Most mezi rituálem a inovací: Kdo stojí za značkou IAMSIGO?

Oslavme  společně vítězku letošní Zalando Visionary Award, ocenění, které už třetím rokem podporuje rostoucí módní talenty a dává jim prostor prosadit se na světové scéně. Letos jej získala značka IAMISIGO, kterou vede nigerijská návrhářka Bubu Ogisi. Ta zároveň debutovala na kodaňském fashion weeku se svou kolekcí SS26. Co kolekce představuje a jaká byla cesta značky od prvních skic až po mezinárodní uznání?

Bubu Ogisi založila IAMISIGO v roce 2013 po absolvování Ecole Supérieure des Arts et Techniques de la Mode v Paříži, kde studovala módní business. V době studií pozorovala práci velkých módních domů a učila se od těch nejlepších, ale brzy zjistila, že chce jít vlastní cestou.

„Pro mě to bylo o tom, jak tyto strategie překročit nebo změnit, aby fungovaly v mém prostředí. Učili nás, že při pronikání na trh je třeba vytvářet obrovské objemy, a to jsem opravdu nenáviděla. Rozhodla jsem se jít opačnou cestou – vybrat si svůj segment trhu,“ vysvětluje. Kromě módy se Bubu pod značkou IAMSIGO věnuje i dekoracím do bytu.

Proti proudu

Bubu pochází z Afriky – a právě na africké kultuře staví celou svou značku. Její pilíře jsou jasně dané: propojení lokálních tradic a řemesel s moderním pojetím, používání přírodních a místních materiálů, jako je rafie, bavlna, sisal nebo juta, a podpora inovací mezi africkými řemeslníky. Zachování tradičních technik spolu s jejich modernizací považuje za jedinečnou přednost afrického módního trhu. „Je to rituální praxe, která bude žít dál. Ale abychom ji zachovali, musíme ji rozvíjet novými materiály a nápady,“ řekla návrhářka pro Vogue.

Tvorba jednoho modelu může trvat 9 až 12 měsíců, přičemž od každého vznikne pouze pět kusů. Tento přístup je v přímém kontrastu s masovou výrobou – a přesně o to Bubu jde. IAMISIGO se navíc zaměřuje převážně na přímý prodej zákazníkům (DTC), kteří často hledají zakázkové a na míru šité kousky.

Velkým milníkem byla také spolupráce s dalšími třemi kreativci na jednorázové kolekci pro film Victoria’s Secret – The Victoria’s Secret World Tour. I když modely nebyly nikdy prodávány veřejnosti, objevily se na přehlídce značky a přinesly IAMISIGO zásadní vlnu mezinárodní pozornosti.

Dvojí poslání

Nová kolekce Dual Mandate (Dvojí poslání) má své kořeny v koloniální doktríně lorda Lugarda, která stavěla vedle sebe protichůdné ideály – například vykořisťování a povznesení. V rukou Bubu však tento pojem dostává novou, jemnější podobu: být ozdoben a být si vědom.

Kolekce je tichým protestem proti povrchnímu přístupu k oblékání – oblečení zde neslouží ke spektáklu, ale k energetickému sladění. Tělo je vnímáno jako prostředí, bioelektrická krajina, v níž se protíná fyzická a duchovní paměť. IAMISIGO ji rozděluje do čtyř dimenzí – tělo, mysl, duch, emoce – které se vzájemně propojují, smršťují a rozpínají.

Uzemňující vlákna bavlny (Uganda a Keňa), sisalu (Tanzanie), rafie (Nigérie) a juty (Nigérie) stahují energii dovnitř. Zářivé kovy (Keňa), sklo (Keňa) a plasty (Nigérie) ji naopak vyzařují ven, čímž ladí nositele jako starodávný hudební nástroj.

Materiály jsou zpracovávány tradičními africkými řemeslnými technikami – od ručního tkaní, přes kování kroužkové zbroje, foukání skla, až po složité vázání vláken. Nejde však jen o dekorativní metody, ale o technologie předků, které po generace nesly ochranu, identitu a duchovní rovnováhu.

IAMISIGO ukazuje, že móda může být mostem mezi minulostí a budoucností, mezi rituálem a inovací, mezi ochranou a sebevyjádřením. Bubu Ogisi dokazuje, že pomalá móda má v dnešním světě své pevné místo – a že největší síla je v trpělivosti, poctivé práci a hlubokém naslouchání svým kořenům.

Podobné texty

Pravá pražská alchymie u Space Fluid aneb Jak se míchá parfém?

Ten pravý parfém dotváří náš look stejně jako čistá...

Vůně moře a ženskost: Klára Marie Bliss a Furiosa přichází s novou kolekcí šperků

Spojení české šperkařské značky Furiosa a nezaměnitelného rukopisu designérky...