Český úspěch v Budapešti aneb lesk a bída našich soutěží…

Pečlivý tříkolový výběr před odbornou porotou, nastavená pravidla, grandiózní finálový večer s rekordní návštěvností. Když se však ponoříme hlouběji do nitra soukolí, objeví se další otázky. Co je skutečným cílem soutěže? A jak funguje zákulisí? Přečtěte si rozhovory a pocity designérů kteří soutěžili.

Jak soutěž vnímala vítězka kategorie doplňků Sofya Samareva?  „Pochopila jsem to tak, že nejdřív rozpracuješ koncept, který pak doděláš na základě toho, že postoupíš do druhého kola. Tak jsem připravila koncept, který mě napadl už před časem, během první kolekce klobouků. Klobouky – účesy byly všechny statické, vlastně jenom napodobovaly vlasy tak, jak jsou na hlavě, a šlo spíše jen o účesy nebo drdoly. Říkala jsme si, že bych chtěla udělat něco v pohybu. Že je to dvojitý vtip, nejenom že máš vlasy na hlavě, ale že k tomu máš ještě ten zastavený okamžik jejich pohybu. Chtěla jsem udělat kolekci pro sebe, neměl to být prodejní záměr, spíše sochařská věc. A tak jsem si říkala, že když se s tím konceptem přihlásím do soutěže a budu mít deadline, který mě donutí si na to sednout.“ Jak sama Sofya říká, speciální zadání na doplňky nebylo, všechny tři kategorie měly zhruba stejné zadání. „Inspirovat se zeměmi ostatních zúčastněných států. Umělci, místem, čímkoli, jenom aby tam byla nějaká inspirace. To byla podmínka. Já jsem se inspirovala polskou umělkyní,“ dodává.

A jak probíhal finálový večer a jak na něj Sofya nahlíží? „Styling, choreografii a vše co k finále patří jsme řešili až na místě a přiznám se, že jsme nebyla úplně spokojená. Všichni finalisté měli stejný makeup a vlasy a pro klobouky, když mají vypadat jako vlasy, tak nemůžou být vidět vlasy modelek, to by nedávalo smysl. Na místě jsme to vymysleli a vyřešili, choreografie se samozřejmě nezměnila, ta byla pro každého úplně stejná. Takže některé klobouky nebyly ani nasazené na hlavě protože modelky v tom neviděly. Přitom by to stačilo vyřešit tím, že by modelky stály a ukázaly to, ale nikdo se se mnou nechtěl moc bavit,“ nešetří kritickými slovy Sofya. „Taky by mě zajímalo, co bude dál, zatím jsem dostala rámeček s diplomem, uvidíme,“ končí Sofya vyprávění o své první mezinárodní soutěži.

Jiný pohled mají pak další adepti a studentští designéři, kteří se účastnili. Shodnou se na tom, že modelky byly krásné a profesionální, oproti českým podmínkám, a stejně tak kvalitní byl výběr hudby.

Barbora Kubičková, letošní vítězka Black Card na Unique Fashion Week, byla s celkovým průběhem soutěže velmi spokojena. „Okrem Budapešti som mala fashion show  #Kingsize ešte v Prahe a v Bratislave. Každá z týchto akcií bola jedinečná a iná. Osobne mi asi najviac sadla Budapešť, pretože som mala pocit, že je celkovo otvorenejšia mladej, extravagantnej móde.“

Do finále soutěže o služby v hodnotě 10 000 eur se probojovalo 21 návrhářů. Dva s doplňky, devět zahraničních a deset maďarských. „Vítěz získává profesionální balík služeb – mentoring, realizaci kolekce, prezentaci na světovém veletrhu a podobně. Cena je skutečně výjimečná a je zaměřená na reálnou podporu designéra a jeho značky,” vysvětluje obsah ceny Dana Kleinert, členka mezinárodní poroty a šéfka Slovak fashion council a pokračuje: V úvodních kolech cítíme v porotě velkou odpovědnost, abychom rozpoznali talent a potenciál návrháře. Logicky, každý nemusí zároveň dobře kreslit, případně sa jinak graficky vyjádřit. Je tedy na nás, abychom podle zaslaných informací odhalili hloubku myšlenky, koncept a zručnosti autora. Po prvním kole pak vybereme kandidáty do užšího kola, kde už kolekci skutečně realizují a tam se ukáže potenciál a schopnosti návrháře,” popisuje Dana Kleinert zákulisí výběru.

 

„Bol to kreatívne silný ročník, dizajnéri boli rôznorodí. Od autorských potlačí, cez vrstvenie látok, šialené kombinácie farieb. Videli sme jednoduchú konfekciu aj nenositelné umelecké siluety“, říká o obsazení editorka Mischel W. Nacpaný sál a různorodost návrhářů potěšily i Petru Pitelkovou, která se spolu s Marošem Baranem shodne na tom, že komunikace s pořadateli byla trochu náročnější. „Hodně mě překvapila organizace, kdy nám prakticky až v pátek před finále dali vědět z produkce bližší info o tom, jak bude fungovat backstage. Pořadatelé ale byli sami o sobě na show perfektně připraveni.“ Petra, která kolekci prezentovala letos na čtyřech akcích a ve třech soutěžích srovnává takto: „Z hlediska profesionality se mi nejvíce líbilo Scifi-Safari a Budapešť. O Arcoloru raději nemluvím a na Unique Fashion Week přišlo tak málo lidí, že to bylo skoro až zbytečné.“

 

Maroš Baran je perfekcionista který letos absolvoval několik přehlídek a před rokem se účastnil soutěže Red Cut na MBPFW kterou vyhrál. Víme o něm, jak je přísný, když jde o prezentaci svých kolekcí. „Mal som trochu pocit, že organizátori by boli radšej, keby sme si my designéri išli sadnúť do hľadiska a všetko nechali na nich. To však nie je môj prístup a tak som si všetko čo sa dalo urobil sám. Správne nafitovat modely je podla mňa pri prezentácií zásadné a málokto to vie urobiť lepšie ako autor.“

 

Gombold újra! mimo rozdílu v kvalitě organizace ukázala i jiný aspekt soutěžení. Je otázkou, co má soutěž hodnotit. Je to kreativita? Zručnost? Schopnost poradit si s materiálem? Nebo schopnost udělat věci prodejné a nositelné? A jak se vůbec stavět k pravidlům, která se vlastně nemusí dodržet? Je vhodné, aby jedna kolekce absolvovala všechny možné soutěže? Má takové soutěžení smysl a přínos pro návrháře i scénu? A jaký má obecně soutěžení smysl v česku, když Sci-Fi Safari je především o podpoře v průběhu soutěže, bez jasně stanoveného vítěze, vyhrát Arcolor není nic, na co by měl být designér výrazně hrdý, na přehlídky soutěžících v rámci Unique Fashion Weeku téměř nikdo nechodí a finále soutěže při MBPFW pro jistotu rovnou uzavřeli před tiskem?

Navrhování oděvu a doplňku není exaktní kategorií, ale ani čistě uměleckým oborem. Je těžké uchopit smysl a podstatu povolání módního designéra, ale pokud se to povede, pak soutěže mohou představovat raketový start profesního života. Musíme se však rozhodnout, co by vlastně takový designér měl dělat a za co přesně ho chceme v našich podmínkách hodnotit. 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...
Předchozí článek
Další článek