Módní průmysl zpracovává kůži ve velkém. Hodně o této problematice jsme probrali v šetém díle ze série „móda je krásná uvnitř“ . Ve shrnutí se jedná o to, že se zvyšující se poptávkou po kožených výrobcích stoupá samozřejmě i poptávka po tomto materiálu. Podle reportu firmy McKinsey, do roku 2020 vstoupí do střední třídy 80% obyvatel Číny nemluvě o miliónech a miliónech Indů, Brazilců a dalších obyvatel rychle rostoucích ekonomik. To je poptávka po spoustě a spoustě kožených bot, kabelek a jiných kousků, kterými budou tito obyvatelé prokazovat své profesní úspěchy.
Pro uspokojení této (již dnes) velmi vysoké poptávky je nutno chovat více a více krav a pro jejich chov je potřeba více a více pastvin a vzniká tak neudržitelný problém vypalování lesů za účelem pasení dobytka. Týká se to především Brazílie a zemí jihovýchodní Asie.
A na druhou stranu dnešní systém při zpracovávání potravin ročně vyhodí tuny a tuny ještě pevnějšího a esteticky zajímavějšího materiálu. Ano, jedná se o rybí kůži, která je považována za odpad a bez užitku vyvážena na skládky.
Spousta firem přitom již objevila tento krásný materiál, který je mnohem šetrnější i proto, že se snadněji barví. Při barvení rybí kůže tedy není zapotřebí těžkých kovů, které jsou dalším z problémů konvenční kůže.
A co všechno už z rybí kůže spatřilo světlo trhu?
Jsou tu samozřejmě různé doplňky jako třeba obaly na iPady a telefony. Jsou k dostání hned za rohem – od berlínské značky Lapaporter . Start-up Khogy nabízí například i boty a všechno je úplně přírodní a eticky vyrobené v úzké spolupráci s řemeslníky na Sri-Lance.
Má nejmilejší a ‚susatinable‘ brazilská fashion brand OSKLEN, která se v loňském roce představila i v rámci salónu 1.618 Sustainable Luxury v Paříži (report z této akce za letošní rok na Fashion-Map zde), před několika sezónami představila celou kolekci z lososí kůže – dámské boty, pánské boty, kabelky, bahot s kapucou. Na obrázky se můžete podívat zde .
V roce 2012 se dokonce objevily střevíčky z rybí kůže i v kolekcích Manolo Blahnika! Kolekce byla vytvořena ve spolupráci s americkou designérkou Marciou Patros , která má dlouhodobě udržitelný rozvoj a fashion design v krvi i v DNA.
V roce 2011 rybí kůži ve své podzimní kolekci použil designér Marcel Ostertag a zpracoval z ní minisukně i kabátek.
A co jsem si pro vás nechala na závěr?
Firma SPEEDO v minulých letech vyvinula hi-tech materiál, kterému se začalo přezdívat Shark Skin. Všichni vrcholoví sportovci plavali pouze v Shark Skin a dosahovali rekordních časů, mnohem lepších, než když si jen oholili nohy. Mezinárodní komise ale zakázala Shark Skin na Olympiádách a oficiálních soutěžích a tak se můžeme vrátit k našemu tématu o přírodní fish skin. Bikiny z rybí kůže sice nejsou nijak hi-tech, ale zato rychle schnou, jsou přírodně odbouratelné a podle mě i dost sexy. Do závodních bazénů se asi nedostanou, ale možná si najdou místo v mém udržitelném šatníku.