30.01.2016

(text: Markéta Pečenková)

Tomáš Rohal je lokální “self-made man”. Přestože sám nikdy o vlastní výrobě neuvažoval a roky strávil prací v globální firmě, touha po smysluplné činnosti a zlepšení karmy ho vedly zpět k nápadu z dob studií Textilních strojů na univerzitě v Liberci. Tam ho zaujal potenciál využití technického konopí. Po 15 letech své zaujetí proměnil v realitu a teď je jeho sortiment konopného oblečení k dostání v nově otevřené kamenné prodejně v Karlíně. A právě tam jsme si s ním přišli popovídat o jeho cestě k vlastní výrobě, proč zrovna konopí nebo jak probíhá spolupráce s tuzemskými výrobci.
 

“JE TADY SNAHA VYNALÉZAT NANOMATERIÁLY A DÁVAT JIM FUNKČNOST, PŘITOM TO ROSTE NA POLI.”

 

Původní Tomášovou myšlenkou bylo dovážet a prodávat již vyhotovené konopné džíny a nabídnout je na místním trhu. Brzy ale zjistil, že takový výrobek nebude snadno k nalezení ani jako polotovar. Sám to nazývá jako “3 smrtící údery, které jsem ustál” - nabízené “konopné” džíny byly z bavlny a polyesteru, kvalitní konopná látka takřka k nedostání a nejbližší možnost indigo barvení ve Slovinsku. “Nakonec jsem přehodil výhybku a oprášil jsem znalosti textilních technologií ze školy. Šel jsem zpátky k základům a začal od konopných vláken.” Ty Tomáš dováží z Francie, ale veškerá další výroba od příze až po finální úpravy už probíhá zcela lokálně. Nalézt vhodné dodavatele nebylo jednoduché, Tomáš často spolupracuje s malými nebo rodinnými firmami a naráží na potíže s velkovýrobou i znalostmi zpracování konopného vlákna. “Tenhle materiál vyžaduje speciální zacházení a ty firmy už pomalu zapomněly, jak se to dělá. Zkoušíme a někdy se to povede až třeba na třetí pokus a tím se spotřebuje spousta času i materiálu.”

Tuzemská tvorba přesto obě strany baví. Tomáš může být u celého výrobního procesu a výrobci jsou nadšeni z nové výzvy. “Většinou jsou to starší páni, co jsou v podniku od socialismu a často od nich slýchám `Konečně někdo přišel s něčím novým. Tady je to pořád samá bavlna, konečně nějaké vzrušení v tom našem nudném textilu.` Navíc se všichni navzájem znají, je to paráda: Dokážou si navzájem poradit nebo odkázat na někoho jiného” Někdy je nadšení dokonce tak velké, že prototypové vzorování vytvoří i zdarma, protože sami chtějí vyzkoušet potenciál konopného materiálu.

A proč ta fascinace technickým konopím? Především pro funkčnost materiálu. Konopí je antiseptické, antibakteriální, má čtyřikrát větší savost než bavlna, absorbuje 95 % UV záření, molům nechutná a výdrž se pohybuje v řádech desítek let. Druhým rozhodujícím faktorem je ekologičnost pěstování. Transport probíhá pouze v rámci Evropy a týká se jen vláken, má vyšší výtěžnost a spotřebuje o polovinu méně vody a až o 95 % méně agrochemie než bavlna.

Pak je tu efektivní marketing, který může využít “slávy” své známější sestry marihuany. To občas přináší i úsměvné situace.  “Lidé se mě s vážným výrazem ptají, jestli tričko můžou vykouřit, když ho roztrhnou. Paradoxně větší rozhled než mladí lidé mají v konopí senioři, kteří si sem do Konopnictví chodí pro konopné čaje nebo masti.”

Pokud tyto důvody nestačí, konopný materiál skýtá praktické funkce i ryze pro člověka. Už v lázních Vinzenc Priessnitz hosty balili do pruhů konopné látky, která prokazatelně zabíjí bakterie. Ponožky za sebou můžete nosit i několik dní a stále je to hygienické (i voňavé) a ještě zvládnou zabít plíseň na nohou. Čínská armáda konopný textil začala používat na spodní prádlo a uniformy pro své vojáky. A prožitek z nošení má dokonce vědecké vysvětlení. “Konopné oblečení se velmi příjemně nosí, tak jsem pátral, jestli to není jen placebo, a zjistil jsem, že konopí má stejný elektrický náboj jako lidské tělo. Jako u magnetu se dvě stejné polarity odpuzují, a proto je mezi kůží a látkou vždy tenká vrstva vzduchu. Plastová vlákna mají náboj opačný, proto je oblečení z nich přiléhavější.”

Aktuálně se Tomáš poohlíží po investorech a rozběhl kampaň na HitHit na výrobu konopných tenisek, výsledek se zatím blíží ke 30 %. Ani případný neúspěch Tomáše neodradí. “I tak jsem rozhodnutý do toho jít, znamenalo by to pouze omezenou nabídku.”  Pracovat dál hodlá i na fashion stránce produktu. “Dal jsem se dohromady s návrhářkami se zkušenostmi z konfekčních firem. Pracujeme na ucelenější kolekci, kterou by se nesla nějaká červená nitka spojující vše dohromady. A bude toho víc…”

Tomáš Rohal je muž nápadu i činu a my máme obrovskou radost, že se u nás objevují takové nadějné projekty, které se jedním dechem snaží o osvětu moderního zákazníka a  druhým o oživení české textilní tradice. Rozhodně fandíme !

Kontakt:

bohempia.eu

https://www.facebook.com/bohempia

Adresa prodejny:

Sokolovská 105/76 Pra

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

13.10.2017
„používanie kože v módnom priemysle je zastaralé.“ Marco bizzari Zdá sa, že v oblasti luxury brands je to...
12.10.2017
Již druhým rokem se v Brně konal festival věnovaný designu všeho druhu. Tento projekt vznikl pod taktovkou Alexandry...
11.10.2017
Pražští možná znají CLAF jako zkratku obchodíku Czech Labels and Friends, který se nachází v centru města. Když se...
09.10.2017
Prestížna talianska univerzita otvorila nový odbor Fashion Retail Management v spolupráci s Gucci. Pre fanúšikov...
13.09.2017
WE RE NEXT je na naše poměry ojedinělá akce – nejedná se o prezentace jedné školy a jejího spřáteleného Erasmus...
11.09.2017
Pražský streetstyle, který byl před pár lety nahodilým “fotografováním lidí venku”, prošel za pár sezon výraznou změnou...
  •  
  • 1 z 109
  •