Otevřeně o nové éře La Formely

Jak se cítíte po Mercedes Benz Prague Fashion Weekendu?

Docela dobrý. Díky Czech Grand Designu na nás byly kladeny určité nároky, věděli jsme, že lidé budou očekávat něco, co je ohromí. A my jsme naopak chtěli navázat na předchozí věci, ujistit lidi v tom, co děláme. Říkali jsme si, že tentokrát nebudeme nějak moc experimentovat, zkusíme najet na tu linku a pokračovat. Takže jsme byli spokojení, že jsme předvedli to, co jsme chtěli. Až ve finále, jsme zjistili, že jsme mohli předvést víc.

Už na kolekci máte nějaké reakce?

Reakce byly dobré v tom, že jsme po MBPFW získali zakázky, což je vlastně to hlavní, co by přehlídka měla splnit. Získali jsme jednotlivé klienty, kteří nás dost potěšili. Jsou to lidé, kteří by si od nás chtěli něco koupit na základě přehlídky. To je výborné, že se tady v Čechách objevil někdo, kdo na základě přehlídky chce nějaký kus. Předtím to většinou bylo takové, jako že jo, tohle je hezké, ale nikdo nepřišel s vidinou něco si koupit. Takže i to, že jsme neudělali žádnou extrémní extravaganci, přineslo ovoce.

Czech Grand Design něco změnil?

No, změnil to, že my sami jsme na sebe začali koukat trošku jinak. Lidé nás začali nějakým způsobem respektovat a už to není jenom zábava. Už to myslíme vážně. Změnil se náš pohled na věc, na to, že bychom o tom měli přemýšlet trošku jinak, trošku vážněji. Dokud nemáš ocenění, nebo nějakou výraznou zpětnou vazbu, ať už v Čechách nebo v zahraničí, do té doby to bereš jako takovou hru.

Slyšela jsem, že se chystáte profesionalizovat?

Chystáme. CGD nám přineslo i uvědomění si toho, že bychom to měli dělat na sto procent a nejenom na padesát. Uvědomili jsme si, že nejde, abychom byli pod takovým tlakem a něco vytvářeli a dělali to s radostí. Chceme si tvorbu užívat, a abychom si to užívali, potřebujeme na to více času, více se na to koncentrovat.

Jaké jsou plány na další půlrok? Expanze do zahraničí?

Pořád ty sny máme, ale už druhým rokem jsme si ověřili, že to není jen tak, že si řekneš a jdeš do toho. Musíš na to být velmi dobře připravený a příprava je právě to, na co chceme najet, a to jde ruku v ruce s časem a se vším. Nechci nic předbíhat. Myslím si, že je potřeba si nejdříve vytvořit základnu tady v Čechách, mít tady lidi, kteří tě mají rádi a kterým se tvoje věci líbí, ověřit si, jak to funguje, jak byznys jede a prozkoumat různé jeho zákoutí. Chceme teď vytvořit zázemí, a pak samozřejmě bychom hrozně rádi oslovili zahraničí.

Jak máte v současnosti distribuční systém?

Máme tři klíčové obchody, momentálně to jsou Czech Labels and Friends, Mona v Bratislavě a hodně zásadní je pro nás Budoir v Dlouhé ulici, který nám dává úžasnou možnost vytvářet věci na základě odkoupení kolekcí. Teď se chystáme doplnit CLAF i Monu o více kusů a nabídnout lidem větší škálu věcí. Teď už snad i bude čas, chtěli bychom uchopit trh v každém místě aspoň na 80 %, abychom tam mohli sebevědomě poslat zákazníci, aby si tam měli co vybrat. 

Co je na celém systému nejtěžší?

To, že všechno, co se týká zakázek, výroby a distribuce, si zařizujeme sami. Máme velkou pomoc u Olgy Vrbíkové, která nám pomáhá s PR, stejně Nikol Sivek, a zároveň teď spolupracujeme s Terezou Bílou, která je takový náš osobní konzultant a člověk, který je na podobné vlně vnímání módy jako my. Chtěli bychom jim tímto poděkovat.

S výrobou všechno plně klape, nebo teď plánujete nějaké rozšiřování?

