V minulém týdnu se stal pražský Clam-Gallasův palác centrem módy – konal se již tradičně Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Akce propojila moderní i historické prvky, přičemž kolekce nejen českých návrhářů reflektovaly témata jako je udržitelnost, feminismus, historie či provokace. Fashion map byl na místě a nyní vám shrneme, co si na letošní podzim a zimu jednotlivé značky a designéři připravili.
Týden módy odstartovala ve čtvrtek přehlídka evropských designérů z Německa a Ukrajiny. Značka Avenir, založená před čtyřmi lety Sophie Claussen v Berlíně, je ztělesněním budoucnosti módy. Vychází z minulosti, aby formovala udržitelnou a cirkulární budoucnost. Avenir se zaměřuje na vědomý a odpovědný přístup k designu a výrobě, s důrazem na životní prostředí a sociální odpovědnost – předvedený oděv totiž vznikl z již existujících materiálů. Značka klade důraz na individualitu, což se odráží v modelech, které slouží jako prostředek osobního vyjádření a komunikace.
Svou tvorbu předvedla také značka DZHUS, která je původem z Ukrajiny. Zaměřuje se na konceptuální a víceúčelovou módu. Předvedená kolekce ANTICON se zabývá utopickými „kódy“, které lidstvo vytváří ve snaze programovat štěstí, a ironizuje konvenční symboliku lidské existence. Značka se zaměřuje na etický a udržitelný design, který nabízí nositelům možnost přetvářet svůj oděv podle momentálních potřeb, což DZHUS staví do popředí současné módní scény. Některé kousky se navíc objevily i ve filmech jako The Hunger Games či Star Trek Discovery.
Následující den se v pátečním programu jako první představila slovenská designérka Alexandra Gnidiak se svou novou kolekcí inspirovanou slavnou česko-francouzskou malířkou Toyen. Kolekce obsahuje patnáct jedinečných looků, ve kterých dominují materiály jako vlna, růžový hedvábný satén a mohérové pleteniny. Stejně jako Toyen, i Gnidiak pracuje s pánskými prvky, které přetváří do oversized kabátů, sak a šatů, často kombinovaných s jemným spodním prádlem a přiléhavými elegantními šaty. Místo surrealistických obrazů od Toyen se však designérka soustředila na osobnost umělkyně – její nezávislost, tajemnost a nekonvenční přístup k životu. Kolekce se stala fiktivním příběhem, který reflektuje její styl a vnitřní svět. Jednotlivé modely doplňovaly výrazné pokrývky hlavy, kterými je Alexandra proslulá a které dokonale dokreslily celou atmosféru přehlídky.
Následovala kolekce od Valérie Jurčíkové, absolventky Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM, která pracuje s oděvem jako se skulpturou obklopující lidské tělo. Její tvorba často spočívá v experimentování s neobvyklými materiály, které jí poskytují širokou škálu kreativních možností. Kolekce reflektuje životní situace a prostředí velkoměsta, ve kterém žena hledá únik do přírody i v městském chaosu. Inspirací jí jsou každodenní momenty, které přetváří do nositelných objektů, čímž zůstává věrná svému konceptuálnímu přístupu.
Když začala přehlídka mladého návrháře Tomáše Němce, prostory paláce se na chvíli proměnily v temné a tajemné prostředí evokující atmosféru fiktivního nočního baru. Kolekce čítající 16 looků se zaměřuje na čistě dámské oděvy, zahrnující večerní šaty, korzety a ready-to-wear kousky, které ladí k atmosféře nočních podniků. Podobně jako v minulé přehlídce se návrhář inspiroval konkrétní představou – tentokrát o baru plném starých tapet, stolních lampiček a černobílých fotografií na stěnách. Múzou Němcovy kolekce byla tajemná žena, která se do baru chodí ukrývat před světem. Její oděvy, šité z materiálů jako černý manšestr, průsvitný šifon, tyl a satén, kombinují prvky intimity a provokace. Barvy zahrnují akcenty zelené, červené, fialové a žluté. Některé modely doplnila obuv od Jaroslava Vícha, se kterým Tomáš dlouhodobě spolupracuje.
Nechyběla ani ukázka studentských prací. Kolekce vytvořené studenty Technické univerzity v Liberci spojují tradiční řemeslné dovednosti s nejnovějšími technologickými a ekologickými trendy. Zadání pro studentské projekty na MBPFW znělo „Dress code jako významný aspekt současného oděvního designu“. Studenti pracovali s konceptem, který interpretuje každodenní i výjimečné momenty jako důležitý podnět pro design. Kolekce tak propojují kreativitu s důrazem na udržitelnost a aktuálnost.
Ateliér designu oděvu a obuvi na UMPRUM, vedený kostýmní designérkou Simonou Rybákovou s asistentem Vojtěchem Novotným, se v uplynulém akademickém roce zabýval současnou rolí společenského oděvu a s ním spjatými pravidly. Na přehlídce byla představena nová část kolekce zaměřená na výjimečnost každodenního oděvu.
Ateliér Design oděvu ve Zlíně představil závěrečné práce vybraných absolventů, které zdůrazňují jak estetiku, tak funkčnost a inovaci v oděvním designu. K vidění byly ukázky z prací Doroty Kostelné, Zuzany Peckové, Tary Gugové, Žofie Soldánové, Adély Švehlíkové a Yauheni Bisiuk.
Petra Balvínová, zakladatelka značky BALVIN, vzdala se svou novou řadou BALVIN couture hold krejčovskému řemeslu. Její tvorba je navržena exkluzivně pro klientelu na zakázku a vyznačuje se precizním zpracováním a použitím vysoce kvalitních materiálů, jako je luxusní vlna a hedvábí. BALVIN couture spojuje nadčasovost s čistou elegancí, přičemž poskytuje klientům možnost volby mezi širokou paletou barev a materiálů.
Kolekce Allure Hany Valtové přenáší do současnosti eleganci a nostalgii 20. a 30. let minulého století. Inspiraci čerpala především z tvorby francouzského malíře a ilustrátora Louise Icarta, známého svou romantickou a sofistikovanou estetikou plnou snové atmosféry. Mladá návrhářka se ve své tvorbě zaměřuje na jemné, tlumené barvy a měkké linie, které evokují intimitu budoárů a uměleckých ateliérů éry Art Deco. Kolekce zachycuje podstatu této doby nejen prostřednictvím výběru materiálů, jako jsou šifon, samet a satén, ale také díky historickým siluetám a dekorativním prvkům, které připomínají módu této doby. Valtová, která studuje na UMPRUM, se ve své tvorbě věnuje preciznímu ručnímu zpracování a práci s kvalitními materiály. Právem se navíc v roce 2024 stala vítězkou soutěže Van Graaf Junior Talent.
Jakub Polanka, jeden z nejvýznamnějších českých módních designérů, představil modely, které propojují mužský a ženský element, jemnost i sílu. Výsledkem jsou podzimní a zimní modely, zastoupení mají kabáty, šaty i asymetrické sukně.
V hlavním programu se jako poslední představila slovenská značka Nehera, která se vyznačuje funkčností a nadčasovostí. Odprezentovaná kolekce Resort 25 se zaměřuje na kontrast mezi zaoblenými tvary fontán a drsnou architekturou okolí. Tyto prvky se promítají do hladkých a oblých siluet kolekce, které jsou zároveň moderní a snadno rozpoznatelné. Nehera se drží své filosofie tvořit módu, která překonává trendy a zůstává elegantní a funkční po nekonečně dlouhou dobu.
Foto: archiv MBPFW