Kde jsou naše LOKÁLNÍ IKONY?

Co nás tento podzim skutečně potěšilo, je nová iniciativa LOCAL ICONS. Protože známe její pozadí, věříme, že tento projekt nepřinese jen prázdnou mediální bublinu na efekt, ale že se díky Veronice a Kataríně může skutečně začít efektivně propojovat tradiční česká módní výroba a současný design. Přečtěte si rozhovor nejen o tom, jak vše vzniklo, ale i o tom, kde a jak se tradiční české produkty ještě stále vyrábí. Tak schválně, na kolik českých “klasik” byste si vzpoměli?

Víme, že Veronika původně díky práci v rozhlasu monitorovala lokální fabriky a zjišťovala co všechno a v jaké kvalitě se v Česku ještě v módním průmyslu vyrábí… Jak ale vznikl nápad oslovit české výrobce a sjednotit je do LOCAL ICONS? 

V: Když jsem se na konci loňského roku rozhodla, že se chci celý letošek věnovat mapování českého módního průmyslu, přátelé i lidé z brandže se mi většinou smáli. Říkali, že už tu přece skoro nic není, a že to budu mít maximálně tak na dva měsíce. Ukázalo se ale, že je to naopak. Český průmysl tu stále je, s řadou silných příběhů lidí, kteří mu dali celý svůj život, se specifickými a někdy i světově unikátními technologiemi a osobitým designem. Teď už vím, že mi ani jeden rok stačit nebude, protože zvládám navštívit průměrně jen jednu továrnu týdně a můj seznam plánovaných výjezdů se po více než půl roce nezmenšuje, ale stále rozrůstá. Po několika měsících, kdy jsem o zapomenutém českém průmyslu natáčela, psala a přemýšlela, mě napadla základní myšlenka projektu. Věděla jsem ale, že ji potřebuji vycizelovat a realizovat s někým, kdo má k lokální módě a průmyslu silný vztah a díky svému know how a zkušenostem dokáže postavit reálně fungující byznys model. Mým cílem totiž od začátku nebyla jen mediální kampaň, ale reálné výsledky v podobě zasažení nové cílové skupiny a prodeje českých výrobků. Proto jsem oslovila Katarínu Král, za kterou mluví projekty jako City Souls nebo Czech Labels & Friends. Jsem moc ráda, že do toho šla se mnou a společně jsme daly LOCAL ICONS dohromady.

K: Otázku lokální výroby, její kvalitu, dostupnosti a ceny jsme u nás ve firmě řešili za poslední roky mnohokrát.  Vyrábíme nejen vlastní značku, ale jako koncept store podporujeme ve výrobě i mnoho českých designérů. Proto jsem byla nadšená když jsme si s Veronikou poprvé povídali o jejím pocitu z lokální výroby a o tom, co všechno by se dalo vymyslet abychom naše výrobce podpořili a vytvořili s nimi alternativu klasické zahraniční fast fashion konfekce.  

Jaké značky dnes do LOCAL ICONS patří?

V: Momentálně je to 9 českých výrobců, od obuvi přes oděv a pokrývky hlavy až po kabelky a rukavičky, ale katalog LOCAL ICONS se brzy rozroste o další zajímavá jména. Nejnovější info můžete sledovat na našem FB nebo na www.localicons.cz.

Budou se IKONY rozšiřovat? Na jakém principu?

K: Určitě chceme přinášet novinky a zajímavé produkty a modely. Nabídku LOCAL ICONS budeme rozšiřovat sezónně a již brzy přibydou redesignované řady základních produktů jako rolák, pracovní taška nebo basic triko. Zároveň ale stále hledáme autentickou výrobu a příběhy a proto se na jaro zaměříme například na boty. Všechny poctivé a lokální výrobky mají u nás prostor. Pak přichází na řadu estetika a případný redesign. Máme toho ještě před sebou spoustu.

Bude týmto názvom označený každý produkt, ktorý bude ve vaší selekcii?

K: Ano. Cílem je abychom výběrem a logem LOCAL ICONS potvrdili kvalitu a zařadili produkty do skupiny lokální, férové a zároveň designově aktuální produkce.

Je LOCAL ICONS takový náš český American Aparell ? ( jednoduché střihy, univerzální užití, domácí produkce?)

V: Cílem je zpřístupnit mladým lidem lokální a kvalitní základ šatníku. Bylo by skvělé, kdyby si uvědomili, že mohou své outfity založit na lokálně vyrobených nadčasových věcech. Že jejich rolák, košile nebo kabelka mohou být cool a za normální cenu, i bez toho, aby byly vyrobené ve sweatshopu a cestovat za nimi přes půl světa. Smyslem LOCAL ICONS je, aby byly pro mladou generaci produkty českého průmyslu relevantní a dostupné.

Jaká značka je pro vás největší překvapení, nebo vás baví úplně nejvíc? A proč?

