Obdarovat své blízké originálním dárkem, který má lokální původ, je vždy skvělou volbou. Přinášíme vám výběr tipů na vánoční dárky od českých tvůrců, designérů a značek. Všechny produkty v sobě spojují precizní řemeslo, důraz na udržitelnost a jedinečný styl. Podpořte domácí tvorbu a darujte něco, co má opravdovou hodnotu. V našem přehledu najdete tipy na dárky pro milovníky pohodlí, designu, módy, šperků a knih.
1. DESIGN & INTERIÉR
Keramika od Karolíny Kučerové
Karolína Kučerová je mladá designérka, která se proslavila především svou jedinečnou tvorbou v oblasti keramiky. Její práce zaujme nejen minimalistickým estetickým pojetím, ale i hlubokým zaměřením na harmonii a praktičnost. Inspiraci čerpá z každodenního života a hledání rovnováhy, což se odráží v její kolekci keramického nádobí i uměleckých objektů. Její tvorba je spojena s Japonskem, kde studovala na Kyoto University of the Arts.
Její díla jsou ideálním tipem na vánoční dárek pro milovníky moderního a přitom autentického designu. Jednoduché, ale rafinované keramické kousky, zaručeně ozvláštní jakýkoliv interiér.
Foto: Karokuc.com
Ågnes pottery
Za touto značkou stojí Daniel Machill a Martin Váša, kteří tvoří originální keramické vázy, hrníčky a talířky. Každý kousek vyniká svým jedinečným designem a precizním zpracováním. Výrobky značky Ågnes lze zakoupit přímo prostřednictvím jejich instagramového profilu, kde pravidelně představují své novinky a kolekce. Značka má aktuálně v nabídce i šálky, misky a vázy, které jsou dekorované airbrushem a transparentní glazurou. Tento tip je tak ideální volbou pro milovníky stylového a funkčního designu.
Foto: archiv Ågnes
LEJAAN
LEJAAN je česká značka zaměřená na výrobu kvalitního minimalistického ložního prádla. S důrazem na udržitelnost používají pečlivě vybrané materiály, jako je TENCEL™ Lyocell, organická bavlna, len a hedvábí, které spojují luxusní vzhled s ekologickými vlastnostmi. LEJAAN se zaměřuje na etickou výrobu a minimalizaci svého dopadu na životní prostředí. Jejich moderní designy jsou nadčasové a vhodné do různorodých interiérů.
Foto: archiv LEJAAN
Marieli
Značka Marieli je moderním pokračováním rodinné tradice sahající až do dvacátých let minulého století. Příběh začal u prababičky Marie Líkařové, která vlastnila obchod s ložním prádlem a pečlivě vybírala materiály, které ručně zpracovávala, včetně vyšívání monogramů na povlečení. Po letech, kdy Terezie Täubelová, pravnučka Marie, nenacházela na trhu kvalitní a hezké ložní prádlo, rozhodla se navázat na rodinnou tradici a založila značku Marieli. Ta se zaměřuje se na výrobu kvalitního, etického a ekologického ložního prádla. Materiály, jako je 100% bavlna a pravé hedvábí, jsou pečlivě vybrány a mají příznivý vliv na pokožku.
Foto: archiv Marieli
2. MÓDA
objet petit a
objet petit a je česká značka niche spodního prádla, kterou založila designérka Tereza Švolíková. Značka se vyznačuje sofistikovaným přístupem k návrhu a výrobě, ve kterém kombinuje luxusní přírodní materiály s inovativními technikami experimentálního barvení za použití botanických pigmentů. Každý kus spodního prádla je ručně šitý v Praze. Studio najdete na adrese Mánesova 49.
.about leather.
Značku .about leather. založila Barbora Musilová v roce 2018 a zaměřuje se na výrobu minimalistických a kvalitních kožených doplňků. Produkty jsou vyráběny z italské kůže z Toskánska a ručně zpracovávány v malé dílně na Moravě. Značka se hlásí k principům udržitelnosti a slow fashion, s cílem vytvářet nadčasové a odolné kousky, které nejsou závislé na sezónních trendech. Každý produkt je unikátní a podporuje tradiční řemeslnou výrobu.
Udržitelné Vánoce: vouchery do Lula Vintage Prague nebo Archive Store Prague
Vánoční dárky, které dbají na udržitelnost, jsou stále populárnější volbou. Skvělým tipem je voucher do pražských vintage obchodů Lula Vintage Prague nebo Archive Store Prague. Tyto butiky nabízejí široký výběr originálního vintage oblečení a doplňků, které nejen vypadají skvěle, ale také přispívájí v boji proti plýtvání a overconsumption. Vouchery umožňují obdarovanému vybrat si kousek podle vlastního vkusu. Tento dárek je ideální volbou pro každého, kdo má zájem o módu s příběhem a s ohledem na naši planetu.
BESOCKS
BESOCKS značka vznikla v roce 2016 v Česku – zemi s dlouhou tradicí textilní výroby. Brand je postaven na kvalitním designu renomovaných domácích tvůrců a malosériové výrobě. Za značkou stojí Norbert Gáfrik, architekt a majitel CGI studia, a návrhářka Martina Novotná.
V přibližně dvouletém intervalu oslovují skupinku zajímavých tvůrců – typografy, grafické designéry či módní návrháře. Při tvorbě vzorů mají kreativci volnou ruku, omezení je pouze výrobní technologií. Z jejich návrhů pak společně vyrábí konkrétní vzory. V současné době kolekce obsahuje 29 vzorů od třinácti tvůrců.
