Pokvete český módní byznys?

Jak je na tom česká móda a kam se ubírá? Loňský rok potvrdil, že módní design od lokálních tvůrců je v některých případech etablovaným byznysem, který se každým rokem víc a víc profesionalizuje. České podmínky jsou specifické. Většina designérů je svými vlastními stratégy, finančními poradci i produkčními, což samo o sobě vydá na metál. I tak ale zvládají držet byznys pohromadě, pravidelně představovat nové kolekce nebo dokonce expandovat.

Česká scéna zažila velmi zajímavý rok, kdy většina tuzemských „velkých jmen“ předvedla vlastní show. Značky a jména jako CHATTY, LaFormela, Martin Kohout nebo Jan Černý tak navázaly na matadorku propracovaných přehlídek Zuzanu Kubíčkovou a představili své kolekce zcela nezávisle, a to minimálně jednou, někteří i dvakrát za rok. Jiní zase zvolili zajeté koleje show pod křídly existující větší platformy jako je Mercedes-Benz Prague Fashion Week nebo Diploma Selection v rámci Designbloku.

Jak tedy hodnotí loňský rok samotné značky a kam letos směřují? Přinášíme odpovědi několika designérů, kteří na naše otázky odpověděli.

Jaký byl pro vás rok 2022 byznysově – jak ho celkově hodnotíte a co bylo vaše nejlepší rozhodnutí v tomto roce? 

CHATTY

„Uplynulý rok nebyl vůbec špatný. Naše značka velmi hezky prosperovala a většina velkých rozhodnutí byla správná. 

Největší a nejodvážnější bylo rozšíření prodejního prostoru a otevření nového místa na adrese Rámová 1, Praha 1. Pro nás to byl opravdu významný krok, kterému jsme ale směřovaly již déle. Nový prostor je otevřen více jak měsíc a máme na něj skvělé reakce. Samy jsme rády, že se nám podařilo sestavit interiér, který mezi pražskými obchody chyběl a je zcela ojedinělý.“

ZUZANA KUBÍČKOVÁ

„Rok 2022 byl byznysově dobrý – žádná zásadní změna oproti vývoji předchozích let; chod ateliéru a obchod pokračuje s mírným růstem. Nej rozhodnutí bylo přijmout nabídku na nový a větší prostor pro ateliér & showroom.“  

LAFORMELA

„Byl pozitivní a víceméně podle našich představ. Všechny plány i strategie značky LAFORMELA jsem zvládli zrealizovat a naplnilo se naše očekávání. Potvrdilo se nám dřívější rozhodnutí, že chceme našim zákazníkům pravidelně představit čtyři kolekce ročně a z toho dvě kolekce Essential s dostupností online na našem e-shopu.“ 

NATÁLIE NEPOVÍMOVÁ

„Pro mě byl rok 22 přechodný, kdy jsem se byznysu zcela nevěnovala a půl roku jsem strávila v zahraničí. Nejlepší rozhodnutí bylo, přivézt si nabrané zkušenosti a vize, vrátit se do Prahy a udělat novou kolekci.“

Jak jste v roce 2022 pojali svou prezentaci a jak ji zpětně hodnotíte? 

CHATTY

„V dubnu jsme si zcela samostatně zorganizovaly přehlídkovou show, kterou vidělo něco přes 400 lidí. Pochopily jsme, že můžeme samostatně a zcela svobodně postavit jakýkoli formát prezentace, jak malé, tak i velké produkce. Přehlídková show v Kunsthalle Praha dopadla skvěle a dodnes na ni lidé stále pozitivně reagují.


„Menší, více komorní prezentace pro přibližně 100 lidí, proběhla právě v prostoru v Rámové ulici na začátku listopadu , ještě před začátkem rekonstrukce. Rozdílná velikost nám umožnila jinou dramaturgii, set design, zvuk a pod.

