Dojezd pražského fashion weeku… Objednává se a vyrábí?

Sedm dnů, 28 návrhářů a konečně jeden oficiální fashion week. Točíme se v jednom kruhu nebo se skutečně dostává československá móda do povědomí i v mezinárodním měřítku? Jaké jsou konkrétní odezvy na kolekce po přehlídkách? A kdo zahraniční hosty nejvíc zaujal?  Fashion byznys se mnohokrát tvoří mimo přehlídková mola, předvést co nejlépe nové kolekce je na nich však to nejdůležitější. Podle W magazínu to příští sezonu bude slušet hlavně těm, kteří si pořídí kousky od Martiny Špetlové, mladé Daniely Peškové, nebo značky Chatty.

Právě Chatty se po prezentaci na lokálním trhu vydaly do pařížských showroomů, přímo na tamní fashion week. Podle Andrey Jandové z Friendly Friends, která se stará značce o PR, znamenal posun do Paříže taky nové objednávky. Je to důsledek účasti mezinárodních hostů v Praze? I když možná ne úplně přímo, podíl spolupráce je patrný. Právě na pozvání MBPFW se totiž v Praze ocitli zástupci PR agentury Bloody Gray, která Chatty zařadila do mailingu pro zahraniční nákupčí. A to je důležitý první krok, aby měla značka důvěru a startovní renomé –  ve fashion byznysu k nezaplacení.  

Mezi designérska jména, která se v zahraničných médiích objevují je i Petra Ptáčková a my se vůbec nedivíme! Její styl je unikátní a kolekce rychle identifikovatelné. Již vloni dostala jako jediná nabídku z barcelonského concept storu Doshaburi. Letos zaujala nejenom NOWFASHION ale i italský Vogue, a to rovnou mezi  výběr nevětších talentů roku – Vogue Talents 2015! Bez dobrého konceptu a propracovaných střihů by to nešlo. Stejně jako tomu určite dopomohlo osobní setkání s hostem Alessandrem Buzzim, který je hledač talentů a vrchní stylista italského Vogue. A ten byl v Praze taky díky MBPFW!  Ve výběru NOWFASHION se kromě Petry objevily taky jména jako Hana Frišonsová a Jakub Polanka.  
 

Je možné, že na sezonu SS 16 se jednou bude dívat jako na přelomovou i mladá Daniela Pešková. Právě od zpomínaného stylisty Alessandra Buzzi dostala nabídku podpory. Detaily si aktéři budoucí dohody nechávají pro sebe a Daniela vše komentuje spíše skromně: ”Jsem dost pověrčivá a nechci šířit informace, dokud to není 100% jisté. Alessandro byl překvapen, že ještě studuju a v podstatě jsme se domluvili na tom, že až školu dodělám, můžu počítat se supportem z jejich strany”, dodáva Daniela. A my moc držíme palce!
 

Velký skok letos zaznamenala i La Formela. Po výhře Czech Grand Design dostala v programu jednu z nejlepších pozic – hned vedle Jakuba Polanky. Designérské trio si pochvaluje šance a vývoj MBPFW. Kontaktem, který by se jim mohl do budoucna hodit, je Daria Shapovalová, která je jmenovala taky v rozhovoru pro Harpers Bazaar. 

Martina Špetlová, česká designérka se sídlem v Londýně, zase přiznává, že nové kolekce ráda prezentuje právě v Praze. “Zahraniční novináři, skvělá organizace a podpora ze strany vedení nebo kvalitní výstupy a fotky”, komentuje Martina své pocity v Prahy. “Skutečný byznys pak děláme v Paříži,” pokračuje, ale na otázku, zda-li ji po prémiéře kolekce na jarním fashion weeku přibyly nové české zákaznice, jenom kroutí hlavou.

To, že skutečný byznys se děje v hlavním městě módy, potvrzují i slova kreativního ředitele MBPFW, Lukáše Loskota: „Tentokrát jsme se soustředili na pařížské showroomy, kde nakupování probíhá. Jeden takový showroom během týdne navštíví okolo stovky nákupčích, což je mnohem větší koncentrace, než by se nám podařilo dostat do Prahy. Na české návrháře se přijeli podívat Plan 8 Showroom a agentura Bloody Gray, která se věnuje současně i PR.“

Trh se u nás ještě vyvíjí i když na to, aby doběhl zbytek světa musí růst téměř rychlostí hormonálních výkyvů. I na fashion weeku se ale začínají objevovat výjimky a tuzemská jména. Nově otevřený internetový obchod Local Labels se postaral o nejrychlejší prodej nových kolekcí v naši historii vůbec! Pár dnů po přehlídkách nabídl sedm jmen a výběr jejich modelů. Podívejte se sami www.locallabels.cz. “Vše se vyrábí až na základě konkrétní objednávky a první balíčky jsme už posílali – dokonce i mimo Prahu,” říká Katarína Král, která stojí za spuštěním online platformy. “Samozřejmě chápeme, že jsme nabídli úplně nový způsob nakupování, takže bude nějaký čas trvat, aby se zákazníci i designéři přesvědčili, že i tohle je cesta, jak propojit svět autorské módy a každodenního života. Jsme teprve na začátku a prozatím z toho máme hlavně radost,” doplňuje Katarína

Ti, kteří se podíleli na organizaci pražského Mercedes Benz Fashion Week-u můžou, podle nás, být s výsledkem své letošní práce spokojeni. Skutečný efekt přichází ale až po closing party a po postnutí poslední selfie z přehlídky. Hlavní hodnota však, dle našeho názoru, letos spočívala v představení talentů tomu správnému publiku a odkrytí místního, ještě mezinárodním byznysem nepolíbeného odvětví. Kam tedy MBPFW směřuje? 

„Od začátku se ubíráme jedním a tím samým směrem – prezentovat domácí módu u nás i v zahraničí , odborníkům a obchodníkům.“ říká CEO MBPFW Lukáš Loskot a pokračuje: „Důležitá a pro komerční růst návrhářů nezbytná  je i zpětná vazba, které se jim tentokrát dostalo od našich zahraničních hostů – zástupců showroomů a Darii Shapovalové, jež by s několika našimi návrháři ráda v budoucnu spolupracovala. Do budoucna se chceme ještě intenzivněji věnovat prezentaci českých návrhářů v zahraničí, v současnosti se soustředíme hlavně na pařížský fashion week, kde byl první vlaštovkou koktejl pro Martinu Špetlovou a Chatty a budeme pokračovat v zahraničních výměnách v rámci sítě Mercedes-Benz.“ 

A pak se posouvat každou sezonu o krok dál. MBPFW dokázal, že se v tom všem učí chodit poměrně rychle. Očekávání jsou velká, a tak i my jsme moc zvědaví na další vývoj – nejenom designérských kolekcí, ale fashion weeku jako samotné akce. Naváže hlubší spolupráci s nedávným MBFW Central Europe? Koho přiveze příště? Zvýší se počet nákupčích? Nebo dokonce nabude pražský fashion week světového významu? Necháme se překvapit! 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...