Zpátky do minulosti: Jaké byly nejlepší lokace pražského týdne módy?

Mercedes-Benz Prague Fashion Week se za více než desetiletí své existence stal jednou z nejvýznamnějších událostí na poli české módy. Jeho unikátem je vždy překvapivý výběr lokací. Jaká pražská zákoutí se za ty roky staly nezapomenutelnými kulisami pro přehlídky lokálních designérů?

Rané začátky

Píše se rok 2015 a fashion week se prodlužuje z původního fashion weekendu: jde o takový testovací módní sprint než maraton: šest přehlídkových bloků, 19 návrhářů, 12 doprovodných akcí a 10 000 návštěvníků. Skromnější měřítko bylo ideální pro to, aby se show v novém kabátě a pod vedením Lukáše Loskota rozběhla v komornější, ale o to intenzivnější atmosféře.

Lokace tehdejších přehlídek se nesla v duchu pražského industriálu a kulturních zákoutí. Zengerova trafostanice si získala srdce insiderů svou temnou, surovou energií a naprosto ne-fashion-week vibe. Syrovost prostoru byla ideální kulisou pro mladé návrháře a kolekce, které si nehrály na haute couture, ale chtěly mluvit k nové generaci.

Další sezonou S/S2016 MBPFW ukazuje, že pražská móda se umí zabydlet prakticky kdekoliv – třeba mezi historickými štukami nebo pod rampou. Dvě hlavní lokace? ZIBA (tedy bývalá Zengerova transformační stanice) a Mystic Skatepark na Štvanici. Jeden den barokní elegance a lesk, druhý den beton a skejťáci. A přesně tenhle kontrast dal ročníku S/S16 jeho syrový šmrnc a dle mého názoru započal tradici výběru jedinečných lokací, což z MBPFW dělá unikát i na světovém poli.

Štvanický skatepark byl tehdy totální gamechanger: progresivní, nečekaný a ideální kulisa pro návrháře, kteří nesnášejí konvence. A ZIBA? Klasická krása s nádechem dekadence, kde se genius loci potkával s London College of Fashion i s Mercedes-Benz Talent soutěží, která dodnes objevovuje nové tváře české scény.

15 000 návštěvníků, 28 značek a 13 přehlídek – fashion week se přehoupl do dospělosti, ale neztratil nic ze své pubertální drzosti.

Drzost a odvaha

Zatímco zbytek Evropy hledal nové runway trendy, Praha je našla tam, kde by to nikdo nečekal – v zásobovacích garážích obchodního domu Kotva. Mercedes-Benz Prague Fashion Week S/S17 se v září 2016 odehrál pod zemí, mezi betonem, sloupy a zbytkovým ozvěnovým šumem z éry brutalismu. A byla to bomba!

S 22 návrháři, 16 přehlídkami a mezinárodním ohlasem ukázal Lukáš Loskot a jeho tým, že český fashion week už není jen „hezká přehlídka“, ale že je to plnohodnotná kulturní platforma. Navíc v kulisách, které přinesly atmosféru dystopického Berlína.

Březen 2017 a další MBPFW. Po předchozí garážové edici se v Kotvě zůstalo, jen jsme se přesunuli o pár pater výš. Ani letos ale nechyběla trocha noblesy a například přehlídka Zuzany Kubíčkové se konala v opulentním Boccaccio Ballroom v Grandhotelu Bohemia. Proč mít jen jednu netradiční lokaci, že?!

Celý týden měl za sebou 22 přehlídek, 10 různých lokací, a to všechno navštívilo přes 11 500 lidí. Nechyběla pražská smetánka (8 večírků), ani trocha fashion filantropie – charitativní večer pro Nadaci Terezy Maxové dětem.

Soutěž mladých talentů VANGRAAF Junior Talent toho roku vyhrál Zoltán Tóth, přičemž proti němu soutěžil například i slovenský Lukáš Krnáč – tehdy nové tváře, dnes jedni z nejviditelnějších tvůrců československé scény.