My výrobu stále řešíme, ale zatím fungujeme po švadlenách. Máme i zkušenost s výrobou ve fabrice, ale jak říkám, chceme se tomu věnovat na 100 % a krystalizovat to do lepší a lepší podoby.  Zatím fungujeme tak podomácku, pořád šijeme spoustu věcí my sami, pořád se tak z 80 % zabýváme výrobou a spíše dáváme věci dodělávat. Ještě jsme nenašli někoho, o kom bychom věděli, že nám tu věc vyrobí stoprocentně a měli v něj důvěru. Máme spoustu švadlen, ale zatím není nic ověřené na dlouhodobou spolupráci. Ostatně s prací to bylo už úplně na hlavu. Čím jsi starší, tím zjišťuješ, že už na to nemáš tolik energie a hlavně, je to i určitý vztek na to, že už je načase něco začít dělat. A zároveň radost, těšíš se na to, jaké to bude, jak se do toho opřeš, a všechno půjde směrem, který si vytyčíš. Ale je to náročný. Já jsem hrozný puntičkář, já potřebuju, aby oděv byl totálně dobře udělaný, a když ten čas není, musíme slevit ze svých nároků, a to je to, co nás všechny tíží. Chceme mít dobrou kvalitu, výborný dovoz a dodavatele látek.  To už všechno napůl máme, ale chceme to zlepšit, stavět na zkušenostech, které máme, a jít do toho po hlavě.

A materiály zatím berete odkud?

Materiály bereme od českých dodavatelů, na přehlídky a vzorky používáme materiály z velkoskladů tady v Čechách. Je to kombinované, je tam český výrobce i velkosklad. Přehlídka, to je vlastně sampl, na kterém si zkoušíme, jak by potom ty věci mohly vypadat, než jdou do obchodu. Ale už chceme dělat opravdu jen z materiálů od dodavatelů. Zatím to je však ještě půl napůl.

Plánujete nějaké vlastní materiály, potisky?

Určitě, tohle nás hrozně baví a chystáme se znovu najet na výrobu potisknutých nebo vyšitých látek. Chceme to nějakým způsobem uchopit a zasadit přímo do formy La Formela. Předtím to byla spíše taková zábava, něco si vyzkoušet.

Jaká je identita La Formely? Pokračování posledních dvou kolekcí?

Pro nás, protože jsme tři, bylo trošku těžší si vykrystalizovat to, co je naše značka, kterým směrem by chtěla a měla jít. Komunikace je těžší, delší, zdlouhavější. Už jsme se však našli. Určitě nechceme pořád dělat věci v jednom směru, pořád bychom rádi experimentovali, zkoušeli nové věci a doufám, že se nám to podaří. Ale chtěli bychom zůstat v duchu značky, což znamená nezávislá contemporary fashion, která vystihuje přirozeně arogantní ženskou, která dokáže věc vynést a na lidi přenese nějaký pocit. A není to jenom o tom, že předvedeš věc, která je krásná. My chceme, aby člověk odcházel i s nějakým pocitem z celkové show, když se bavíme o přehlídce. Takže ženskost, arogance, podzemní atmosféra, tajemný opar okolo ženské, okolo těch věcí, ten by tam měl zůstat.

Budete stejně ostří?

Furt. A víc a víc. To je pro nás výzva.

Co mělo z kolekcí největší komerční úspěch?

