„Měla jsem štěstí, že se mi dostalo kritiky od různých lidí z oboru, o kterých jsem si myslela, že o mně ani nebudou mít tušení, a toho si moc vážím. Na jedné straně jsi pak smutný, že jedna etapa končí, zdá se ti, že jsou lidi proti tobě, že říkají, že to, co děláš, není funkční. Ale zároveň je to mnohem víc radosti a je zábavnější tvořit kreativní funkční věc. Je mnohem těžší vytvořit kreativní a nositelný kus než ten crazy ulítlý.“ Jednoduchá barevnost skvěle koresponduje s létem a svou inspiraci měla, překvapivě, v návrhářčině dětství. „Po nehodě vnímám věci jinak a já jsem se chtěla vrátit do barevného světa. Symbolem této kolekce je zmačkaný papír, který je použitý, jeho život skončil a já, stylizovaná do kluka Petra, ten papír vytahuju z koše, roztáhnu ho a začínám mu vracet život, tím, že ho vybarvuji. Uvědomila jsem si, jak už od dětství miluju omalovánky a to jsem přenesla na tisk i na detaily.“ Materiál papír nepřipomínal jen čistotou a střihy, ale také prací se střihem, která často připomínala japonské origami. Sama Petra přišla na molo a názorně předvedla variabilitu modelů, z rozloženého batohu vzniklo sako a vesta se prodloužila v kabát. Na rozdíl od předešlých knoflíkových řešení, modely pro SS2016 jsou tvarovány šňůrkami a je tak snadné s nimi pracovat. „Snažila jsem se, aby to bylo z jednoho kusu a bylo pro uživatele snadnější. Někdy se totiž stane, stane, že když model někdo rozloží, pak už ho nesloží zpět. Proto jsou stuhy dokonce očíslované.“ Petřina kolekce voněla létem a připomínala nejen papír, ale i dny v polích a na loukách, dny, nad kterými vládne mocná čarodějka, schopná najít a otevřít další dimenze. „Asi se vyvíjím jako designér v rámci funkčnosti a nositelnosti, i když na show to musím vždy trochu přepísknout.“ Dodává Petra a my tleskáme, takhle to má být.
Martina Špetlová předvedla svoji novou kolekci exkluzivně na MPFW. Přestože patří mezi nejuznávanější návrháře, v Česku podle svých slov téměř neprodává. Věříme však, že kolekce SS2016 to může změnit. Martina vykročila ven a porušila pravidla, kterými se až doposud řídila. „“Změnili jsme barvy, už to není tradičně bílo černé, pracovali jsme s plisovanou organzou, nezačišťovali jsme stužky. Jakou každou sezonu děláme klasické „pletení, je to technika která funguje a kolekce díky ní na sebe navazují. Přidělávali jsme hlavně jednotlivé prvky.“ Popisuje rozdíly oproti minulé kolekci Martina Spetlová ale my máme za to, že je zbytečně skromná. SS2016 je z našeho pohledu v její tvorbě přelomová. Martina pustila do ateliéru náhodu, asymetrii, kombinace materiálů a vrstvení a tato náhodnost se ukázala neuvěřitelně šťastnou. To, co v minulosti představovalo precizně zpracované, ale poněkud konzervativní modely je najednou dráždivé, vzrušující a rafinované. „Kolekci jsem letos už prezentovala jen v Praze. V Londýně je to dražší a tady je skvělé že MBPFW je dříve, je skvělý team, kvalitní fotky, zahraniční hosté, a hlavně, vedení má jistou představu kam to směřovat. Výborný je i mezinárodní coverage takže se fotky objevují i v zahraničních magazínech a vidí je tak širší publikum a zákazníci.“ Chválí Martina organizaci. My považujeme za nejlepší poděkování to, že předvedla skvělou práci. Děkujeme.