Můj BIO ŽIVOT – jak vybírat módu

Jedinou informaci, kterou spotřebitel může posoudit je nic neříkající “made in …” a i tohle je nakonec velmi zavádějící, protože nám přízná jen kde byl onen kousek vyroben, ale už nic o tom odkud pochází samotný materiál nebo jaké chemikálie byly použity při jeho úpravě. I značky jako Everlane, jedním z pionýrů v etické módě, vyrábí v Číně, a přesto za úplně jiných podmínek. 

Osobně si myslím, že kdyby společnosti byly nuceny být více transparentní vůči svým zákazníkům, podobně jako je tomu i u jídla, a kdybychom při každém nákupu dostali detailní popis produktu s jeho původem, podmínkách v jakých pracují lidé, kteří ho vyrobili a seznamem použitých chemikálií, bylo by jednodušší takové zboží odmítnout. Jenže k takovému přístupu módní značky jen tak někdo nedonutí a žádné módní “fair trade” neexistuje.

 

Snažila jsem se najít značky, které patří k těm zodpovědnějším, ale seznamů je spousta a každý hodnotitel zohledňuje trochu jiné věci. Nejčastěji se ale na vrchních příčkách lídrů mezi zodpovědnějšími značkami nachází Marks&Spencer, Levis a H&M. Jejich snahy omezit znečistění a spotřebu odpadů oceňují například Green Peace, http://ethisphere.com/worlds-most-ethical/wme-honorees/ nebo Ethical Consumer. Marks&Spencer má navíc i širokou nabídku fair trade potravin. Z luxusních značek můžeme jmenovat například Stellu McCartney nebo Acne. Srovnáme-li si ale tyto společnosti s těmi, které opravdu produkují věci 100% eticky se rázem ocitnou na úplném konci žebříčku a to samo o sobě jasně vypovídá, že zatím opravdu nemůžete u těchto společností nakupovat s naprosto čistým svědomím, a tak neustále přemýšlím o dalších alternativách.

 

Etika výroby je téma, které se v médiích řeší často, o čem jsem ale nikdy nepřemýšlela je, jaké chemikálie se používají při výrobě a upřímně jsem se naprosto zděsila toho, jak bezohledně se k přírodě, ale i k lidem pocházejícím z daných oblastí chovají značky, které naprosto miluji. Například Nike, který sice po urgencích ze strany Green Peace začal omezovat některé z toxických látek, které používají, ale stále se vyhýbá úplné transparenci. Jiné společnosti, se ale zavázaly k zastavení znečišťování životního prostředí a k bezohledného vypouštění chemikálií při barvení a zpracování oblečení mezi něž patří například Adidas, Mango, Puma a překvapivě také Inditex a Primark, které byly za používání chemikálií v minulosti velmi kritizovány. Ale zároveň se na opačném konci spektra ocitly značky, u kterých bychom očekávali díky ceně přesný opak, a tak mezi nejhorší původce znečištění v textilním průmyslu patří například Versace, Diesel, Armani, Hermés nebo Dolce&Gabbana. Máslo na hlavě ale mají i další luxusní značky, jak se ukázalo při testování dětského luxusního zboží. http://www.greenpeace.org/international/Global/international/publications/toxics/2014/A-Fashionable-Lie.pdf

 

A nakonec nejsou zatím bez viny ani značky, které se sice zavázaly k nápravě, ale zatím nacházíme zbytky toxických látek i v jejich oblečení. http://www.greenpeace.org/international/Global/international/publications/toxics/Water%202012/ToxicThreads01.pdf. 

 

A to je nakonec to, co mne šokovalo nejvíc. Musela jsem si jako spotřebitel uvědomit, že chemikálie používané při výrobě oblečení neznečišťují jen životní prostředí v místě jejich výroby, ale dále se uvolňují i při jeho nošení a praní. Takže je těžké zavírat oči před znečištěním, jen proto, že máme pocit, že se děje dostatečně daleko na to, aby vás neovlivňovalo. Více informací k tématu znečištění můžete najít tady. (http://www.greenpeace.org/international/en/campaigns/detox/fashion/detox-catwalk)

 

Jaký je tedy závěr? Je důležité podporovat snahu značek, které usilují o změnu stejně, jako podporovat organizace, které dohlížejí nad tím, že jsou tyto snahy upřímné. Ale zároveň opravdu o svých nákupech přemýšlet a naučit se rozlišovat, co je chtíč a co je potřeba. A to je pro mne největší výzvou ze všech. Nakonec bych si taky přála, aby se i lokální značky, které jsou etické díky své výrobě, otevřely více o tom odkud pochází materiály, se kterými pracují, a za jakých podmínek se vyrábějí, protože se znečištění týká nás všech.

 

 

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...
Předchozí článek
Další článek