Sociální témata, ZERO WASTE a feminismus. Studentská tvorba na MBPFW ukázala směřování mladé generace

Nadčasovost, upcycling a odvaha k experimentům. To znamená jediné – i letos se v rámci MBPFW v páteční večer předvedli nadějní studenti z Ateliéru módní tvorby na UMPRUM, Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Technické univerzity v Liberci. Mladá generace budoucích módních návrhářů předvedla své kolekce, mezi kterými se objevovaly často i vysoce experimentální kousky. Témata se prolínala – ať už jde o nadčasovost, cykličnost, zkoumání historie pracovních oděvů nebo vyobrazení prožitých emocí do určité části oděvu. Studenti měli také hojné zastoupení v soutěži VAN GRAAF Junior talent 2024 a v rámci sobotního programu byla vyhlášena vítězka Hana Valtová, studentka Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM.

Sofia Blahútová
Sofia Blahútová a její kolekce Dear diary. Foto: Regina Veronina

Pražská UMPRUM a její pojetí nadčasovosti

Ateliér módní tvorby UMPRUM ve studentském bloku představil svou nejnovější kolekci na téma Nadčasovost. Kolekce vznikala v zimním semestru 2023/24 pod vedením Mira Saba a Moniky Krobové. Cílem nebylo jen hledání siluety a formy, ale i životaschopnost nových produktů a jejich estetické a materiálové pojetí. V osobitých reflexích se nadčasovost stala východiskem pro uvažování nejen o módě, ale také o fenoménu času, možnostech momentální konzervace oděvu, přežívání forem a materiálů nebo emocích jakožto věčné součásti lidských životů. Kolekce jsou tak výpovědí o rozmanitosti přístupů, v nichž se móda setkává s životními příběhy, výtvarným uměním nebo filozofií. 

Ocenění se pak dostalo konkrétně studentkám Kláře Drevenákové a Zuzaně Ľos-Božikové. Mladé budoucí módní návrhářky vyhrály cenu Mattoni Young Fashion Stars a budou díky tomu moci modely prezentovat na přehlídce v rámci 58. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Porota díla posuzovala z hlediska estetiky, originality, kreativity, ale také upcyklovatelnosti – aby mohla být upravena a odpovídala dress code red carpet.

Klára si pro svou kolekci TIME LESS IS MORE zvolila jako jeden ze symbolů nadčasovosti hedvábí, pro jehož výrobu jsou využívány zakuklené housenky bource morušového. Kokon – zakuklení, byť se na první pohled zdá jako symbol zachycení určitého stádia vývoje, autorka vnímá jako časovou kapsuli a určité dosažení nadčasovosti. Zuzana zase zkoumala koncept skutečné krásy, která vychází z našeho nitra. V kolekci jsou obsaženy schvrchní oděvy nabízející pocit konformity a možnosti splynout v davu. Naopak druhá, spodní vrstva oděvu je znakem naší otevřenosti.

ADO Zlín se zaměřil na smysly

Z Univerzity Tomáše Bati předvedlo své práce celkem pět studentů. Některé z nich už zažily svou premiéru na nedávném dobročinném fashion eventu DOTEK, který jsme reflektovali v tomto článku. Rovněž ukázka prací ze Zlína potvrdila nadějné talenty, kteří se nebojí experimentování.

Linda Minarčíková představila kolekci s názvem 9-5 LUX. Ta vznikla na téma Metamorfózy, které bylo zadáním právě pro účast na Doteku. Oblečení bylo inspirováno prvním impulzem písně Eugena Suchoně – Metamorfózy, což autorku přivedlo do roku 1953. Inspiraci našla v prostředí pracovního oděvu. Oděv nebyl nástrojem sebevyjádření, ale spíše zařazením do určitých skupin. Volba luxusních prvků byla nepřijatelná, bledé barvy byly nepraktické. Kolekce tak zobrazuje metamorfózu pracovního oděvu, doplněného o prvky streetwearu.

Také Sofia Blahútová předvedla oděvy uvedené již na zlínském eventu. Její kolekce nese název Dear diary a inspirací jí byla kniha Tajný deník Laury Plamerové. Deník, který dostala Laura ke svým dvanáctým narozeninám, se stává přítelem i zpovědníkem dospívající dívky. Designérku příběh provází celým jejím životem. Sofii se tak podařilo v kolekci znázornit proměnu ženy od nevinnosti, nespoutanosti přes svobodu až po smrt.

Pavel Mikliš pojmenoval svou kolekci HOMMAGE Á TOI (Na tvoji počest). Inspirací mu byla konkrétní osoba a jeho vztah k ní. Od prvotních geometrických návrhů postoupil ke květinám, kdy si kladl otázku, jaká květina je pro daný vztah signifikantní. Výsledkem je abstrahovaný narcis v plošném potisku, který je následně variován s barvami a měřítkem samotných květů. Příběh kolekce spočívá ve vývoji mezilidského vztahu a jeho proměn.