Akce hodná respektu

Sezona S/S2018? 15 560 návštěvníků a hned 21 různých lokací včetně nových míst. Samozřejmě nechyběly 3 přehlídkové prostory a bezmála 20 přehlídek: už není pochyb o tom, že MBPFW vyrostl do akce, která nabývá respektu i na světové scéně.

Tento ročník navíc ukázal, že je MBPFW pro všechny, ne jen pro módní insidery na místě: na sociálních sítích zasáhl přes 1 589 350 lidí.

V roce 2019 jsme se vrátili do obchodního domu Kotva, ještě o trochu váš, konkrétně do 5. patra. Další přehlídky se odehrály například v Lobkowiczkém paláci či v hotelu Four Seasons. Více než 18 500 návštěvníků svědčí o tom, že zájem o českou módu roste a roste a MBPFW se definitivně etabloval jako největší a nejzásadnější módní akce v České republice – a to nejen pro designéry a návrháře, ale i pro obchodníky, novináře a veřejnost. V programu se i letos objevila zahraniční značka, což dokazovalo rostoucí mezinárodní přítomnost a vliv MBPFW na světové módní dění.

Překonat výzvy a posunout se na vyšší level

Rok 2020 byl pro všechny rokem výzev. MBPFW se ale nezalekl a navzdory pandemii uspořádal v letní „pauze“ sloučenou edici pro podzim/zimu 2020 a jaro/léto 2021. Vzhledem ke Covidu se přehlídky konaly v omezeném formátu, ale o to byly silnější a kreativnější. Tentokrát byla exkluzivní lokalita Gabriel Loci, bývalý areál kláštera sv. Gabriela na Praze 5.

I přes (nebo možná právě proto?) okolnosti ročník přilákal přes 16 000 návštěvníků a byly použity 2 stage, což znamenalo ještě větší možnost pro návrháře a designéry ukázat své kolekce: 57 návrhářů, včetně 26 českých a slovenských značek, prezentovalo celkem 30 přehlídek, prezentací a performance, a to i v novém formátu online. Nechyběly ani vystoupení od 3 českých univerzit a vítězové VAN GRAAF Junior Talent 2020 představili svou tvorbu v rámci podporování mladých talentů.

Jak se zdála opatření uvolnění, Sezona F/W2021 nám ukázala jak jsme se mýlili a uspořádání MBPFW se v roce 2021 stalo výzvou, která si žádala flexibilitu a inovaci. Oragnizátoři vymysleli formu Drive-in Cinema a online akcí, což znamenalo živý streaming všech módních přehlídek a prezentací, a to na Pražské tržnici na Bubenském nábřeží 13vna parkovišti u haly 25.

I za nelehkých podmínek se představilo 44 návrhářů, z toho 15 českých a slovenských značek. Součástí programu byly také prezentace 2 českých univerzit (Technická Univerzita v Liberci a Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně) a vystoupení 4 mladých designérů ze soutěže VAN GRAAF Junior Talent 2021.

Ačkoliv návštěvníků v autech bylo pomálu, online přenosy dosáhly až 20 000 sledujících a na Facebooku se během akce zapojilo přibližně 2,2 milionu uživatelů. Speciální Facebook event zasáhl více než 300 000 lidí, což ukázalo silný zájem o českou módu, i když se přehlídky nemohly konat v tradičním formátu.

Hurá do reality

Sezona S/S22 zůstala v Pražské tržnici, ne ale na parkovišti, nýbrž v halách 13 a 17. Tento ročník v již klasickém formátu přitáhl 16 500 návštěvníků a zahrnoval 3 dny přehlídek, které byly zároveň přenášeny živým streamem. Celkový program zahrnoval 14 návrhářů a módních značek, mezi nimiž byly jak etablované osobnosti české módy, tak i mladí talenti.

V hlavním programu bylo celkem 9 akcí, z nichž 4 byly otevřené pro veřejnost. Celý fashion week byl podpořen 25 partnery, mezi nimiž bylo 5 mediálních partnerů. Tento ročník se opět zaměřil na propojení tradice s moderními trendy, a to jak v oblasti designu, tak i udržitelnosti, jež dokazuje, jak víc a víc ovlivňuje směr české módy.

