Po představení finalistů soutěže Aukro Red Cut přišla chvíle pro „zlatý hřeb“ a také pro vítěze z minulého roku. Markéta Šohajová předvedla kolekci dámské obuvi, doplněnou působivým „dirty“ videem – dost možná nebýt videa, mnozí návštěvníci by uvažovali, proč po mole chodí „nahé“ holky pomalované tak, aby splynuly s oprýskanou stěnou. Markétiny boty skvěle zapadají do trendů, jsou z kůže a plastu, podpatky mají z vrstveného materiálu a s jarem korespondují i barvami jako je béžová nebo růžová. Soudě podle pohybů modelek však asi nebudou všechny tak úplně stabilní…
Nestabilita v nohách je oblíbený způsob jak potrápit modelky i pro Ivanu Kaňovskou. Za doprovodu cimbálu a kontrabasu představila Ivana tři folklórní modely, jak jinak, než z technických materiálů. V dlouhých sukních a na extra vysokých podpatcích a platformách se modelkám nešlo zrovna jistě, ale křehkost jejich pohybů a postav, doplněná o černé „svatozáře“ a ozdobu z květů, přímo kontrastovala s modely z neoprenu a měkké pěnové technické gumy. Byla v tom jednoznačná obřadnost a důstojnost, v kombinaci s cimbálem až dojemná.
Nakonec, dojem neopomenula ani Markéta Martíšková, která loni vyhrála s oslnivě barevnými mandalami. Letošní Life-after-life nezapřel svou autorku. Typické Martininy ručně malované vzory a nekonformní tvary, silueta „rakve“, aplikace z vystřihovaných květů, motiv okruží… jemně skládané objemné rukávy, sukničky, primárně modro-bílá barevnost, krátká bundička… není ona ta Martíšková z Moravy? 🙂 Martině se povedlo dodat nový, speciální rozměr jak tradičním tvarům jihomoravského kroje – okruží, plisované rukávce v půli prolomené nebo krátká jupka – tak modrotisku a plisování sukní, což jsou prvky z horských oblastí. Bylo úžasné pozorovat, jak procházejí avantgardní modely a z nich jako jiskry z jedoucího vlaku vylétávají záblesky inspirací a vyloupává se čistota zamýšleného směru. Markéta Martíšková zkrátka loni vyhrála zcela právem – a právě její kolekce může být školou pro mnohé, fascinující ukázkou, jak se vyhnout kýči, udržet diváka v napětí a zároveň v na první pohled totálně abstraktním mixu představit nositelné prvky. Folklor ještě nikdy nebyl tak zábavný!