Vizuál kolekce Fatherhood od Diany Gundové je inspirovaný pracovním oděvem jejího otce. Diana v oděvech kombinuje praktičnost a funkčnost spolu s výraznými designovými prvky. Kolekce poskytuje nový pohled na každodenní využívání pracovního oblečení.

A v neposlední řadě Terezie Kožíková, která zaujala se svou kolekcí VIDÍM TĚ. Příhodně ji podle názvu věnovala očím. Každá barva očí v nás lidech evokuje různé pocity a je k nim přiřazován i charakter. Kolekce převtěluje specifickou charakteristiku základních barev očí právě do experimentálních, prostorově objemných, modelů.

Liberecká TUL: sociální témata a ZERO WASTE

Nechyběla ani ukázka tvorby studentů z Technické univerzity v Liberci. Letos se studenti zaměřili na inovativní transformaci siluet oděvů v souladu s proporcí lidského těla, využití nových technologií pletení v oděvním designu a aplikaci principů ZERO WASTE designu s důrazem na udržitelnost.  

Anežka Kabelková se svou kolekcí STÉBLA A STONKY uspěla a bude oděv rovněž prezentovat na Festivalu v Karlových Varech. Inspirací jí byla letní louka. Zelená barva byla zvolena na základě spojení s jarem a začátkem léta. Oděv má evokovat svěžest a lehkost daného ročního období. Štěpán Dittrt představil práci s názvem ANTIARCHITEKTURA. Zkoumá v ní spojení mezi oděvním designem a chybnou architekturou, která ovlivňuje uživatele v jejich každodenním životě. Analyzuje, jak špatně navržené a nekvalitní prostředí může omezovat pohyb a pohodlí jednotlivců. Výsledný vzhled je satirickou oslavou nekvalitního a špatně navrženého designu.

Anežka Kotková se v kolekci Vlnění zabývá zpracováním ovčí vlny jako lokálního materiálu, pro který mnoho chovatelů nemá další využití. Ze špinavého rouna vznikají netkané textilie dále využité pro tvorbu oděvních objektů. Kolekci doplňují oděvy z pletenin, které vznikly z nevyužitých vlněných přízí a jsou jejím konfekčním prvkem. Kristina Jantoščiaková se ve své kolekci KDE DOMOV MŮJ Hostile architecture, v překladu “nepřátelská architektura”, zaměřuje především na vandalismus a bezdomovce. Ve své oděvní kolekci se věnuje vynalézavosti a zručnosti, která se objevuje v obydlích bezdomovců. Klade důraz na způsob využití produktů do úplného maxima.

Lea Hartmannová se podívala do historie Liberce, a to konkrétně na kultovní firmu Textilana. Ta byla významným producentem vlněného průmyslu, výrobu tkanin, potisků a pletenin. Inspirací pro Leu byla firemní zlatá éra (v letech 1920-1960). Lea oděvy doplnila ikonickými vzory, které byly pro Textilanu typické. Kolekce Lady Mačkové navazuje na téma Textilany, avšak odráží aktuální stav zbouraných a opuštěných areálů této firmy. Inspirací je hlavně poslední zbývající budova, která svými polorozpadlými sloupy a oprýskanými stěnami připomíná zaniklý lesk této průmyslové legendy. Změna a zánik jsou neodmyslitelnou součástí života. Často však dávají prostor pro vznik něčeho nového.

Závěrem: úspěch Hany Valtové v soutěži VAN GRAAF

Studenti měli také hojné zastoupení již v tradiční soutěži pro začínající módní návrháře VAN GRAAF Junior Talent 2024. Na společné přehlídce oficiálního programu MBPFW své kolekce představili začínající oděvní designéři, které vybrala odborná porota na základě předložených portfolií. Mezi uchazeče o titul nejtalentovanějšího začínajícího návrháře se dostali studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM Hana Valtová, Valerie Jurčíková, Šimon Žák a absolvent ArtEZ, University of the Arts, Vojtěch Lopour.

Na základě rozhodnutí odborné poroty se letošním vítězem stala Hana Valtová. Mladá návrhářka tak získala finanční příspěvek na zhotovení nové kolekce, kterou představí v rámci podzimní edice MBPFW, a také PR podporu ze strany MBPFW.

Kolekce Dandizette je inspirována životním a filozofickým stylem dandysmu, tedy obdobím z počátku 19. století.  Tento směr měl svůj specifický oděvní kód, byl spojen s pečlivě vybraným a vkusným oblečením, přičemž cílem bylo vyniknout a vyjádřit svou individualitu skrze oděv. Quaintrelle neboli Dandizette byly dámské skupiny spojené se směrem Dandysmu. Tyto ženy dbaly o svůj vzhled, zajímaly se o nejnovější módu a doplňky všech druhů. Jejich zájem se projevoval jak v absurdní přezdobenosti, péči o sebe, ale i v libování si v šokování společnosti přejímáním pravidel Dandysmu a oblékáním do mužských oděvů. Těmto ženám je kolekce věnována.

Podobné texty