I podzimní edice F/W22 zůstala v Pražské tržnici v hale 13 na Bubenském nábřeží 13, Praha 7. Tento ročník přitáhl 3 800 návštěvníků módních přehlídek a představil 7 exkluzivních přehlídkových bloků: v rámci programu se představilo hned 21 návrhářů a módních značek, mezi nimiž byly i mladé talenty a klasicky školní ateliéry. Důležitou součástí bylo i vystavení 4 finalistů soutěže VAN GRAAF Junior Talent 2022, kde svou cestu fashion weekem začal dnes už matador Tomáš Němec.

Snad v návaznosti na nedávný online svět pandemie byly všechny módní přehlídky přenášeny živě na YouTube MBPFW, což umožnilo širší veřejnosti sledovat dění online.

Znovu a lépe?

Sezona S/S23 se konala v září 2022 kde jinde než opět ve Skateparku Štvanice. Tento ročník přilákal 5 500 návštěvníků módních přehlídek a zahrnoval 4 přehlídkové dny, přičemž již tradičně byly všechny přehlídky přenášeny živě na YouTube MBPFW. V rámci programu bylo k vidění 10 exkluzivních přehlídkových bloků a představilo se 33 návrhářů a značek.

Tento ročník byl rovněž významný díky tomu, že Tomáš Němec, který poprvé představil svou vlastní show na MBPFW, se stal opravdovou stálicí tohoto fashion weeku. Je to návrhář, na kterého se i letos moc těšíme, a je to člověk, který si svou pozici na české módní scéně rozhodně zasloužil.

Následující sezona F/W23 svou lokací mnoho hostů zklamala – ne snad proto, že by nebyla zajímavá, avšak proto, že byla od centra Prahy opravdu dost daleko. Konala se totiž na závodišti v Chuchli. I přesto přilákaly 3 přehlídkové dny a 42 návrhářů přes 6 500 návštěvníků. Kromě přehlídek probíhaly také 2 panelové diskuze a 1 workshop.

Sezona S/S24 se konala v září 2023 v historické budově Holešovické elektrárny. Ročník přilákal 5 500 návštěvníků a kromě přehlídek probíhaly i další zajímavé akce, jako Club de Membres, atelier opening a komentované prohlídky. V rámci hlavího programu bylo k vidění 8 exkluzivních přehlídkových bloků a představilo se 44 návrhářů a módních značek.

Neustálá transformace

Jarní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku 2024 se v dubnu v Tyršově domě na Malé Straně. Tento ročník přinesl nový koncept zahrnující tři exkluzivní galavečery. První byl věnován českým a slovenským návrhářům, druhý se zaměřil na studentskou módu a třetí představil to nejlepší z evropské módní scény. Tento nový formát, který zkombinoval přehlídky a afterparty, se setkal s pozitivními ohlasy a stal se součástí osvědčeného receptu na úspěch tradice MBPFW.

Nedávná podzimní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku 2024 se uskutečnila opět v historických prostorách Clam-Gallasova paláce, za mě jedné z nejkrásnějších lokací vůbec. Tento vrcholný příklad pražské barokní architektury, který MBPFW hostil již v edici FW18 tentorkát ale uvítal návštěvníky v nově zrekonstruovaných prostorách. Přehlídky se konaly ve dvou patrech paláce a na nádvoří.

Stejně jako jarní edice FW24, i podzimní ročník nabídl inovativní koncept galavečerů v kombinaci s klasickými shows. Přehlídky představily nejen československou, ale i zahraniční tvorbu.

A co přinese FW 2025?

Všechny fotky a info: Archiv MBPFW

Podobné texty

Jan Černý a kolekce na Expo: Dialog českých montérek s japonským workwearem

Návrhář Jan Černý se svou značkou JAN SOCIETE představil...

Jarní edice MBPFW proběhne v Sasazu. Na co se těšíme?

Jarní Mercedes-Benz Prague Fashion Week FW25 proběhne od 24....

Ukrajinská značka KSENIASCHNAIDER: Provokuje a boří hranice mezi realitou a digitálním světem

Think Inside the Box. Motto nejnovější kolekce ukrajinské značky KSENIASCHNAIDER...