Než jsme udělali kolekci SS2015, se kterou jsme vyhráli CGD, měli jsme „odmlku“, jen jsme si krystalizovali. Bylo to video Kočár do Vídně, pak kolekce, kterou jsme si pracovně nazvali Abstrakt, jako takový základ. Celou dobu jsme chtěli zjistit, jak lidi reagují. Jak reagují na úplně jednoduché věci, které vycházejí ze základních střihů, jsou jednobarevné a nejsou překombinované, jak reagují na nějaké extravagantno, ať už ve formě doplňků nebo i oděvů, klobouků, na teatrálnost. Někteří lidé si mysleli, že jsme nic nedělali, ale my jsme vyráběli třeba tyto věci na prodej. Před SS2015 vyšla kolekce, která byla vyloženě prodejní, jen asi ne tak zajímavá pro ty, kteří mají rádi módu a zajímají se o nové siluety. Chtěli jsme zkrátka udělat něco základního, abychom si zjistili zpětnou vazbu. V kolekci SS2015 jsme, myslím, zúročili všechny zkušenosti a pustili jsme se do něčeho, co bylo možná na hraně extravagance a nositelnosti.  A to je vlastně to, kam bychom dále chtěli jít. Pracovat tak, aby se v tom našel kdokoli, extravaganci spíš podpořit nějakým doplňkem, efektem, který bude vizuálně bavit, ale když tu věc dáš na ramínko, tak se může prodat. Tohle pro nás bylo strašně důležité a myslím, že i proto bylo SS2015 tak úspěšné, co se týče prodeje. Na kolekci jsme hned získali objednávku a vyráběli věci stylizovaně, do obchodu pro prodej. Takže předposlední kolekce byla úspěšná.

Byl tam nějaký ikonický kousek, který frčí?

Materiálově byl zajímavý neopren, chytil se a lidi ho zbožňují. Byla tam hrozně hezká kombinace neoprenu, který je sportovní a zároveň statický a možná i pro někoho nepříjemný, a z něj jsme udělali elegantní top který je podezřele populární a vyrábíme ho už asi po x-té a furt si ho ženské žádají. Pak byly hodně ikonické šaty, které byly prezentované i na CGD. Půlka šatů černá a půlka šatů s kostkou. Ty byly často focené a půjčované a za tím úspěchem stojí asi to, že si je může vzít jakákoli postava. Celý vnitřek je strečový, takže každá ženská se v něm cítí dobře. Je to vlastně body, které se zapne na tělo a na něm je naaplikovaná látka. To si myslím, že funguje velmi dobře.

Jaké máte zkušenosti s půjčováním věcí, časopisy a prezentováním lidmi a na lidech?

Máme s tím velmi dobré zkušenosti, a nikdy jsme nebyli proti. Bereme to tak, že je to součást byznysu, i díky tomu se může návrhář dobře zviditelnit. Mezi stylisty máme spoustu kamarádů a jsme hrozně rádi, že si věci půjčují. Dokonce jsme párkrát dělali věci přímo jenom na focení. Samozřejmě, je ti toho oděvu líto, když ti přijde zpátky trošku zničený. Ale s tím se musí počítat, kdybys ho chtěl prodat, tak ho prodáš za nižší cenu, nebo to je třeba brát jako vzorek, který funguje k propagaci. My to respektujeme. 

Co street style v průběhu MBPWF? Byly nějaké třeba zahraniční reakce?

Na instagramu si člověk může čeknout, co k tomu lidé píšou, a to udělá ohromnou radost. Ale já bych chtěl hlavně podotknout, že jsem byl hrozně spokojený se streetstylem, že jsme do toho šli. Že jsme samply z přehlídky dali do tašky a nechali jsme lidi, ať je vynesou, ať je vezmou do ulic, ať se oblíknou. Byli jsme hrozně mile překvapení tím, jak to dokázali zkombinovat, že většinu věcí si půjčili lidé, kteří opravdu s La Formelou ladí a ladí s její identitou.

Kdo vám dělá styling věcí na přehlídce?

My si to děláme všechno sami. Víme sice, že nejsme stylisti ale návrháři, a byli bychom hrozně rádi, kdybychom mohli s někým spolupracovat, ale zatím na to nikdy není čas. Doděláváme na poslední chvíli a i tím, že jsme tři, všechny věci probíráme do detailů a ten styling je u nás hodně podstatná část celé věci. Myslím si, že zatím je v ČR hrozně důležité dokázat tu věc předvést, ukázat lidem, jak se dá nosit, ukázat jak to vidíme. Nás hrozně nás to nabíjí to, že ty věci našijeme, pak je kombinujeme a stříháme do nich a trháme je a měníme na desetkrát a vrstvíme. Vrstvením jsme docela, myslím si, typičtí. Skládáme věci dohromady a přes sebe a to je to na čem se nejvíc vyřádíme a pobavíme. Styling je pro nás ohromná zábava, ale hrozně rádi bychom navázali spolupráci s nějakým stylistou, aby nám pomohl a řekl zase svůj pohled.

