MBPFW den druhý – velká jména

Jakub Polanka představil kolekci, která nás překvapila brutalitou a uceleností. Jakoby se i on držel trendu lesa a hor, a to nemyslíme jen přítomností „sněžného muže“ na přehlídce. Tuhý šedý kepr, brutální tvary se švy vytaženými do líce a velkými kapsami, strukturované úplety, kombinace šedé a khaki, nejen my jsme cítili, že toto je ideální oblečení na hrubou práci na kraji civilizace. Až na druhý dojem se vyjeví detaily, které jsou naopak proti jakémukoli pohybu, například extra dlouhé rukávy, připomínající svěrací kazajku.  Sám Jakub o konceptu říká: „V této kolekci není tolik pohybu, jako v  předešlých. Zato si nadále hraji se symboly a konotacemi. Celé je to o vztahu dvou lidí skrz dopisy. Je to z jednoho románu, kde si voják v 19. století píše s dívčinou z dnešní doby. Mají milenecký vztah bez toho, aby se někdy viděli. Intimita je v dopisech jiná. Když si s někým dopisuješ si mnohem otevřenější, zároveň si něco nalháváš a je to plné iluzí.  A o tom byla i tato kolekce. Drobnosti, náznaky pravdy.“ A jak byl Jakub s kolekcí spokojen? „Není tam tolik punku jak bych si přál, jako když jsme tvořil zimní kolekci vloni. Mám ale rád výzvy,“ připouští designér. Ve Fashion MAP máme radost že se Jakubovi povedlo dále pracovat prvky, které nastínil minulou sezonu a do větší hloubky rozvinout rukopis. „Polankovina“ se dostává na nový, vyšší a lepší level.

Ivana Mentlová se ve své kolekci svezla na vlně retra a střihem košil, roláků a pouzdrovými sukněmi připomněla žhavé trendy 70. let. Hlavním motivem kolekce  byla kůže v hladké nebo „hadí“ úpravě.

Kolekce Denisy Nové, její modely v kombinaci s hudbou, v nás vyvolaly vlnu nostalgie až smutku. Nejde ani tak o to, že těžištěm kolekce byly paleta a kabátky z ovčí kožešiny jako spíše o celkové podání, včetně šperků a bot s motivem rukou a prstů. Černá a šedá, doplněná o khaki hedvábný krep byla jen v jednom bodě rozzářena rudými pajetkovými šaty a my jsme si nemohli nevzpomenout na naše babičky a jejich skříně a šperkovnice, které po jejich odchodu zůstaly plné, a přece tak prázdné… Co dělalo kolekci Denisy Nové výjimečnou byla její spolupráce se sochařkou Helenou Lukáškovou a použití nových prvků. „Jsou tam moje vnitřní věci. Restaurovali jsme staré perské kožichy, které jsem našla na arabských trzích v Bruselu,“ říká autorka. Denisa Nová ale nezůstává jenom u vintage.  Kolekce přináší i kontrast v použití nových technologií jako 3D tisk a surrealistické doplňky od sochařky Heleny Lukáškové. „Idea kolekce je brutalita, kterou máme všichni v sobě, ale nemluvíme o ní.“  Říká Denisa Nová, která s touhle kolekcí odjíždí na výstavu 3-D tisku do New Yorku.

Klára Nadelmýnská patří mezi stálice české ready-to wear scény. „Minikolekce“ kterou představila, byla překvapivě ucelená materiály, barvami i tvary. To co překvapilo byly klobouky s divokými zvířecími vzory a neurčitými tvary, a rukavice připomínající kuchyňské chňapky.  „Inspirace Francií,  Brigitte Bardot. Holky měly klobouky nebo pihy, protože jsem nedávno našla fotku, nějakou starou, na které byla právě BB a strašně se mi to zalíbilo,“ řekla nám po přehlídce autorka.

 

Podobné texty