Babuška don‘t do fashion. Nebo ano? Talk krajín V4!

London Fashion Week byl pro české a slovenské designéry letos výjimečný. S českou výhrou za nejlepší výstavu v konkurenci 24 krajín a s nominací slovenské Barbory Kubíčkové na nejlepšího designéra se přidal i workshop o pletení nebo talk zástupců všech krajín vyšegrádské čtyřky. O tématech jako lokální trh, podpora designérů a jak dostat střední Evropu znovu na módní mapu světa se bavilo 6 profesionálů z módní brandže.
Pavel Ivančic a Katarína Král představili aktuální český trh s lokálním módním designem, šéfka polského institutu aktuální vznik fashion kroniky a Dana Kleinert a Zuzana Šidlíková zase slovenské muzeum designu nebo myšlenku fashion turismu. Témata jako „Jak rozvíjet talenty, kam směřuje lokální fashion svět a proč je důležité znovu propojit designéry a tradiční fabriky“ jsou nekonečná. Řeč byla, ale také o konkrétních jménech, která jsou budoucností pro český design – Karolína Juříková, Jana Mikešová, Tereza Rosalie Kladošová nebo Maroš Baran. A my víme, že v publiku seděli kromě novinářů a designérů taky profíci z NOT JUST A LABEL, nebo dva londýnšti nákupčí. Necháme se překvapit jaké reakce a kroky budou následovat…

Společný program na prestižním fashion weeku je skvělý záměr. Češi i Slováci mají na čem stavět. Před komunizmem patřily jména jako Baťa nebo Nehera mezi špičku. Nebýt 40 let stagnace nebo jenom velice omezeného pomalého vývoje, možná by teď Praha byla centrem ty nejlepší módy a H&M by vůbec neexistovalo. Na to, že Střední Evropa byla plná kvalitních dílní a špiček navázala i Paulína Latham z polského institute v Londýně.

Ta se věnuje hlavně brandingu značek a příběhům, které mohou jednotlivé značky vykládat. Padli jména jako polský Monochrom, který se ale díky studiu v Londýně velice rádi a hlavně pro imidž distancují od rodného Polska. Paulína vnímá módu skrze marketing. ”Podle toho jaký příběh nabídnete, tak se vaše zboží prodá. V Itálii nikdo před Guccim neřešil italskou módu skrze imidž – ano kvalita kůže, nebo zpracování tu bylo i dřív, ale Gucci začal s tím, že Itálie je vlastně neskutečně temperamentní a ženská a taková je i jeho luxusní móda. Nebo se podívejte na americký trh. V 60 letech vůbec nebylo cool být návrhářem z Ameriky. Všechno krásné, na úrovni a inovátorské přicházelo z Evropy. Ale změna postoje, imidže a změna “story”, kterou začali o sobě designéři vyprávět změnila přístup jiných krajín i Američanů samotných,“ říká Paulína.

Jaký příběh chce tedy Polsko vyprávět? “Jde o konotace. Když si vzpomenete na Paříž napadne vás chic móda, když řeknete Polsko napadne vás babushka a brambory. Proto chceme vydat knihu, kroniku, která bude poňata takovým stylem že bude vidět jakou má Polsko bohatou historii a že má taky designéry, na které může být hrdé. To, že jsou Poláci rozhodně dobří potvrzuje i jejich nejnovější “star“ Marta Jakubowski. Ta byla British Fashion Councilem vybrána mezi designéri NEWGEN, projektu který podporuje ty nejlepší mladé talenty z celého světa.

Maďarsko reprezentovala zástupkyně značky INQ CONCEPT, která ocenila pomoc ze strany maďarské vlády. Ta totiž chápe módu jako byznys, jako část turismu, který se dá rozvíjet a pak dál ovlivňovat jiné části ekonomiky. Právě díky státní podpoře vznikl Design Terminal, který organizuje Central European Fashion Week. Možná právě státní podpoře je Maďarsko nejdál v tom jaké postavení mají lokální značky na celkovém trhu s oblečením. Profi kolekce, lookboky, expanze do zahraničí a již druhá generace designérů kteří mají šanci vést své vlastní značky… I to je obraz maďarské módy.

Talk krajín V4 byl skvělým shrnutím pro ty, kteří se chtěli dozvědět více o projektech a značkách, které jsou v jednotlivých krajinách Top of mind. Myslíme si, že právě takové talky by měli být každoroční záležitostí stejně, jako když se sousedi potkají na chodbě a přehodí pár slov o tom, komu se jak daří. Ve Fashion MAP bychom, ale rádi viděli kdyby to nezůstalo jenom u toho. Příležitostí jak uchopit spolupráci může být mnoho a věříme že tohle byl jen teoretický a diskusní úvod. Neustálý dialog a snaha jak spolu podpořit region by měla být otevřena neustále. Tak, aby z ní mohl profitovat hlavně lokální fashion průmysl.

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...