Designblok, který se konal začátkem října, letos oslavil 25. výročí. Tématem tohoto ročníku byla Cesta. V Praze tak bylo možné zhlédnout tvorbu českých designérů ve třech výstavních lokacích: ve Veletržním paláci Národní galerie Praha, v zahradách Pražského hradu a v Uměleckoprůmyslovém muzeu.
Do události byly jako každý rok zapojeny také další obchody, studia a showroomy. Již tradičně bylo k vidění spoustu skvělých designérů nábytku, svítidel, sklářských produktů či dalších doplňků. V tomto článku se zaměřím hlavně na módní a šperkařské designéry, konkrétně představím nové kolekce tří talentovaných tvůrkyň: Cindy Kutíkové, Janji Prokić a Terezy Rosalie Kladošové.
Cindy K a její nová kolekce z merino vlny
Designérka a grafička Cindy Kutíková, jejíž módní značka nese název Cindy K, na letošním Designbloku představila novou limitovanou kolekci s názvem Parallel – pojmenování, které je metaforou vycházející ze vzoru kolekce. Cindy v ní už tradičně propojuje módní design s grafikou – vychází tak ze svých předchozích dvou sérií pletenin, do kterých převedla pixelové zobrazení. Kolekce Parallel je rozdělena na dvě sekce: knitwear (tedy pletené modely) a haute couture (sekce oděvů tvořená ručně vytkávanými skleněnými broušenými korálky).
Co se týče pletené sekce, Cindy v ní inovuje technologický proces, materiál i techniku. Přidanou hodnotou této kolekce je hlavně materiál, 65% podíl tvoří merino vlna. Ta má všechny kladné vlastnosti vlny, které jsou vylepšeny použitím jen extra jemné ovčí vlny. Díky svému průměru vlákna 16 mikrometrů, má však podstatně lepší izolační schopnost a prodyšnost než běžná vlna. Kolekce je tak příhodně uvedena právě na zimní období.
„Od začátku výroby pletenin jsem chtěla využívat přírodní materiály, protože ale vyrábím věci v mnoha barvách, byla jsem limitovaná. Sehnat vlnu ve výrazných barvách, a zároveň v malém nákladu, mi trvalo skoro dva roky,” popisuje designérka. Nakonec se jí to podařilo díky kamarádovi a bývalému spolužákovi z UMPRUM Mikuláši Bruknerovi, který pracuje v české pletařské firmě Knittex.
V celé kolekci je tak kladen důraz na lokálnost i udržitelnost. Veškerý vyvzorovaný materiál určený k likvidaci byl zpracován na výrobu doplňků, jedná se tedy o zero waste kolekci. „U vzoru si hraji s inverzním střídáním žakáru, tedy střídáním rubu a líce. Vzniklé svetry, kalhoty a šály jsou tedy oboustranné,” komentuje designérka.
Precizní ruční práce s broušenými skleněnými korálky
V sekci haute couture Cindy představila precizní práci s materiálem, který má v Česku dlouholetou historii – sklem. A to konkrétně s broušenými korálky. Korálkovým tkaním designérka navazuje na svou diplomovou práci.
„Jedná se o tkaní korálků na tkalcovském stavu, který mi vyrobil můj taťka. Technika tkaní se vytváří horizontálním vetkáváním řady korálků na kolmou osnovu nití,“ vysvětluje Cindy. Postup vyžaduje grafický návrh vzoru v osmi bitovém režimu, kdy každý pixel zobrazuje jeden korálek ve fyzickém výstupu. „Převedení digitálního zobrazení do fyzické podoby je zde pro mě velmi zajímavým aspektem procesu výroby, kde se názorně transformuje digitální dvojrozměrný obraz do analogové trojrozměrné podoby,“ doplňuje.
Tímto postupem tak vznikly kalhoty, top, kabelka a šaty. Metoda vytkávání je značně časově náročná, jedná se tak o ruční práci a výrobu pouze na zakázku. „Na této kolekci jsem začala pracovat už loni v létě, proces se protáhl do celého roku. Vytkávání zabere opravdu hodně času, například výroba korálkových šatů zabrala dva měsíce a na vytkávání se podílelo šest stážistek,“ zakončuje Cindy.
Janja Prokić v kolekci Orin vsadila na hadí skrytou sílu
Do Designbloku se zapojila také známá tvář českého šperkařství se srbskými kořeny Janja Prokić. Představila novou kolekci Orin a opět jí byl inspirací nevyčerpatelný a bohatý zdroj – příroda. Ústředním symbolem uvedených šperků je totiž had. „Představení každé nové kolekce je svým způsobem i odhalení sebe sama. Je to chvíle, kdy prezentuji svou celoroční práci. Ukazuji, nad čím přemýšlím a co jsem celý rok studovala,” komentuje Janja.