V: Moc si vážím důvěry a pozitivního přístupu všech značek v katalogu LOCAL ICONS. Nejvíc mě zatím překvapila jaroměřská SNAHA, tradiční výrobce zdravotní obuvi, který investoval nemalé peníze do nového výrobního stroje, a s velkým entuziasmem jde do spolupráce s mladými designéry. Na jaře 2015 společně uvedeme jeden krásný update jejich klasiky a úplně novou linii sandálů v autorském designu.

K: Vlastně každa značka má svá specifika a pro mně osobně je překvapením většina produktů které jsme při přípravě projektu vyzkoušely. “Dopisová” Elega psaníčka a rukavičky z NAPA jsou ale absolutní top – stačí opravdu jen trochu stylingu a oba produkty jsou daleko před “zahraniční konkurencí”.  Moc mě to těší.

Co je podle vás největší problém tuzemské oděvní výroby?

V a K: Stávající české továrny si prošly opravdu tvrdými časy. Boj s levnou asijskou produkcí prohrála na začátku druhého tisíciletí řada místních značek. Většině lidí tehdy záleželo víc na nízké ceně, než na kvalitě a autentickém příběhu. I dnes si drtivá většina lidí středního věku a spousta mladých lidí kupuje levné trendové šmejdy v oděvních řetězcích a na venkově kralují ještě levnější asijské obchody a tržnice. V posledních letech se ale ve větších městech pomalu mění situace. Lidé s vyšším vzděláním se více zajímají o to, kdo a jak vyrobil věci, které kupují. Postrádají jinou, než potravinářskou místní produkci. Čeští výrobci oděvů, bot a doplňků přitom stále věnují většinu energie souboji s levnější produkcí z východu a na update strategií prodeje a osvěžení designu už jim nezbývají kapacity. Není jim co vyčítat, opravdu to nemají jednoduché a v tvrdé globální konkurenci dokázali takřka nemožné. Zaslouží si velkou podporu a díky za to, že to až do dnes vydrželi.

 

Byli samotní výrobci a překvapení vaším zájmem?  Bylo těžké je přesvědčit ke spolupráci?

K: Myslím že jsme přišli v pravý čas a se všemi zástupci značek a výrobců jsme našli společnou řeč a cíl. Věděli jme co chceme, byly jsme připravené, ale hlavně obě skutečně věříme tomu co děláme – to se pak propisuje do všech částí projektu. Určitě je ještě další prostor k rozvíjení spolupráce. Čas a další aktivity sílu LOCAL ICONS prověří. Kromě nadšení samozřejmě vnímáme i trochu opatrnosti, ale myslím že první výsledky a reakce mohou přesvědčit i ty, kteří byli v úvodu trochu skeptičtí.

Oficiálně jste představili LOCAL ICONS na MBPFW, jaké jsou první reakce lidí a jaké vedení výrob?

K a V: Reakce zvenčí jsou zatím velmi pozitivní. Září pro nás bylo testovacím měsícem a z toho, co jsme zatím zaznamenali máme velkou radost. Ukazuje se, že minimálně v Praze je o LOCAL ICONS velký zájem. Továrnám, které jsou součástí LOCAL ICONS patří velký dík za pozitivní energii, skvělou komunikaci a důvěru, kterou nám dávají.

Co plánujete dál?  Kde vidíte LOCAL ICONS takto za rok například? 🙂 

V a K: Za rok bychom rádi na výstavách, koncertech a dalších společenských akcích potkávali spoustu lidí, kteří ve svém každodenním šatníku vtipně a osobitě pracují s kousky LOCAL ICONS. Už tenhle měsíc jsme díky mladé talentované designérce Marii Nině Václavkové několikrát “potkaly” černý fez arabian ze strakonické továrny Tonak. Marie dovede tenhle extravagantní kousek krásně zapracovat do svého osobitého stylu. Vídáme už i krásná klasická psaníčka vyrobená v továrně ELEGA nebo košile VAVI a roláky Jitex.  Právě černý rolák  z píseckého Jitexu, je dokonalý univerzální kousek, který se hodí ke spoustě různých stylů. Nedáme ale dopustit i na další kousky z LOCAL ICONS. Vše, co zařazujeme, máme osobně osvědčené a otestované.

Pokud se vám projekt LOCAL ICONS líbí a máte chuť koupit si něco, co se vyrobilo ve férových podmínkách v továrnách v našem regionu, zajděte se podívat do Czech labels & friends v centru Prahy.

Podobné texty

Slovensko zažilo světovou módní show

Ve čtvrtek 19. září se na bratislavském Náměstím Svobody...

Bruce Weber: My Education

V Galerii hlavního města Prahy začíná výstava světoznámého fotografa, kterou...

Nejlepší streetstyle trendy z kodaňských ulic

Hlavní město Dánska se v první polovině srpna na...

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...