MILLO
MILLO je inovativní značka, která se zaměřuje na udržitelnou módu. V roce 2023 ji založila Andy Horáková, která spolu se svým týmem usiluje o to, aby móda byla nejen stylová, ale i ekologická. Značka se soustředí na basic kousky jako jsou trička či teplákové soupravy, svou nabídku rozříšili také o plavky.
Produkty značky jsou navrženy tak, aby byly kvalitní a variabilní, což zajišťuje minimalizaci odpadu a šetrnost k životnímu prostředí. Značka také usiluje o posílení vědomí o ekologické odpovědnosti ve světě módy a motivuje k tomu, aby se změna stala novým standardem. Ve výrobě využívají econyl, recykovaný elestan, ale například i organickou bio bavlnu.
3. ŠPERKY
Still life
Značka byla založena v roce 2017 Terezou Bílou. Still life je značka, která se zaměřuje na ručně vyráběné šperky a vlasové doplňky z kvalitních udržitelných materiálů, jako jsou biologicky rozložitelné spony z acetátu celulózy, přírodní perly a sterlingové stříbro. Věří v etické a ekologické postupy, spolupracuje pouze s ověřenými řemeslníky a dodavateli, čímž zajišťuje odpovědnou výrobu a fair trade. Šperky jsou navrženy a vyráběny ručně, což zaručuje jejich originalitu a dlouhou životnost.
V roce 2020 byl sestaven tým zručných šperkařů na Bali, kteří vyrábějí kolekce pro Still life, přičemž projekt také podporuje místní komunitu, zejména řemeslníky, kteří přišli o práci během pandemie. Cílem značky je poskytovat vysokou kvalitu a detailní zpracování.
Foto: archiv Still life
Magdaléna Šťastníková
Talentovanou šperkařku Magdalenu Šťastníkovou jste mohli blíže poznat v našem rozhovoru. Její šperky jsou často inspirovány přírodou a elementem země. Klíčovým prvkem jejích šperků je způsob, jakým ožívají při nošení – v pohybu získávají nový rozměr a vždy záleží na nositeli, jak šperk uchopí. Její tvorba je proto ideálním a originálním dárkem nehledě na věk či gender.
4. KNIHY
Křehká krása designu
Kniha Křehká krása designu přináší životní příběh Jany Zielinski, ředitelky Designbloku, největší přehlídky současného designu ve střední Evropě. Jana Zielinski, která již více než 25 let propaguje český design, ve své kariéře hledala krásu ve všedních věcech a usilovala o jejich proměnu v estetické zážitky. V rozhovoru s novinářkou Andreou Běhounkovou se čtenáři dozvídají, jak se jí podařilo vybudovat Designblok a jakým výzvám musela čelit. Publikace je doplněná o grafický design od Zuzany Lednické.
The World Is on Fire but We’re Still Buying Shoes by Alec Leach
Debutová kniha Aleca Leache, bývalého módního editora portálu Highsnobiety, nabízí poutavý pohled na konzumní společnost, zaměřený na módu a nákupní chování. Je ideálním průvodcem pro všechny, kteří chtějí porozumět mechanismům, jež nás vedou k většímu utrácení, a zároveň přemýšlejí o udržitelnějším přístupu ke svému šatníku.
Leach odhaluje triky a marketingové strategie velkých módních značek – například fenomén spoluprací, dropů či limitovaných edic – a vysvětluje, jak nás tyto taktiky motivují nakupovat více. Kniha se také zabývá problémem greenwashingu a upozorňuje na praktiky, kdy značky zdánlivě propagují ekologické hodnoty, ale ve skutečnosti přispívají k environmentálnímu zatížení.
Jde o jasný, věcný a srozumitelný manifest, který čtenářům ukazuje, jak nakupovat méně, a přitom odolávat tlaku konzumní společnosti. Tato kniha není jen kritikou módního průmyslu, ale také praktickým návodem pro každého, kdo chce přehodnotit své nákupní návyky a přispět ke změně, která má smysl.
Growing Independent Fashion Brands
Knihu Growing Independent Fashion Brands vydalo Advance Copy, vydavatelství, za kterým stojí Natalia Corre, konzultantka, která získala bohaté zkušenosti v módním průmyslu u značek Dries Van Noten, Erdem, Cecilie Bahnsen a dalších.
Sborník obsahuje 33 rozhovorů s významnými osobnostmi nezávislé módní scény. Dokumentuje inspirativní příběhy a strategie značek, které si našly cestu k udržitelnosti uprostřed výzev klimatické krize. Mezi nimi jsou značky jako Baserange, J. Hannah, Babaà, Kowtow, Rus nebo Extreme Cashmere.
Publikace nabízí pohled do zákulisí módy, která se vymyká tradičním a často neudržitelným praktikám průmyslu. Tvůrci sdílejí své zpovědi o hledání alternativ, zaměřených na péči, lokálnost a etiku. Místo slepého následování konvenčních měřítek úspěchu, jakými jsou například rychlý růst a masová produkce, formulují vlastní pravidla a ukazují, že péče o komunitu a životní prostředí může být stejně důležitá jako komerční úspěch.
Publikace je vytištěna na recyklovaném papíru Kiwi Crush a Shiro Echo od italské firmy Favini Papers, čímž sama reflektuje důraz na udržitelnost.