Sci-fi Safari je novou platformou na podporu mladých návrhářů, která vznikla letos v dubnu po rozpadu teamu, který organizoval pražské přehlídky a fashion víkendy. Pro pražské znalce “módního zákulisí” to bylo pár týdnů velké téma, a proto se téměř všichni přišli podívat, jak nový projekt odstartuje a co nového na scénu přinese.
Pravdou je, že původní Shooting fashion stars letos oslavoval 10 let a nepřinesl nová jména. Jen zopakoval zavedené značky, a proto část diváků odešla zklamaná. Více o posledním ročníku SFS v článku. Oproti tomu přineslo Sci-fi Safari opravdovou heterogenitu a fresh pohled na nastupující generaci oděvních návrhářů. Z třiceti přihlášených vybrala porota pět finalistů. Adam Ptáček, Kristýna Synek, Markéta Martišková, ESHA a Anna Marešková měli možnost odprezentovat své kolekce před klubem nacpaným nejrůznějšími osobnostmi česko-slovenské módní scény. A bylo se na co dívat. Rozdíly v přístupech jednotlivých návrhářů byly příjemně osvěžující.
Jako první se se svou „ekvádorskou“ kolekcí představil Adam Ptáček. Mimo divokých potisků s jihoamerickými i popkulturními motivy zaujala i jeho krásná práce s 3D prošívanými aplikacemi. Pokud se však návrhář řídí heslem „Více je více“, pak musíme konstatovat, že jsme i my čekali více. I přes nádherné momenty se na mole objevily také velmi jednoduché kousky a celek nebyl tak konzistentní, jak mohl být, ani tvarově, ani materiálově. (Nicméně sukně se skládanou zadní částí nebo kabát s aplikacemi jsou prostě mňam.)
Jako druhá předvedla svou kolekci Kristýna Synek. Kabáty, kalhoty pro muže i ženy, kombinace černé a bílé s potiskem, mnohoúhelníkové tvary a střihová řešení v kontrastu s něžným a tradičním plisé. Celek působil civilním a uceleným dojmem. Možná v tom měl prsty i celkový styling, zahrnující i tašky a čepice, máme však za to, že je to spíše zkušenost návrhářky a je pravděpodobné, že kolekce nebude komerčně zcela bez úspěchu.
Markéta Martišková prezentovala pokračování kolekce Life after Life. Folklórní tvary, modrotisk a fantazie, tentokrát v balení pro velké i malé. Malé modelky byly rozkošné a prostorem s jejich příchodem zarezonovala radost. Markéta Martišková je rozhodně někdo, koho bychom neradi ztratili z dohledu … a tajně toužíme po něčem modrotiskovém, nebo růžově chlupatém.
Jako čtvrtá na scénu vtrhla ESHA. Kolekce inspirovaná 90.léty připomněla mnoha návštěvníkům mládí a dětství se všemi krásami i ošklivostmi. Plastové přezky, výrazná oranžová a modrá, černá síťovina, nápisy, průsvitnost, teplákovina, náznaky ledvinek, „ošklivé“ boty a široké bermudy… to všechno po čem jsem tak toužili, to všechno co jsme tak zavrhli, v novém skvělém balení.
Poslední prezentovanou kolekci jsme pojmenovali „bojovnice a Venuše“. Anna Marešková se pustila do netradičních materiálů se sochařským přesahem. Rekonstruované šaty z lesklé i průsvitné folie, spojení nýty, čistě bílé „pěnové“ čtyřúhelníky, legíny a trička z vrstveného elastického tylu bojovnic … versus kreace z „mořské pěny“, ve kterých se modelky ztrácely a zase objevovaly, s kouzelnou snovou elegancí.
Designérské minikolekce byly ale bohužel vše, co mělo na akci punc současnosti.Ve Fashion MAP jsme moc rádi za všechny nové módní počiny. Kontrast komerčního klubu z přelomu tisíciletí, scénářem, moderací a celkové nálady byl tak silný, že pokud chce iniciativa uspět, bude podle nás potřeba najít novou energii a vytvořit harmonii v celkové prezentaci. Krása je podle nás ale v celku a zajímavé malé kolekce celou akci nezachrání. Věříme, že poprvé má vždy svá úskalí a moc držíme palce, aby pokračování bylo lepší.