Nehera: oživení česko-slovenské legendy

Zatímco jiným značkám, trvá proniknutí do zahraničí roky, značka Nehera to zvládla už necelých deset měsíců po založení. To, co vnímáme z vnějšku jako téměř zázrak, však nespadlo samo z nebe a úspěch i celý jeho koncept představuje na československé prostředí extrémně inovativní přístup, v zahraničí však poměrně běžný. Historie značky Nehera totiž nezačíná v březnu 2014, jak by se mohlo zdát podle obchodních rejstříků, ale o téměř  90 let dříve v době, kdy založil vyučený zámečník Jan Nehera svůj druhý oděvní podnik. Pokud vám nic neříká jméno tohoto zdatného obchodníka, jedná se o pána, který spoluzaložil oděvní slávu města Prostějov, neváhal inspirovat se u úspěšných a jeho růst a expanzi zastavila až druhá světová válka, respektive rok 1948.

Na kdysi slavné firmě Nehera, oděvní podnik, se podepsal zub času. Čtyřicet let v socialistické péči a následná privatizace a růst dovozu levného textilu z východu firmu postupně rozložily až do krachu posledních nástupnických společností.  Léta rozkladu se však nijak nepodepsala na hodnotě dědictví, které v sobě ukrývá značka jako taková, její historie a odkaz a stalo se něco, v prostoru československé módy nevídaného.

Jméno Nehera bylo koupeno zahraničním investorem (Hawkeye Systems LLC se sídlem v USA) a v březnu 2014 byly připravené společnosti převedeny pod novou vlastnickou strukturu a nový název, NEHERA SK (CZ)  s.r.o.  Není podstatné, ani tak kdo, kdy jak, kolik a za kolik, ale spíše to, že se vůbec nějaká taková věc udála. (Je to neuvěřitelné vyjádření optimismu nad tím, že móda ještě není za zenitem, ale jako odvětví může růst.) Skutečnost, že módní značka je založena ne jako „srdíčková“ záležitost skupiny umělců ale jako naprosto seriózní byznys, je na místní poměry opravdová novinka a teprve čas ukáže, jak moc bylo něco takového zásadní. 

Už teď jsou vidět jasné rozdíly v přístupu a není to jen uvedení v Paříži. Značka je primárně slovenská, na Slovensku má však (poněkud překvapivě) jen 8 stálých zaměstnanců. Jak říká PR manažerka Zora Husarčíková „…často pracujeme s rozšíreným externým tímom, a to predovšetkým na príprave shows, či pri foteniach. Tím je tak do veľkej miery multikultúrny a komunikačným jazykom je angličtina.“ I přes velmi flexibilní a mezinárodní charakter se však značka nebrání podpoře místní módní scény. To dokazuje nejen jejich poptávka po mladých internistech z řad studentů oděvního designu, ale i to, že se prvním hlavním návrhářem značky stal Boris Hanečka. Borise po úvodní pre kolekci vystřídal zkušený fashion editor, konzultant a stylista Samuel Drira, který je hlavním návrhářem v současnosti a také autorem představené kolekce pro léto 2015.

Zdá se, že tato výměna pramení hlavně z potřeby zaměření se nikoli na československou, ale především na světovou módní scénu. Tomu by odpovídalo uvedení značky právě v Paříži i její cílová skupina. Zora Husarčíková k tomu dodává: „Kvalitatívne patríme do vyššej triedy, odvíja sa to od voľby materiálov a důsledného vypracovania, ktoré je pre nás jedným z nosných pilierov značky.“  Zatím se k nám o cenách všech těch krásných věcí donesly jen zkazky, a nezbývá tedy čekat na spuštění eshopu který skutečně ukáže, o jak moc vysokou třídu se jedná. Na druhou stranu, výroba je outsorcovaná především do českých a slovenských dílen, šije se převážně z Italských látek a tak je pravděpodobnost, že milované šaty procestovaly půl světa v kontejneru, minimální. 

Jsme tedy zvědavi, jak se bude znovuzrozená značka NEHERA vyvíjet v budoucnosti a zda její zboží nabídnou i některé pražské butiky. A nechme se překvapit. Třeba tento přístup inspiruje další investory a dočkáme se znovuzrození dalších značek. Co myslíte, bude značka PODOLSKA spíše minimalistická, nebo si potrpí na klasickou eleganci? 🙂

Podobné texty

FEBEN, IAMISIGO a Rave Review sa stali finalisty Zalando Visionary Award 2025

Dánská módní mekka znovu ožije v lednu. Kromě stálic...

Jaké make-up trendy ovládly TikTok?

S příchodem chladnějších měsíců obměňujeme nejen naše šatníky, ale...

Laformela Main Line a nabitý módní podzim

Praha zažívá podzimní módní orgie. Po strhujícím debutu Radky...

Officina: prostor pro fantazii a měkkou zbroj rytířky

Po prvním představení na loňském Designbloku navazuje Tereza Rosalie...