Móda je krásná uvnitř #2 Zodpovědnost zákazníka

Po mnoha rozhovorech s mnoha odborníky i laiky jsem došla k závěru, že zodpovědnost za udržitelnost módního průmyslu leží v rukou výrobců a prodejců stejnou měrou, jakou leží v rukou spotřebitelů. Ač je téměř vše oblečení na světě vyrobeno bez ohledu na principy dlouhodobé udržitelnosti, jejichž základ můžete najít v předchozím článku, je tu stále možnost z každého ‚dlouhodobě neudržitelného‘ kusu oblečení udělat ‚sustainable fashion‘. Jinými slovy, existují principy spotřebitelského chování, které snižuje spotřebu vody a energie a nebo prodlužuje životnost našich oděvů.

Vysoká spotřeba energie znamená spoustu spalování, a to znamená skleníkový efekt, globální oteplování a vysokou hranici CO2 ve vzduchu a nebo radioaktivní odpad. Podívejme se na celou situaci z gruntu. Stejně jako my procházíme různými životními etapami, od dětství, přes dospívání a dospělost do stáří, oblečení prožívá svůj život stejně tak. Od návrhu, výroby materiálu a šití se dostává do spotřebitelské fáze, kde prožije dny slávy a poté zestárne. Každá z těchto fází má jiné nároky na spotřebu materiálu a energie, přepravu, pracovní síly a další.

Podle několika studií je to právě spotřebitelská část, která má největší dopad na životní prostředí v tom smyslu, že při praní a čištění našeho oblečení spotřebováváme velké množství energie i chemikálií. Uvědomělý přístup k praní vašeho prádla může výrazně zmenšit stopu, kterou tady Vy a Vaše oblečení zanecháte. Perte na nižší teplotu (a poučte o tom hlavně své rodiče a prarodiče, kteří jsou zvyklí prádlo ‚vyvařovat‘), naložte pračku ideálně plnou – ušetříte vodu i energii za častější praní (ano, vím, že nemáte tolik oblečení, abyste prali plnou pračku, ale zkuste najít řešení – prát prádlo společně se spolubydlícími nebo s přítelem, prát syntetické prádlo jakékoliv barvy se světlým nebo tmavým prádlem, a tím oddálit další praní).

Sušení a žehlení představuje další spotřebu energie, a tím i další možnost ušetřit naší planetu. Spát v nevyžehleném povlečení může přinášet více volného času a ještě dobrý pocit, že jste udělali něco pro budoucí generace. 😉 

Je dobré o těchto ‚moderních‘ přístupech k domácím pracím poučit i starší generace. Pokuste se také vyhnout čistírnám, nebo vyhledávat eco-čistírny, které k čištění nepoužívají perchlorethylen (tato látka je zdraví nebezpečný karcinogen, který se do organismu může dostat kůží), ale biologicky odbouratelné chemikálie. Abyste dokázali jako spotřebitelé dobře pečovat o své oblečení a planetu zároveň, je dobré podívat se na cedulku s instrukcemi – pokud najdete ‚prát na 30‘, našli jste ideální produkt. Pokud je třeba oděv chemicky čistit, zkuste najít na trhu šetrnější řešení.

Jistě se zdá, že toto nemůže nic změnit, ale věřím, že opak je pravdou. Pokud všichni začneme u sebe a budeme dál inspirovat naše rodiny a přátele, vznikne velká a silná skupina spotřebitelů. A protože zákazník je pán, firmy začnou brzy vyhovovat našim návykům a požadavkům. Ať už se jedná o módní značky, výrobce praček nebo čistírny.

 

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...
Předchozí článek
Další článek