Obě tyto prezentace měly svá specifika a byly zcela rozdílné a nás příjemně překvapilo, že obě byly našimi klienty velmi dobře hodnoceny.“

ZUZANA KUBÍČKOVÁ

„Udělali jsme velkou přehlídku, která se setkala s kladným ohlasem – jsem spokojená jak s kolekcí, tak s její prezentací a přijetím.“ 

LAFORMELA

„V první polovině roku jsme standardně prezentovali hlavní kolekci MAINLINE 22/23 v rámci MBPFW. Současně s živou hudbou od Amelie Siba jsme si splnili naší vizi představit nový, citlivější rozměr přehlídky našim klientům a fanouškům.“ 

„Další hlavní kolekci MAINLINE 23 jsem se rozhodli být blíž k našim klientům a užšímu okruhu lidí. Proto jsme představili kolekci jako privat fashion show s omezeným počtem hostů ve specifickém prostoru v Kongresovém centru, který všem nabídnul komornější, až mystickou atmosféru s výhledem na noční Prahu. 

Tímto bychom chtěli poděkovat a vyjádřit vděčnost všem klientům, partnerům, spolupracovníkům a organizaci MBPFW.“

NATÁLIE NEPOVÍMOVÁ

Prezentací nové kolekce v rámci přehlídek na Designbloku, která měla pozitivní ohlasy a kolekce se tím dostala do povědomí. Zároveň bych ráda kolekci prezentovala i více individuálním způsobem, aby byla možnost si modely v klidu prohlédnout, případně vyzkoušet a nesplývalo to tak s dalšími kolekcemi v rámci přehlídkového dne, kdy může být pro diváka těžké vše v klidu vnímat a zpracovat.

Co chystáte v roce 23 a můžete prozradit? 

CHATTY

Už teď pracujeme na dalším rozšíření prostoru v Rámové ulici. Tato část bude věnována našim vip klientům, kterým tvoříme modely na zakázku. Pevně věříme, že tento prostor otevřeme do začátku března. 

Současně pracujeme na kostýmech pro turné pana Jiřího Korna. Tato práce je velmi specifická a čítá přes 100 kostýmů. Turné začíná 15. února, takže nás tato zakázka momentálně zaměstnává téměř na 100%. 

Současně chystáme samozřejmě další kolekci, kterou uvedeme na jaře 2023, formát prezentace je prozatím tzv. v plenkách, tak uvidíme, co nás, potažmo vás čeká….

ZUZANA KUBÍČKOVÁ

Na začátku roku se budeme věnovat novému studiu. Hodláme taky předělat web a e-shop. Samozřejmě bude nová kolekce prêt-à-porter i nová kolekce Couture. 

LAFORMELA

Těšíme se na rok 23! Nadcházející půl rok už máme rozplánovaný. Čekají nás zajímavé spolupráce značky LAFORMELA i nové kolekce, které budou dostupné pouze u nás v Showroomu. Uvidíme, zda se nám dokořán otevřou dveře směrem do zahraničí…. Necháme se překvapit. 

NATÁLIE NEPOVÍMOVÁ

Rozšíření kolekce Oficina~Playa na jaro/léto o nové produkty a její prodejní pop-up. Taky plánuji e-shop, kde bude možné nové produkty zakoupit, případně objednat na zakázku. Těším se na rok 23, který jako každý nový, vnímám jako příležitost posunovat se vpřed.

Podobné texty

Tomáš Ric: skrze Pigmentarium poznávám svět

Za každým niche parfémem od značky Pigmentarium stojí emoce,...

Laformela Main Line a nabitý módní podzim

Praha zažívá podzimní módní orgie. Po strhujícím debutu Radky...

Parisian dreaming: On the Boat si plní sny

Rok 2024 je pro značku On the Boat extrémně...

Officina: prostor pro fantazii a měkkou zbroj rytířky

Po prvním představení na loňském Designbloku navazuje Tereza Rosalie...

Udržitelná móda je hodně elitářská, říká autorka knihy On Fashion Adéla Šponerová

Pulty v knihkupectvích, stejně jako feedy módních influencerek, začátkem...