Jeden z největších českých second handů ve čtvrtek oslavil 6. narozeniny v prostorách kamenné prodejny v Nuslích. Ta původně sloužila k uskladnění oblečení, s pandemií covidu-19 ale přišla nutnost změny. Prodejna je dnes plná vintage oblečení, které je z velké části dováženo ze zahraničí, především z Francie, Itálie, Německa a Anglie.
Sekáč 1981 vznikl v roce 2014 s úmyslem zachraňovat oblečení, které by jinak skončilo na skládce. Cílem bylo zamezit nadprodukci, se kterou se náš svět bezesporu potýká. Kromě negativního vlivu na klima pak tímto nadbytem trpí zejména rozvojové země, kam je nevyužité oblečení nejčastěji z fast fashion produkce odváženo a hromaděno.
„Chceme, aby co nejméně věcí končilo na skládkách. Věříme, že oblečení z druhé ruky může ještě dále rozdávat radost,“ objasňuje Barbora Vilišová, která společně s Davidem Homolou stála u vzniku původně pouze příležitostných pop-upů s vintage oblečením. Netradiční numerologický název 1981 je čistě náhodný, při vymýšlení totiž nebyla doména s ročníkem narození zakladatelů dostupná, šli proto s letopočty níž, dokud nenašli volnou adresu.
Tvorba merche a spolupráce se známými tvářemi
„Když jsme začínali, bylo výběrových sekáčů opravdu málo. Byl obrovský zájem, stály se dokonce i fronty. Teď s nárůstem konkurence musíme víc přemýšlet o tom, co do obchodu vystavit. Přece jen je sekáčů více, my jsme na trhu navíc už dlouho, lidi už tak spoustu věcí z naší nabídky vlastní. Snažíme se proto vymýšlet více spoluprací, zkoušíme i cestu tvorby vlastního merche,” vysvětluje David.
A právě merch v rámci “narozeninové oslavy” prošel obměnou, sekáč 1981 nově nabízí plátěné tašky ve více barevných variantách. Jsou šité z recyklovaného pevného materiálu, který unese větší zátěž a zvládne častější praní, čímž se prodlouží délka funkčnosti plátěnky. Sekáč tak i při tvorbě vlastního merche bere ohled na udržitelnost.
Se second handem 1981 spolupracují také známé tváře, například Johana Bázlerová nebo Jordan Haj. „Naše ambasadory si vybíráme podle sympatie. Většinou je to někdo, koho sami sledujeme a je nám blízký. Často ze spolupráce přirozeně vznikne i přátelství,“ říká Barbora.
Upcycling a udržitelný přístup k trendům
Second hand 1981 momentálně zaměstnává devět osob. Udržovat takový nízký počet se majitelům daří zejména díky tomu, že oblečení do Česka přichází již vytříděné. „Dodavatelé třídí oblečení podle našich přísných požadavků. Na nás pak je jednotlivé kousky vyprat, vyžehlit, v případě nějakých drobných vad také upravit. Odpad je z tohoto procesu minimální,“ popisuje David.
Tento přístup potvrzuje taktiku, kterou zakladatelé boří mýty o klasických “hrabárnách”. Některé kousky oblečení jsou dokonce upcyklované tak, aby odpovídaly trendům, které se neustále vrací. Jde například o zkracování sak. „Mě baví, že s těmi trendy můžeme pracovat bez špatného svědomí. Můžeme si to dovolit, protože ty věci už jsou vlastně vyrobené,” komentuje Barbora.
Sekáče pro všechny
Jak ale oslovit jinou sociální bublinu, pro kterou je nákup second handových kousků stále cizí? „Mně přijde, že se dá hodně zaujmout hlavně sortimentem. Právě na e-shopu nabízíme jiné věci, než které jsou v kamenné prodejně. Zaměřujeme se tam více na značky typu Tommy Hilfiger. Tím se snažíme přiblížit sortimentu, který si lidé běžně kupují v obchodech s novým zbožím,” vysvětluje Barbora.
„Hodně lidí si pod pojmem sekáč vybaví smrad a zdlouhavé hledání kusu oblečení, které padne. My se naopak snažíme přiblížit k nákupnímu zážitku klasického obchodu – s přidanou hodnotou udržitelnosti,” dodává David.
Do budoucna chce sekáč pořádat pop-up zastávky ve více městech, expandovat chce v tomto směru i do zahraničí, což si vyzkoušel už například v Lipsku. Značka za své “zelené” aktivity sklízí úspěch. Díky důrazu na udržitelnost je letos nominována v kategorii Responsibility brand na Czech Social Awards, jejichž předávání se uskuteční 16. listopadu.