2014 – co přinese?

Tím nejviditelnějším na scéně jsou už tradičně velké akce, týdny a dny módy, festivaly, výstavy a ocenění. To první, co nás čeká, bude vyhlášení druhého kola nominací na ocenění Czech Grand Design 2013. V širších nominacích na Módního návrháře roku 2013 vedle sebe stojí nové tváře i velmi dobře známé osobnosti, proti sobě jdou různé koncepty. Kdo bude ve finále a kdo zvítězí? Můžeme očekávat spíše tradiční průběh, nebo se těšit na překvapení a otevření nových obzorů? ( diskutujte zde😉 )

                                                  

Tradicí se už stal také Designblok Premier Fashion Week, na který se můžeme těšit hned dvakrát, v jarní verzi od 27. do 30. března. Uzávěrka přihlášek proběhla těsně před vánoci a nám nezbývá než doufat, že pořadatelé vyberou takové projekty, které nám vyrazí dech. Zajímavou otázkou bude také místo konání akce… a konečně i takové detaily jako je cena vstupenek nebo míra otevřenosti přehlídek.

 

Když přijde na výběr účastníků, místa a designu, otazníky visí i nad projektem Mercedes Benz Prague Fashion Weekendu. Na místo kreativního ředitele po OLO Křížové nastupuje Lukáš Loskot a tak, jako je rozdíl mezi přístupem těchto osobností k módě, lze očekávat i rozdílné pojetí akce. Stane se MBPFW více uzavřeným s důrazem na kvalitu, nebo naopak dojde k příklonu ke komerční stránce? Nebo se nic nezmění? Jsme skutečně zvědaví.

Ostatně, s osobností nové kreativního ředitele MBPFW se pojí i další počin, a to Blue Paper, nový nezávislý módní magazín. Jaké bude jeho další číslo? A je vůbec možná nezávislost? A zároveň, existují už čeští módní intelektuálové v takovém počtu, aby obstarali solidní čtenářskou základnu? (A také, je zde dost lidí, kteří jsou kvalitními módními žurnalisty a dokážou psát tak, aby i náročný čtenář udržel pozornost?) Na tyto otázky snad už na konci tohoto roku bude možné odpovědět a tyto odpovědi dost možná budou představovat i rozhodný bod ohledně zralosti českého módního světa.

 

Jak se taková zralost projevuje? Nejen tím, že se módní nadšenci začnou z pozice prostých spotřebitelů stále více zajímat o to, co a odkud kupují, a v jaké to je kvalitě, ale také funkčností celého procesu, od první skicy až po prodej hotových kolekcí. V loňském roce se otevřely nové obchody s českou módou, školy opustila další generace mladých tvůrců. Budou však všichni tito mladí a dynamičtí schopni vytrvat a přizpůsobit se trhu s vysokou konkurencí? Móda to není jen kreativita, ale také produkce a výroba, marketing a PR a účetnictví a finanční plánování. Budou návrháři schopni a ochotni přizpůsobit se světovým standardům?

 

Svět, to je velké téma. Donekonečna se opakující věty o malé otevřené ekonomice bezezbytku platí také pro módní odvětví. Je třeba vyrazit za hranice, na cizí fashion weeky, je třeba ucházet se o přízeň zahraničních nákupčích i zákazníků. Co projde v Praze, v Berlíně může hravě spadnout do kategorie DIY, je třeba optimalizovat výrobu i další procesy. Budeme na to už zralí, nebo ještě chvíli počkáme?

 

Splnění všech těchto více i méně vznešených cílů by mělo napomoci také občanské sdružení Czech Fashion Council. Pod vedením OLO Křížové se zatím rozjely přednášky a mezinárodní networking a prezentace, ve spolupráci s Českým centrem. Jak moc je ale organizace bez funkčních webových stránek a bez záznamu v obchodním rejstříku důvěryhodná, pokud od ní odečteme osobnost garanta?

 

Rok 2014 může být rokem nového růstu, nebo naopak drsných pádů. Křišťálovou kouli bohužel nemáme, a tak nezbývá než se zvídavě rozhlížet kolem a napjatě čekat, jestli z popela povstane Prague Fashion Week, nebo co přinese Dreft Fashion Week.

 

Svou vlastní budoucnost však ovlivnit můžeme a s ní i celek jako takový, abychom se za dvanáct měsíců mohli otočit a být hrdí na práci, která za námi zůstala. A jsme odhodlaní. 🙂 

Podobné texty

Ukrajinská značka KSENIASCHNAIDER: Provokuje a boří hranice mezi realitou a digitálním světem

Think Inside the Box. Motto nejnovější kolekce ukrajinské značky KSENIASCHNAIDER...

Vlna nového začátku. Ve Zlíně se chystá další ročník Fashion Eventu Dotek.

Již potřinácté ovládne Zlín módní akce Fashion Event Dotek....

NEJIKONIČTĚJŠÍ POZVÁNKY NA MÓDNÍ PŘEHLÍDKY

Když jsme poprvé viděli Harryho Pottera, jak dostává obálku...