Fashion Světem

Politická korektnost módního průmyslu je horkým tématem současné doby. Měla by móda reagovat na sociální a politickou situaci? Je v její kompetenci něco změnit? Má komentovat problémy světa nebo se stavět do neutrální pozice? O kolekci Valentina, inspirované ruční prací afrických kmenů jsme psali v minulém článku. Je jedním z příkladů, který podle článku New York Times způsobil rozruch, nechtěně. (http://www.nytimes.com) Konfrontace dvou pohledů na krásu se tak dostává do polemické debaty. Obsahy fotografií jsou komentovány a unikají původnímu kontextu. Bylo na přehlídce příliš málo afrických modelek? Je správné, že převažovaly ty evropské? A je to v konečném důsledku určující? Móda není jen o krásných věcech ale i zrcadlem doby, která podléhá změnám, a ty mají být komentovány.

 

Komentovat globální situaci se snaží i Vivienne Westwood. Jedním z příkladů může být její show na Londýnském Fashion Weeku, která připomínala více protest než klasickou runway show. Westwood, která volá po ekologických změnách klimatu tak využívá své kolekce jako médium pro své názory. Celou kolekci si můžete prohlédnout zde: http://fashionista.com

 

Módní průmysl reaguje nejen na globální změny, ale stejně tak je i jejich příčinou. Jedním z příkladů je změna hodinové mzdy zaměstnanců v textilních továrnách v Kambodži. Z původního návrhu na 160 dolarů měsíčně, bylo dělníkům odsouhlaseno 140 dolarů měsíčně. Oproti 80 dolarům, které dostávali před třemi lety je to téměř poloviční nárůst. Změny dosáhli po sérii protestů, o kterých se dozvíte více v článku zde: http://www.businessoffashion.com

 

Zatímco dělnice v továrnách bojují o vyšší mzdy, na druhém pólu stojí designéři, kteří vymýšlejí strategie, jak získat nové zákazníky. Jedním z příkladů je kolaborace H&M a Balmain. Kolaborace luxusních značek s módním fast-fashion řetězcem H&M započal Karl Lagerfield v roce 2004 a po jeho vzoru ho následovala další významná jména od Alexandra Wanga po značku Versace. Strategie, kterou podporuje H&M je přinášet pocit luxusu i pro zákazníky, kteří si jej nemohou dovolit. Výkonný ředitel Balmain Emmanuel Diemoz se vyjádřil, že zákazník Balmain tak uvidí, kolik lidí by si chtělo koupit skutečné originály, ale mohou si dovolit jen jejich levnou alternativu. Zda takovými výroky jen neprohlubuje propast mezi luxusními značkami je sporné. Více v článku zde: http://www.businessoffashion.com

 

Móda reaguje, spojuje i rozděluje. Komentuje svět a zároveň si kolem sebe vytváří luxusní nepřístupnou bublinu. Ať už jsou to velká jména, nebo začínající designéři, vždy jde ale o fascinující směs, která nás nepřestává bavit!

Podobné texty

Ukrajinská značka KSENIASCHNAIDER: Provokuje a boří hranice mezi realitou a digitálním světem

Think Inside the Box. Motto nejnovější kolekce ukrajinské značky KSENIASCHNAIDER...

Vlna nového začátku. Ve Zlíně se chystá další ročník Fashion Eventu Dotek.

Již potřinácté ovládne Zlín módní akce Fashion Event Dotek....

NEJIKONIČTĚJŠÍ POZVÁNKY NA MÓDNÍ PŘEHLÍDKY

Když jsme poprvé viděli Harryho Pottera, jak dostává obálku...