Instagram? Nejste na to sami

 

 

V první části jsme se podívali na stav Instagramových účtů českých návrhářů a značek. Pokud návrháře sociální sítě baví a naplňují, rozumí jim a umí s nimi pracovat, je to skvělá věc. Většinou je to ale trochu komplikovanější. Je třeba se věnovat klientům, tvorbě, řízení výroby, organizaci, nákupu materiálu… a na sociální síť, která přitom snadno může být základním marketingovým kanálem, není čas ani síly. Proč je možná na čase přestat se trápit a najmout si profíka? A vyplatí se vůbec těžce vydělané peníze investovat do něčeho tak pomíjivého?

Jak takového profíka najít? Překvapivě, tihle lidé jsou pravděpodobně všude kolem vás. Samozřejmě, můžete zagooglit a objednat si služby od digitální agentury nebo profesionálního volnonožce. Pro spokojenost je ale mnohem důležitější sednout si lidsky a vkusem. Poptejte se kamarádů nebo oslovte ty instagramery, jejichž instagram vás baví a nejsou úplně bez sledujících. Když uvedu příklady, Streetstyle fotograf a influencer Kuba Feranec se ke správě IG dostal tak, že ho doporučili jeho přátelé. Marketérka Martina Svobodová dělá IG Josefině Bakošové a spolupráce se vyvinula postupně, přibíráním kompetencí, s brigádou na začátku. PR managerka a šéfredaktorka The Book Magazine Anna Rekua nebo redaktorka Elle a influencerka Adéla Mazánková začínaly samy a poptávka přišla na základě jejich vlastních skvěle vedených IG účtů.

Ať už oslovíte kohokoli, na začátku je hlavní potkat se a povykládat si o tom, co čekáte. Kdo je váš klient? Kolik peněz můžete investovat? Čeho chcete na IG dosáhnout? Budete investovat i do reklamy? Kdo zajišťuje fotografie? Máte nějaká speciální přání? Profesionál vám sestaví komunikační strategii a plán a když se dohodnete, může se pustit do práce. “Pro někoho dělám jenom fotky, pro někoho jenom komunikační strategii a plán, někomu to i plním. Ono to záleží na domluvě…” říká Kuba Feranec.

Služby profesionála nejsou drahé, resp. Jsou tak drahé, jak si to dovolíte. Pavlovi Berkymu spravuje sociální sítě mikroagentura jeho přítele, Maeve. “Samozrejme, že tie služby niečo stoja. Na začiatku vzniku Maeve sme vychadzali z cien, ktore sme videli v Londýne a aplikovali sme ich i na česky trh, ale nakoniec sa ukázalo, že je to pridrahé a Matej upravil cenník tak, aby bol prijateľný i pre českeho spotrebitela.” popisuje Pavel.
6 000 je rozumná cena, u freelancerů záleží především na domluvě a objemu prací a barter není sprosté slovo. V žádném případě však nezapomeňte všechno sepsat písemně. Ve chvíli kdy jste domluvení, nezbývá než předat heslo a nechat profesionála ať dělá svou práci.

O tom, že cesta k profi instagramu není bezbolestná, ví své i Pavel Berky. I on se bránil ociálním sítím a propagaci. Správný čechoslovák má přece být skromný, umělecký, poctivý… prostě podle hesla Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě. “ Samozrejme na začiatku vznikali rôzne strety záujmov, pretože správca chcel zverejnovať aj fotky, za ktorými som ja úplne nestál, hlavne pretože mi prišli príliž komerčné a neumelecké.  Nakoniecsme sa ale dohodli, že všetky sociálne siete nechám v jeho réžii a nebudem sa mu do toho montovať. K môjmu údivu to fungovalo a pradoxne aj fotky, ktoré som ja nemal v úmysle zdielať zaznamenali veľký úspech.” A jestli se mu to, vzdát se kontroly vyplatilo? “ Hneď po mojich prvých tisícoch followers sa mi začali ozývať všemožní stylisti a vďaka instagramu som tak mohol spolupracovať  na rôznych projektoch a foteniach, získal som nespočet kontaktov na MAU, stylistov, modelky a pod. Taktiež ma oslovila agentúra, ktorá organizovala v Amerike súťaž pre fashion designérov. Veľmi sa im páčila moja tvorba a pozvali ma rovno do finále v Salt Lake City. Súťaž som nakoniec vyhral a vďaka nim som sa mohol prezentovať dokonca v rámci New York Fashion Week.”

Ja jasné, že ne každý z návrhářů cílí na globální trh. Instagram ale funguje i lokálně. Během Martininy práce pro Josefinu se počet followers zvedl z 200 na 1700, zcela bez reklamy. Klíčová metrika nejsou jenom srdíčka a followers, ale navazující návštěvnost na webu a prodeje na e-shopu. “Často někdo přijde do HARDDECORE s tím, že „tyhle šaty z Instagramu musí mít“, nebo píše přímo do directu.” dodává Martina a její zkušenosti potvrzuje i Kuba Feranec. “ Z toho co vidím, když je kampaň, followers ani tak nerostou, ale výrazně se zvedá návštěvnost webů.”

 

Sečteno a podtrženo, profesionálně spravovaný Instagram se vyplatí i těm nejmenším značkám. Jednak, díky propojení s FB zajistí obsah i na FB. Svým způsobem nahrazuje webové stránky návrháře, nebo k nim poskytuje ten nejaktuálnější kontext. Je to PR kanál, kde je možné komunikovat novinky a zároveň zaujmout novináře (např. z přicházejícího Vogue…). Je to cesta jak budovat brand a odlišit se od ostatních. Jak se ukázat i zahraničním zákazníkům. A nakonec, je to v současnosti asi nejrychleji rostoucí a zároveň prakticky nejlevnější marketingový kanál.

Pokud si sedíte na peněžence, počítáte každou korunu a instagram si šudláte sami, zkuste si spočítat, kolik hodin mu měsíčně věnujete. Nemohli byste v tom čase dělat něco, co vám přinese více peněz? Pokud ano, pak není na co čekat. A pokud ne, asi by to chtělo zamyslet se nad svým podnikáním – a třeba místo navrhování začít spravovat Instagram někomu jinému. Spolupráce je krásná a zuby si přece taky nevrtáte sami 😉

PS: Máte nějaké dotazy, potřebujete poradit, propojit s odborníkem nebo rovnou doporučit nějakého správce? Napište do redakce. Uděláme, co je v našich silách. I my chceme sledovat samé úžasné instagramy 😉

(text: Olga Sládková)

Podobné texty

Fascinace AI, důraz na upcycling a oslava individuality | MBPFW DAY 1

Nikdo by po přečtení programu na páteční zahajovací večer...

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...