Jak se za tu dobu, co tady jste vyvinula, módní scéna? Jak to vnímáte?

Značku máme sedm let a můžu říct, že na českou módu nedám dopustit. Samozřejmě, všude jsou mouchy, ale myslím si, že se česká móda ohromně zvedla. Je úžasné když vidíš, jak se věci posouvají už jenom organizátorsky. Každý na tom udělal ohromný kus práce, je tady ohromná spousta lidí, které to baví a kteří pro to dělají maximum. Na nich se to všechno vybudovalo, včetně návrhářů a všech lidí. Všichni to bereme vážně, a to je hlavní. A je pravda, že i když se podíváš jenom na přehlídky z minulé a nové sezony, je vidět, že každý z návrhářů dělá to nejlepší, co může. A to je hrozně fajn.

Změnilo se to nějak i na poptávkové stránce?

Zrovna pro nás hodně. Já tedy nevím, třeba to jsou „jen“ léta, protože se říká, že průměrně sedm let trvá, než nějaké podnikání začne vynášet. My to hodně vnímáme a i proto jsme se rozhodli značce věnovat naplno. Myslím, že i lidé se začínají učit tím žít a berou módní show jako kulturní událost, že tam jdou s chutí a ví, že to bude zážitek. Teď je hlavně o tom, aby chápali, že to je vlastně i nákup, že jdeš z přehlídky a rovnou si něco odneseš.  Proto nás potěšilo, když jsme šli z přehlídky a za dvě hodiny nás oslovil někdo, že by chtěl něco ušít. Najednou lidé ty věci neberou jenom jako přehlídkové, ale berou je jako nositelné. Doufám, že se tady dočkáme toho, že i když předvedeš nějakou extravagantní a ujetou kolekci, tak si najde svého zákazníka, který dokáže vytransformovat co by se mu líbilo, bez určitých detailů nebo prvků.

Jak jste nastaveni finančně? Plánujete s rozvojem zvedat ceny?

Myslím, že je dobré znát svoji hodnotu ale taky vědět, jak jsou ty věci kvalitní pro to, abys je mohl prodat. Taky je hrozně důležitý cílový zákazník. Myslím si, že úmyslně zvedat ceny je dobré až v případě, že už má značka své jméno a je stabilizovaná.  

Kdo je váš zákazník?

Náš zákazník především vyžaduje kvalitu zpracování a materiálu. Máme rádi, když je to rozmanité, nechceme dělat jen věci, které jsou elegantní nebo večerní. Máme věci, které si můžeš vzít přes den, a zároveň máme věci, které si můžeš vzít jenom večer.  A samozřejmě hrozně rádi věci jsou variabilní tak, aby se daly nosit celý den. A od toho se ta cena taky odvíjí. Ale u nás je to většinou od materiálu a samozřejmě od náročnosti práce. Člověk se tím musí uživit, ale zvedat ceny zatím není zapotřebí.

Co bys doporučil mladým návrhářům, kdyby chtěli svou značku rozvíjet? Kromě píle péče o kvalitu a kreativity?

Musí tě to bavit, musíš si přát spoustu věcí a dávat si krátkodobé cíle. Protože na nich vidíš, jestli to má cenu nebo ne. A potom pohybovat se mezi lidmi, komunikovat, být přátelský. Společenský život je stejně důležitý jako píle. Všechny tyhle aspekty jsou důležité k tomu, aby ses zviditelnil. Veškerá komunikace s lidmi, kteří mají nějaké kreativní vnímání, tě pořád posouvá a dává ti zpětnou vazbu, která je ohromně důležitá. A myslím si, že i to, že nasloucháme a hodně vnímáme názor ostatních lidí a chceme ho vědět, a ať už si ho přebereme jakkoli, je důvod, proč se posouváme a nezasekáváme na jednom místě. Zpětná vazba je super. Hlavně se nezaleknout jakékoli kritiky, pokud si dokážeš o té kritice s někým popovídat, dokážeš ji rozebrat a dokážeš v ní najít ponaučení.

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...