1. úroveň – water manager.
Záleží sice na materiálu i na tom, jak dlouho daný kus vlastníte, ale obecně se dá říct, že spotřebitel zanechá na oblečení větší environmentální stopu, než jeho výrobce. Při praní se spotřebovává energie a voda a navíc se – stejně jako ve výrobě – přidávají do vody chemické látky (prací prášky a aviváže), se kterými si příroda jen těžko poradí. Proto od nového roku perte šetrně: perte co nejvíce věcí najednou (pořádně pračku naloadujte), perte na co nejméně stupňů, dávkujte přiměřené množství prášku, nepoužívejte aviváž a pokud to jde, prádlo sušte na šňůře a ne v sušičce. Co nemusíte, nežehlete.
2. úroveň – moderní tradiční žena.
Hlavní myšlenkou druhé úrovně je úcta k věcem, oblečení nevyjímaje. Moje prababička například nikdy nestoupala na dřevěný práh, aby se nesešlapal, a tak mohl dlouho sloužit. Až tak dalece může sahat vaše úcta k předmětům a váš vděk za to, že vám slouží. Jednejte se svým oblečením s úctou, vnímejte v něm hodnotu. (Tady přichází trik – čím kvalitnější kus si pořídíte, čím více zainvestujete, tím větší hodnotu pro vás vaše oblečení a doplňky budou přirozeně mít. Zacházet s úctou, ale můžete i s levnější módou a především s módou z druhé ruky, která v sobě již nese příběh.) Utržený knoflík – přišít. Rozpáraný šev – zašít. Před zimou boty – podrazit. Kožené boty – nakrémovat. Opravování bot není příliš populární, ale například v Paříži si každý gentleman nechá podrazit své boty ještě před tím, než si je vůbec vezme na sebe, aby je chránil.
3. úroveň – sama sebou.
Třetí úroveň jde přes oblečení až pod kůži. V této úrovni se zamýšlíte nad tím, proč nakupujete. Co se komu snažíte dokázat, součástí jaké společenské vrstvy chcete být a hlavně, zda zakoupený status je opravdu cesta tam, kam byste se v životě chtěli dostat. Ve čtvrté úrovni přestanete chtít být in podle posledního diktátu oblíbeného časopisu vašich kamarádů. Najdete v sobě spoustu sebevědomí a opustí vás potřeba následovat dav, abyste zapadli.
Tip: udělejte si moodboard. To je v tomto čase velmi populární. Udělejte si moodboard toho, co pro vás znamená úspěch. Potom si udělejte tématický moodboard vašeho šatníku. Je to jako navrhování kolekce – určete barvy, které vám sluší a k tomu se dají snadno kombinovat. Pojmenujte svůj styl – například French Sailor nebo Bright Future. A až půjdete příště nakupovat, držte se svého moodboardu, nenechte se pohltit posledními trendy.
4. úroveň – sofistikovaná zákaznice.
Sofistikovaná zákaznice pečlivě vybírá, co kupuje. Doby impulsivního nakupování levné módy dávno minuly. Sofistikovaná zákaznice volí kvalitu, zohledňuje zemi výroby a nadčasovost designu. Často také zabrousí do second handů. Ví, co jí sluší a v jejím šatníku všechno ladí se vším. Je elegantní i výrazná a přesně ví, jaký produkt jí uspokojí, a který je pod její standarty. Nemůže se dočkat 24. dubna na Fashion Revolution Day až se vyfotí ve svém bio-bavlněném tričku a ukáže světu, že ona podporuje značky, které dělají módu správně :).
5. úroveň – don’t buy anything.
I tak vypadají novoroční předsevzetí: letos si nic na sebe nekoupím. Mám doma tolik oblečení a můžu ho nakombinovat na tolik způsobů, že budu nosit každý den něco jiného a přesto si nebudu muset nic koupit. Tuto výzvu pak můžete sdílet na svém blogu a inspirovat tak své blízké. Minimálně k zamyšlení nad tím, zda si i oni potřebují kupovat tolik oblečení.