AIMÉ LEON DORE: Jak syn řeckých přistěhovalců vytvořil jednu z nejzásadnějších streetwearových značek from the scratch

Značka Aimé Leon Dore (ALD) – spojení streetwearu, vkusu, kvality, esence kultury a hlavně osobní cesty. Zakladatel Teddy Santis se nevydal tradiční cestou přes luxusní ateliéry, prestižní módní školy nebo stáže u velkých značek. Všechno začalo jednou fotkou na Instagramu a sázkou s kamarádem.

Když jedna sázka změnila vše

V roce 2014 tehdy 28letý Teddy Santis zveřejnil na Instagramu fotku svého prvního svetru s jednoduchým nápisem Aimé. Byla to spontánní akce – s kamarádem se vsadil, že pokud příspěvek získá 500 lajků, založí vlastní značku. K jeho překvapení se to skutečně stalo, a tak vzniklo Aimé Leon Dore. Název značky odráží jeho osobní příběh – Aimé znamená ve francouzštině milovaný, Leon je pocta jeho otci a Dore je odvozeno z jeho vlastního jména Theodore.

Teddy vyrůstal mezi dvěma světy. Queens v New Yorku, kde se v roce 1986 narodil a který ho naučil milovat hip-hop, basketbal a pouliční kulturu. Léto v Řecku u prarodičů mu naopak přiblížilo tradiční hodnoty – kvalitu, jednoduchost a nadčasovou eleganci. Tento kontrast se stal DNA Aimé Leon Dore.

Zdroj: Hypebeast
Zdroj: Aimé Leon Dore

Od začátku bylo jasné, že ALD nebude jen další streetwearovou značkou. Už první kolekce pracovaly s prémiovými materiály a minimalistickou estetikou, která spojovala vintage americký styl s evropskou precizností. Oblečení mělo být pohodlné, ale zároveň sofistikované.

2018–2020: Vytvoření autentického vizuálního jazyku

Zlom přišel kolem roku 2018, kdy se ALD začalo odklánět od čistého streetwearu a stále více směřovalo k nadčasovosti. Kolekce se rozrostly o:

Široké vlněné kalhoty a saka inspirované evropskou módou

Vintage pletené svetry ve stylu preppy kultury 80. a 90. let

Sportovní bundy a track pants odkazující na hip-hopovou scénu

Retro tenisky – ve spolupráci s New Balance 550, inspirované basketbalovou kulturou a ikonickým modelem

Tento přístup oslovil nejen streetwearovou komunitu, ale i širší publikum hledající kvalitní a elegantní kousky s pořádnou dávkou swagu. ALD se začalo profilovat jako značka s jasnou vizí – nadčasovost vítězí nad trendy. (A tuhle filozofii bychom si měli osvojit všichni.)

2021 až současnost: Světové kolaborace, nové butiky a globální expanze

Kultovní spolupráce

Jedním z nejvýraznějších momentů značky byla spolupráce s New Balance. Model NB 550 v tmavě zelené barvě? Ano, to byla práce ALD. A nejen on – mezi další úspěšné modely patří 550 v různých barevných kombinacích, ale i 997 a 827. Díky této spolupráci se Teddy Santis stal v roce 2021 kreativním ředitelem New Balance USA, čímž se jeho vliv v módním průmyslu ještě více upevnil.

Zdroj: New Balance
Zdroj: New Balance

Další ikonickou spoluprací bylo spojení s Porsche, kde Teddy přepracoval klasické modely 911. Do interiéru přidal prémiové látky, vintage eleganci a celou kolekci posunul směrem k quiet luxury s decentním, ale sebevědomým stylem.

Zdroj: Aimé Leon Dore
Zdroj: Aimé Leon Dore

Mezi další spolupráce, které upevnily pozici ALD na trhu, patří například:

Timberland x ALD

New Era x ALD

Woolrich x ALD

Zdroj: Aimé Leon Dore web
Zdroj: Aimé Leon Dore web
Zdroj: New Era

Autentické butiky & globální expanze

ALD mezitím expandovalo nejen esteticky, ale i fyzicky. Otevřelo luxusní butiky v Londýně a New Yorku, které se staly nejen obchody, ale i kulturními huby pro fanoušky značky. Kolekce se stále více přibližují konceptu quiet luxury, kde se streetwearová ležérnost potkává s prémiovým minimalismem. Jejich koncept se zaměřuje na kvalitu – a od toho se odvíjí i ceny.

Například oversize tričko s potiskem vyjde na 2 750 Kč, kšiltovka na 1 850 Kč, ale najdeme zde i prémiovější kousky, jako jsou kožené bundy za přibližně 88 000 Kč. Produkce je limitovaná – několikrát do roka probíhají takzvané dropy, tedy naskladnění, což značce pomáhá zachovat exkluzivitu a cílenou zákaznickou základnu.

Leon Dore Café: Když se móda potká s kávou

Co může být víc cool než Aimé Leon Dore? Leon Dore Café, propojené s kamenným obchodem. A věřte mi, přesvědčila jsem se o tom na vlastní oči. Zatím mají jen dvě pobočky – v Londýně a NYC. První pobočka byla otevřena v roce 2019 v NYC a následně v roce 2022 v Londýně.

Celý prostor je dokonale sladěný s estetikou značky. Menu je inspirováno Řeckem, takže zde můžete ochutnat například tradiční ledový čaj s medem (doporučuji!), výbornou a esteticky dokonalou kávu nebo pečivo na různé způsoby. A co je na tom nejlepší? V obchodě si můžete koupit autentické řecké produkty, které dodávají místu jedinečnost.

Ceny se u nápojů pohybují kolem 7–11 dolarů, u pečiva podobně, což je příjemné překvapení – skvělý poměr ceny a kvality. Když k tomu přidáme vzhled celé kavárny, je to ideální místo na odpolední randíčko – tedy pokud se nacházíte v NYC nebo Londýně.

A co interiér? WOW. Masivní dřevo, tmavě zelené akcenty, útulné koberce a stylové doplňky – magazíny, basketbalové míče, dokonce i vystavený model Porsche z kolaborace s ALD. Atmosféra je tak intenzivní, že nebudete chtít odejít. A obsluha? Všichni v outfitech ALD, samozřejmě.

ALD: Více než značka, životní styl

Od instagramové sázky až po jednu z nejvlivnějších módních značek současnosti. Teddy Santis dokázal, že když děláš věci po svém, můžeš změnit módní hru.

Aimé Leon Dore dnes není jen o oblečení – je to styl, komunita a kultura, která propojuje svět streetwearu s nadčasovou klasikou.

Podobné texty