(text: Olga Sládková)
Instagram, marketing, PR… to všechno jsou pro většinu značek mírně abstraktní pojmy. Jasně, víme, že to pomáhá, ale jak moc? Ve Fashion MAP V4 talk jsme se před pár týdny bavili přesně na toto téma. Výsledek? Ve většině případů je to podobné jako i v jiných oblastech lokální scény. Pokus-omyl. Víme, že je třeba to mít. Ale víme, jak to má vypadat? Víme, že se investice vyplatí. Ale kde na to vzít a komu to zadat?
Sociální sítě, pod tím pojmem si dnes většinou představíme hlavně konglomerát Facebooku – tedy Facebook a Instagram, kterým se povedlo “zadusit” např. Snapchat. O Facebooku se ale zmíníme jenom krátce, a to ze dvou důvodů. Jednak, šušká se, že zahraniční agentury začínají propouštět FB marketéry, protože i u placených příspěvků klesá dosah a celý FB marketing jde trochu do kytek. Za druhé jde o jeho provázanost s Instagramem – v zásadě stačí propojit Insta a FB účet a zapnout sdílení příspěvku na FB. Cokoli postnete na Insta se pak automaticky zobrazí i na zdi FB stránky. Např. obchůdku Jakoby & Mongol tohle funguje skvěle – a i Kuba Feranec říká, že pokud už se rozhodujete mezi FB a Instagramem, IG by měl zvítězit.
Tedy, Instagram. Říká se, že bez pořádného Instagramu jste ve světě módy neviditelní. A taky že se vyplatí, protože úspěch na Instagramu z vaší značky udělá světoznámý Brand už v rámci hodin. Jak to ale funguje na české scéně?
Celé zmatení se dá snadno popsat na dvou extrémech, v obou případech na vítězích IG anticeny. Blažek si účet nechává spravovat tak dokonale, že vypadá jako fotoromán z Bravíčka. Chybí nám jen ty bubliny. Naopak Lukáš Macháček si to zjevně dělá sám a od srdíčka. Takže jsme se mohli, na oficiálním účtu, pokochat selfíčky i fotkou talíře guláše s kolínky. Není to ale zase tak špatné. Na úplně opačném konci jsou značky jako ODIVI, Alter Era, Chatty, Josefína Bakošová, Antipearle, Sobje, Novesta nebo Jan Černý či Pavel Berky, česká insta superstar s více než 24 tis. sledujícími.
Co spolujuje úspěšné? Jsou to především slova jako příprava, plán a soustavnost – základní charakteristiky profesionální práce bez ohledu na to, jestli vás správa IG účtu živí, nebo vám “jen” pomáhá prodávat.
Samozřejmě, mladší autoři do 30 let to mají snadnější, sociální sítě používají intuitivně a od mládí. Neznamená to ale, že by drželi v rukou zásadní trumf. Profesionální používání Instagramu je totiž především boj nervů a trpělivosti. Bez ohledu na to, jestli se o obsah staráte sami, nebo vám pomáhá specialista.
Co konkrétně tím myslíme? Je třeba udržet na uzdě intuici i city, řídit se ne vlastním vkusem, ale potřebami a preferencemi publika. Selfíčka a zákulisní fotky focené mobilem jsou akceptovatelné jen tehdy, pokud jsou vašimi zákazníky teenageři, nebo pouze vaši přátelé.
Zároveň je třeba mít vyváženou “zeď”. Barvy, filtry, kompozice, všechno spolu musí fungovat tak, aby byla jasná návaznost a jednoznačně patrná nálada a styl. Ostatně, děláte Instagram spíše pro nákupčí, novináře a nebo pro klienty kterým šijete na zakázku? Podle toho se rozhodujete jestli používat mozaiky, inspirační fotografie, fotky z přehlídky, videa nebo instastories. A co sponzorované příspěvky? A co #tagy? A co influenceři?
Toho, co je třeba zvažovat je hodně a správa IG tak zabere dost času i mozkové kapacity. Je zcela pochopitelné, že ne každý zvládá opratě svého účtu držet tak pevně, jako zmíněný Jan Černý (kterému pomáhá jen fotograf a stylistka). Proto je fajn zvážit najmutí profesionála, který většinu práce udělá za vás a navíc nese odpovědnost za chyby. A to i v případě, že sociální sítě používáte a nijak zásadně vás to zatím nepálí.
Proč profesionála? Jak pracují a co to značce může přinést? To všechno se dočtete v 2. části článku.