AIMÉ LEON DORE: Jak syn řeckých přistěhovalců vytvořil jednu z nejzásadnějších streetwearových značek from the scratch

Značka Aimé Leon Dore (ALD) – spojení streetwearu, vkusu, kvality, esence kultury a hlavně osobní cesty. Zakladatel Teddy Santis se nevydal tradiční cestou přes luxusní ateliéry, prestižní módní školy nebo stáže u velkých značek. Všechno začalo jednou fotkou na Instagramu a sázkou s kamarádem.

Když jedna sázka změnila vše

V roce 2014 tehdy 28letý Teddy Santis zveřejnil na Instagramu fotku svého prvního svetru s jednoduchým nápisem Aimé. Byla to spontánní akce – s kamarádem se vsadil, že pokud příspěvek získá 500 lajků, založí vlastní značku. K jeho překvapení se to skutečně stalo, a tak vzniklo Aimé Leon Dore. Název značky odráží jeho osobní příběh – Aimé znamená ve francouzštině milovaný, Leon je pocta jeho otci a Dore je odvozeno z jeho vlastního jména Theodore.

Teddy vyrůstal mezi dvěma světy. Queens v New Yorku, kde se v roce 1986 narodil a který ho naučil milovat hip-hop, basketbal a pouliční kulturu. Léto v Řecku u prarodičů mu naopak přiblížilo tradiční hodnoty – kvalitu, jednoduchost a nadčasovou eleganci. Tento kontrast se stal DNA Aimé Leon Dore.

Zdroj: Hypebeast
Zdroj: Aimé Leon Dore

Od začátku bylo jasné, že ALD nebude jen další streetwearovou značkou. Už první kolekce pracovaly s prémiovými materiály a minimalistickou estetikou, která spojovala vintage americký styl s evropskou precizností. Oblečení mělo být pohodlné, ale zároveň sofistikované.

2018–2020: Vytvoření autentického vizuálního jazyku

Zlom přišel kolem roku 2018, kdy se ALD začalo odklánět od čistého streetwearu a stále více směřovalo k nadčasovosti. Kolekce se rozrostly o:

Široké vlněné kalhoty a saka inspirované evropskou módou

Vintage pletené svetry ve stylu preppy kultury 80. a 90. let

Sportovní bundy a track pants odkazující na hip-hopovou scénu

Retro tenisky – ve spolupráci s New Balance 550, inspirované basketbalovou kulturou a ikonickým modelem

Tento přístup oslovil nejen streetwearovou komunitu, ale i širší publikum hledající kvalitní a elegantní kousky s pořádnou dávkou swagu. ALD se začalo profilovat jako značka s jasnou vizí – nadčasovost vítězí nad trendy. (A tuhle filozofii bychom si měli osvojit všichni.)

2021 až současnost: Světové kolaborace, nové butiky a globální expanze

Kultovní spolupráce

Jedním z nejvýraznějších momentů značky byla spolupráce s New Balance. Model NB 550 v tmavě zelené barvě? Ano, to byla práce ALD. A nejen on – mezi další úspěšné modely patří 550 v různých barevných kombinacích, ale i 997 a 827. Díky této spolupráci se Teddy Santis stal v roce 2021 kreativním ředitelem New Balance USA, čímž se jeho vliv v módním průmyslu ještě více upevnil.

Zdroj: New Balance
Zdroj: New Balance

Další ikonickou spoluprací bylo spojení s Porsche, kde Teddy přepracoval klasické modely 911. Do interiéru přidal prémiové látky, vintage eleganci a celou kolekci posunul směrem k quiet luxury s decentním, ale sebevědomým stylem.

Zdroj: Aimé Leon Dore
Zdroj: Aimé Leon Dore

Mezi další spolupráce, které upevnily pozici ALD na trhu, patří například:

Timberland x ALD

New Era x ALD

Woolrich x ALD

Autentické butiky & globální expanze

ALD mezitím expandovalo nejen esteticky, ale i fyzicky. Otevřelo luxusní butiky v Londýně a New Yorku, které se staly nejen obchody, ale i kulturními huby pro fanoušky značky. Kolekce se stále více přibližují konceptu quiet luxury, kde se streetwearová ležérnost potkává s prémiovým minimalismem. Jejich koncept se zaměřuje na kvalitu – a od toho se odvíjí i ceny.

Například oversize tričko s potiskem vyjde na 2 750 Kč, kšiltovka na 1 850 Kč, ale najdeme zde i prémiovější kousky, jako jsou kožené bundy za přibližně 88 000 Kč. Produkce je limitovaná – několikrát do roka probíhají takzvané dropy, tedy naskladnění, což značce pomáhá zachovat exkluzivitu a cílenou zákaznickou základnu.

Leon Dore Café: Když se móda potká s kávou

Co může být víc cool než Aimé Leon Dore? Leon Dore Café, propojené s kamenným obchodem. A věřte mi, přesvědčila jsem se o tom na vlastní oči. Zatím mají jen dvě pobočky – v Londýně a NYC. První pobočka byla otevřena v roce 2019 v NYC a následně v roce 2022 v Londýně.

Celý prostor je dokonale sladěný s estetikou značky. Menu je inspirováno Řeckem, takže zde můžete ochutnat například tradiční ledový čaj s medem (doporučuji!), výbornou a esteticky dokonalou kávu nebo pečivo na různé způsoby. A co je na tom nejlepší? V obchodě si můžete koupit autentické řecké produkty, které dodávají místu jedinečnost.

Ceny se u nápojů pohybují kolem 7–11 dolarů, u pečiva podobně, což je příjemné překvapení – skvělý poměr ceny a kvality. Když k tomu přidáme vzhled celé kavárny, je to ideální místo na odpolední randíčko – tedy pokud se nacházíte v NYC nebo Londýně.

A co interiér? WOW. Masivní dřevo, tmavě zelené akcenty, útulné koberce a stylové doplňky – magazíny, basketbalové míče, dokonce i vystavený model Porsche z kolaborace s ALD. Atmosféra je tak intenzivní, že nebudete chtít odejít. A obsluha? Všichni v outfitech ALD, samozřejmě.

ALD: Více než značka, životní styl

Od instagramové sázky až po jednu z nejvlivnějších módních značek současnosti. Teddy Santis dokázal, že když děláš věci po svém, můžeš změnit módní hru.

Aimé Leon Dore dnes není jen o oblečení – je to styl, komunita a kultura, která propojuje svět streetwearu s nadčasovou klasikou.

Podobné texty

Jonathan Anderson: jméno, které stojí za novou érou Loewe

Jonathan Anderson je muž kontrastů – tichý introvert, jehož...

Ukrajinská značka KSENIASCHNAIDER: Provokuje a boří hranice mezi realitou a digitálním světem

Think Inside the Box. Motto nejnovější kolekce ukrajinské značky KSENIASCHNAIDER...

Vlna nového začátku. Ve Zlíně se chystá další ročník Fashion Eventu Dotek.

Již potřinácté ovládne Zlín módní akce Fashion Event Dotek....

NEJIKONIČTĚJŠÍ POZVÁNKY NA MÓDNÍ PŘEHLÍDKY

Když jsme poprvé viděli Harryho Pottera, jak dostává obálku...