Studenti na MBPFW: gorpcore, existencialismus a protest proti cenzuře v umění

Studentská tvorba hrála výraznou roli i během letošního Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Svou kreativitu a odvahu prezentovali studenti hned ve dvou blocích – na přehlídce VAN GRAAF Junior Talent 2025 a v rámci Fashion Design Selection by Harper’s Bazaar, na kterou navazovala soutěžní přehlídka Mattoni Young Fashion Stars.

Foto: sabrinakulhankova.photography

VAN GRAAF Junior Talent 2025

Příběh módní kleptomanky, existenciální úvahy o smrti, poezie Edgara Allana Poe i květiny jako metafora života – páteční odpoledne patřilo soutěžnímu bloku VAN GRAAF Junior Talent 2025. Na mole představili to nejzajímavější ze své tvorby hned čtyři finalisté – studenti pražské UMPRUM i Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Každý z nich přišel s osobitou kolekcí, která propojuje osobní téma, silnou výtvarnou imaginaci i řemeslnou preciznost. Na základě rozhodnutí odborné poroty se letošním vítězem stal Tomáš Višňovský, slovenský módní designér a student UMPRUM pod vedením Simony Rybákové.

Tomáš zvítězil se svou kolekcí „Vzpomeneš si na mě jenom ty“, která zachycuje osud zlodějky oděvů Marie Lávičkové, známé z dokumentu Olgy Sommerové. Inspirací mu byla jak Máňina osobnost, tak její psychický svět – osamělost, touha po přijetí a paradoxní klid nalezený ve vězení. Kolekce odkazuje na kleptománii, streetwear, exhibicionismus, ale také na oděv jako symbol společenského trestu.

Júlia Sadloňová, která se v současnosti věnuje studiu ve Vídni, staví svůj přístup na důsledné práci s materiálem a budování komunity skrze proces tvorby. Do kolekce zapojuje prvky každodenního života a osobní vizuální reference, které doslova překládá do tvarosloví a povrchové úpravy jednotlivých modelů. Její tvorba je hmatatelným deníkem zachycujícím vztahy, vzpomínky i estetiku blízkosti. Ve své kolekci pracovala také s gorpcore trendem, kdy se svrchní oděvy určené obvykle pro outdoorovou rekreaci nosí jako streetwear.

Zlínský Ateliér Design oděvu na Univerzitě Tomáše Bati zastupovala Sofia Blahútová. Ta v soutěžní kolekci přetavila temnou poetiku díla Havran od Edgara Allana Poe do oděvní kolekce s názvem Evening Mirror. V modelech propojuje melancholii s elegancí a gotickou atmosférou. Pracuje s jemnými detaily a k literární inspiraci přistoupila s výtvarnou citlivostí.

Studentka UMPRUM Zuzana Ľos-Božiková zkombinovala tradiční techniky s moderním přístupem a silným filozofickým podtextem. Její kolekce se zamýšlí nad nejzazším horizontem lidské existence – smrtí, jak ji chápe filozof Martin Heidegger. Prostřednictvím květiny jako metafory života vypráví o cykličnosti, pomíjivosti a hodnotě přítomného okamžiku. Siluety i zpracování nesou znaky experimentu, jemnosti a introspektivního tónu.

Catwalk foto: Arthur Koff

Fashion Design Selection / Mattoni Young Fashion Stars

Sobotní odpoledne pak patřilo kolekcím studentů Technické univerzity Liberec a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti bakalářského i magisterského programu prezentovali svou tvorbu v rámci prestižní přehlídky Harper’s Bazaar – Fashion Design Selection / Mattoni Young Fashion Stars. Ta dává prostor talentům z univerzit.

Hlavním vítězem soutěže Mattoni Young Fashion Stars se stal Jakub Mikulášek. Na dalším místě se umístil Vojtěch Smrž a Anna Dunděrová. Tvorba oceněných bude představena na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.

Catwalk foto: Arthur Koff

V rámci přehlídky své závěrečné práce představili také studenti liberecké a zlínské univerzity.

TUL: vnímání současného světa a důraz na upcycling

Kolekce studentů z Liberce nebyly jen o estetice – odrážely hluboká témata, osobní výpovědi a jak už jsme u liberecké univerzity zvyklí, nechyběla propracovanost a inovace v materiálech a recyklaci. Student Adam Kristián Uhlíř zachytil pomíjivé momenty paměti a doteku, Anna Střídová tematizovala udržitelnost a recyklaci a v oděvech Lei Hartmannové se odrazila tradice a plstění vlny.

Součástí přehlídky byly také šperky Denisy Markové z Ateliéru šperku. Celková prezentace nabídla silný, autentický pohled na to, jak studenti vnímají současný svět a jak jej dokáží přetavit do oděvního a šperkařského designu.

Catwalk foto: Arthur Koff

ADO Zlín: vnitřní prožívání a protest proti cenzuře v umění

Studenti prvního ročníku magisterského studia Ateliéru design oděvu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně představili výběr modelů z letošních klauzurních kolekcí. Každý z nich nesl osobitý rukopis tvůrců a ukázal sílu i autenticitu neotřelého autorského přístupu k oděvu. Kolekce spojovalo téma očekávání něčeho neznámého, vnitřního dialogu a společenské reflexe.

Zuzana Pecková například ve své kolekci IZBA zpracovala téma osamělosti a introspekce, vycházející z osobního deníku, který odhaluje pocity strachu a zatracení, ale i bezpečí a tvořivosti, jež nabízí vlastní pokoj. Dorota Kostelná se zase ve své kolekci ZAKÁZANÁ ALENKA zaměřila na tíživé a aktuální téma cenzury v umění, kde se odráží pocity čtyř postav, které zpochybňují realitu, ve které se ocitly. Kolekce se zaměřuje na svobodu slova a pravdu, kterou si každý musí najít sám.

Yauheni Bisiuk v kolekci MEDUSA zachycuje sílu nevratných proměn a bolest nespravedlnosti, vychází z příběhu o Medúse, jejíž tragické proměny symbolizují nevyhnutelné události, které nelze změnit. Kateřina Šeichová se svým projektem AŽ BUDU VELKÁ… vypráví příběh malé holčičky, která se chce stát tanečnicí, a zkoumá cestu od dětství k dospělosti. Každý model v této kolekci zobrazuje fázi jejího růstu, od nevinnosti až po boj s autoritami a vnitřními obavami, přičemž sen o tanci zůstává jejím vnitřním motorem.

Catwalk foto: Arthur Koff

Podobné texty

Když sklo nosí haute couture. Ivana Mentlová a František Jungvirt spojují síly

Módní designérka Ivana Mentlová, která patří mezi nejvýraznější osobnosti...

MBPFW FW25: Co na červený koberec vynesly celebrity?

Největší módní událost, pražský fashion week, je za námi...