017
WE RE NEXT je na naše poměry ojedinělá akce – nejedná se o prezentace jedné školy a jejího spřáteleného Erasmus...
11.09.2017
Pražský streetstyle, který byl před pár lety nahodilým “fotografováním lidí venku”, prošel za pár sezon výraznou změnou...
05.09.2017
Umprumáci mají oproti studentům jiných škol několik výhod. Kromě studia v Praze (a tedy centru českého fashion dění) je...
04.09.2017
Neděli otevírala show Mi Fashion Label. Grafické vzory, krajka, denim, safari… Je to divoké, je to nositelné, je to...
03.09.2017
Na ostrově Štvanice se MBPFW koná už podruhé a produkce opět využila místní sportovní zázemí. Zatímco minule to byly...
01.09.2017
Stejně jako fashion week, který byl před šesti lety byl jenom jedním molem uprostřed Pařížské ulice a nyní je...
  •  
  • 1 z 109
  •