Volba tohoto symbolu se odvíjí od její fascinace starověkým Egyptem. „Vzpomínám si, že jsem ještě v době covidu, kdy se už mohlo cestovat, ale chodilo se s rouškami, jela na výstavu do nové expozice Egyptského muzea v Berlíně. Byly tam vystavené i neskutečné mumie hadů, a od té chvíle jsem na hady myslela,” popisuje. Had nemá příliš vyvinuté smysly a řídí se pouze vibracemi. „Je to bytost, která svůj život vede podle toho, co vnímá. Když přenesu jeho vlastnosti na člověka, je o sebrání vlastních sil ze svého vnitřku,” dodává Janja.
Had, symbol smrti i znovuzrození, je poměrně častým motivem šperků. Pracuje s ním například velká šperkařská značka Bulgari. Pro Janju tak bylo vytvoření originálního šperku výzvou. Kolekci Orin zdobí turmalíny pro hada v typicky zelených barvách, jeden z kamenů je však poměrně netradičně růžový.
Zlato, stříbro, brilianty & turmalíny
Kolekce se skládá ze zlatých a stříbrných kusů, které jsou určené na běžné denní nošení, a pak také unikátních šperků, vytvořených v jediném exempláři. Šperkům dominují jiskřivé brilianty a již zmíněné turmalíny. „Fascinuje mě, jak turmalín roste v puklinách. Obecně jsou pro mě kameny velká láska, přijde mi neskutečné, co příroda umí vytvořit. Vybírala jsem kameny nejvyšší kvality, protože věřím, že kvalita je symbolem čistoty a má vliv i na energii kamene,” vysvětluje svůj vztah ke kamenům Janja.
Tváří kolekce Orin je tenistka Barbora Strýcová. „Je to silná ženská osobnost. Navíc i ona prožila jisté znovuzrození, když se nedlouho po porodu svého syna vrátila na kurty a vyhrála Wimbledon. Jako had – věděla, kdy je správná chvíle sebrat veškeré nastřádané síly a zkoncentrovat se na akci,” odůvodňuje výběr šperkařka.
Tereza Rosalie Kladošová vsadila na variabilnost
Tereza na Designbloku představila kolekci vest a kabátů z luxusních deadstockových materiálů plněných vlněnou výplní. „Nová kolekce vest a doplňků je měkkou zbrojí rytíře-bojovníka, jenž měl odvahu chytit za kliku dveří a vstoupit do světa fantazie,“ popisuje návrhářka. Každý symbol na vyšívané vestě totiž ztvárňuje dobrodružství či vzpomínku z bojovníkova putování. Metaforou slov jsou v jednotlivých modelech stehy nití a místo papíru v knižní vazbě měkká vlna.
Vesty nejsou pouze dočasnými novými produkty, naopak se jedná o oděvy, které se zařadí do stálé nabídky a do budoucna se na nich bude dále pracovat. „Z minulých kolekcí jsme vybraly dvě vesty a jeden kabát, které prověřeny časem a nošením chceme ve vylepšené variantě nabízet stále, protože nestárnou,“ říká tvůrkyně.
Variabilní 4in1 vesta
Novým typem je 4in1 vesta, která má výměnné spodní díly. Základem je prošívaný korzet či vesta, ke kterému se pomocí poutek připevňují spodní části různých délek a tvarů. Tím lze vytvořit čtyři různé vesty. Kolekce nově obsahuje také pánskou bundu, která má také oddělitelné rukávy a spodní část.
Technika prošívání motivů do materiálu podloženého vlnou má za výsledek personifikovaný obraz. V kolekci jsou použity pouze deadstockové materiály nejvyšší kvality, nepromokavé šusťáky a tkaniny z merino vlny se speciální povrchovou úpravou. Vesta je tak nejen uměleckým kusem oděvu, ale i funkčním doplňkem.
Tvorba těchto kousků funguje na principu made to order, kdy je klientovi vyšitý do vesty jeho osobní příběh nebo symboly, které chce mít stále u sebe. Do personifikovaného kousku oděvu se zakomponují také iniciály nositele či nositelky, vesta se tak stává unikátní a jedinečnou částí šatníku.
Tereza se na Designbloku kromě vlastní kolekce podílela také na spolupráci se značkou Polstrin & Lexová/Smetana, kde vytvořila dezén na novou sedačku a také se značkou LOCKERS, kde je Terezin autorský motiv na novém produktu firmy.
Foto: archiv designérů, archiv Designblok