ŽIVOT v BACKSTAGE

Nejen modelky, modelové, návrháři, režisér, choreograf a backstage manager, ale i desítky vizážistů, kadeřníků, pomocníků a převlékačů, nebo těch kteří kontrolují každičký outfit vycházející na molo… A pak technika, inspicient, zvukař, světla, architekt, stavba stage, runneři, hostesky a mnoho dalších nepostradatelných lidí…To vše pod jasným vedením backstage managera. V zahraničí zkušeného člověka a váženého profesionála, bez kterého by to prostě nešlo. Jak je to s tímto řemeslem u nás? Zabývá se vůbec někdo backstage managementem na profesionální úrovni?

Na jarním pražském fashion weekendu byl vedoucím garderoby Jarda Gazda, se kterým jsme si virtuálně popovídali o životě v lokální backstage.

“Snažím se k této práci přistupovat s maximální pokorou, protože je zřejmé, že jsem se do své pozice dostal velmi rychle jako nezkušený, a že něco podobného je v zemích velkých módních domů nemyslitelné a pro mnohé vrcholem jejich kariéry v módní branži,” říka na úvod s pokorou Jaroslav a dodává, že jeho nějvětší školou je praxe. “Možností jak se něco užitečného dozvědět není mnoho, proto například projíždím backstage videa z velkých světových akcí a snažím se vyhmátnout nějaký detail, který mi může pomoct příště dělat věci lépe.”

Poprvé si práci garderobiéra zkusil na projektu 310 na podzim 2013, po pár jiných přehlídkách se dostal na manažerskou pozici. “Pracoval jsem na akcích jako Sci-Fi Safari nebo Fashion LIVE!. Teď jsem součástí týmu na Designbloku a taky Mercedes-Benz Prague Fashion Weekendu.” “Bylo pro mě taky zajímavé podívat se s Hanou Frišonsovou do backstage loňského ročníku Fashion Clash v Maastrichtu. Stejně tak mi bylo velkou ctí doprovodit Petru Ptáčkovou na Amsterdam Mercedes-Benz Fashion Week, i když tady to bylo „jen“ jako součást doprovodného programu v rámci platformy pro mladé návrháře, ” pokračuje Jarda, když si promítá důležité zkušenosti.

Někdo může práci garderobiéra vnímat jednoduše “jen” jako řazení outfitů a kontroly před molem. Ve skutečnosti jde ale o celý proces, na který se musí profesionál poctivě dopředu připravovat. “Pro mě, jako vedoucího garderoby, začíná všechno několik dní před akcí. Komunikace s backstage managerkou a návrháři je klíčová. Už před akcí potřebuju znát nejen detaily kolekce, ale i jména a tváře všech modelek. Výrazně to usnadňuje práci na fitting, a pak na samotné finální lokaci,” přibližuje Jarda.

Fittingy jsou přitom klíčová věc pro designéry a modelky a přesný fitting je základ dobré přehlídky. Aby model vynikl a působil správně, často se upravuje přímo na konkrétního člověka, který ho předvádí. “Garderoba je průvodcem fittingů od rána do večera. Ve dnech přehlídek je zase naší odpovědností připravit spolu s designéry kolekce tak, aby na molu vypadaly dokonale,” doplňuje Jarda. Při akcích, jako byl pražský fashion weekend, pak backstage pracuje 20 hodin denně. Kromě samotné živé akce a organizace na místě je třeba připravovat podklady, fotky, naplánovat správné seřazení, a pak koordinovat převleky. To vše musí být sladěné s make-upem, kadeřníky a designéry.  

“Spolu pak vyhodnocujeme krizová místa mezi přehlídkami, abychom byli připraveni a vše klapalo,” vysvětluje Jaroslav dynamiku samotné živé akce. “Interval, kdy modelka sejde z mola, a kdy se má na mole objevit znovu, je obvykle v řádech několika málo minut, takže pro zdárné zvládnutí je nutná souhra všech týmů. Přelíčit, přečesat, převléct a přezout modelku za čtyři minuty není jen tak. Pokud se při převleku nijak nezasahuje do make-upu a vlasů, musí garderoba zvládnout převlek často v řádech desítek vteřin.“ doplňuje.  

“Garderobiéři jsou v průběhu fashion weeku pod velkým tlakem. Myslím ale, že si přitom všem musíme stále uvědomovat, že důležití jsou pro nás klienti –  modelky a návrháři, resp. ten, kdo si nás pro práci objednal. Garderobiérka může mít po třech dnech kruhy pod očima, modelka nesmí. Modelka musí fungovat a vypadat stoprocentně i při poslední přehlídce ve 21hod. po čtyřech dnech fittingů a přehlídek. Proto je důležité, aby měly modelky naši maximální péči, která se projeví například tak, že se ani jednou nemusí sehnout a sama si nazout boty. Zní to přehnaně, ale zkuste si bez nadsázky padesátkrát obout a vyzout lodičky, každé jiné, z nichž polovina vás tlačí, a přitom si nemít možnost ani sednout, protože na sobě máte model, který nesmíte zničit.“

 

To, že Jaroslav bere svou práci vážně a profesionálně, je dobrým předpokladem, že pokud jednou bude v Čechách někdo znát ty nejlepší garderobiéry, automaticky se jim vybaví tento mladý muž. “Snažím se k práci přistupovat tak, že nikdo ze zúčastněných nepřišel kvůli mě, naopak, já jsem tam kvůli nim. Proto se snažím vycházet vstříc zejména návrhářům, pro které je prezentace jejich práce na přehlídce vyvrcholením několikaměsíčního kreativního procesu a to poslední o co stojí, je kyselý obličej při vyslovení často triviálního požadavku,” uzavírá náš chat mladý profesionál. A protože ve Fashion MAP víme, že všem člověk těžko vyhoví, držíme moc palce, aby vše v pražském backstage klapalo i příště!

 

Podobné texty

FEBEN, IAMISIGO a Rave Review sa stali finalisty Zalando Visionary Award 2025

Dánská módní mekka znovu ožije v lednu. Kromě stálic...

Jaké make-up trendy ovládly TikTok?

S příchodem chladnějších měsíců obměňujeme nejen naše šatníky, ale...

Slovensko zažilo světovou módní show

Ve čtvrtek 19. září se na bratislavském Náměstím Svobody...

Bruce Weber: My Education

V Galerii hlavního města Prahy začíná výstava světoznámého fotografa, kterou...