Sony Angels, Uniqlo a spolupráce s Louis Vuitton. Co nás táhne na Japonsku?

Japonsko je už nějakou dobu synonymem pro inovaci a tendenci dělat věci jinak – a častokrát lépe. Není proto divu, že nás Evropany baví a táhne, ať už si libujeme v kultuře anime či trendy postavičkách Sony Angels.

Japonsko vede ale také v módním průmyslu – napřed bylo nejen v unikátních střizích, ale také technikách a udržitelném aspektu práce. Je proto přirozené, že v poslední době spolupráce s japonskými umělci opět zažívají boom. Jejich nezaměnitelný rukopis totiž ukazuje, že japonská kultura je nevyčerpatelným zdrojem inspirace.

Japonská vysoká móda má ale kořeny mnohem hlouběji a de facto byla inspirací pro evropský či americký kontinent odjakživa: vemte si třeba inovativní a minimalistické návrhy módních legend jako jsou Issey Miyake nebo Yohji Yamamoto.

Ve dvou se to lépe táhne

Není proto divu, že se velké značky navrací ke spolupráci s japonskými designéry. V prosinci minulého roku módní dům Louis Vuitton oznámil obnovení spolupráce s ikonickým japonským umělcem Takashi Murakamim. Tato reedice oslavuje 20. výročí jejich původní ikonické kolekce z roku 2003, která definovala tehdejší estetiku luxusního streetwearu. První část nové kolekce uvedli na trh 1. ledna 2025 a zahrnuje kabelky, doplňky a parfémy.

zendaya

Produkty zdobí charakteristické Murakamiho motivy, jako je barevný Monogram Multicolore a postavička Superflat Panda. Druhá část kolekce, zaměřená na motiv třešňových květů, plánují uvést v březnu 2025. Tváří kampaně se stala herečka Zendaya.

Dalším příkladem návratu Louis Vuitton k japonským vlivům byla kolekce Cruise 2018, na níž spolupracoval ikonický návrhář Kansai Yamamoto. Jeho odvážné potisky, dramatické siluety a hravé motivy čerpaly inspiraci z tradiční japonské estetiky, kterou přetvořil do moderního, futuristického pojetí. Výsledkem byla kolekce, která oslavovala spojení východní řemeslné preciznosti s odvážným přístupem k módní inovaci.

LV

Napřed (nejen) v udržitelnosti

Spolupráce ale nejsou jediným způsobem, jakým Japonsko ovlivňuje high end brandy. Plisovanými modely Issey Miyakeho se inspirovalo nespočet značek – například ukrajinská J’amemme nebo designér Rick Owens. Issey byl přitom průkopníkem udržitelnosti ve světě módy mnohem dříve, než se úvaha o nadbytku oděvu objevila v Evropě.

Jeho minimalistický přístup k designu, který se zaměřuje na jednoduché střihy a použití pletených a plisovaných tkanin, měnil nejen estetiku, ale také způsob, jakým se oblečení vyrábí. Jeho koncept pletení a využívání pletených materiálů má za cíl minimalizovat odpad. Vyrábí totiž tkaniny tak, aby vzniklo při stříhání a výrobě co nejméně odpadu.

Když jsme u udržitelnosti, za zmínku určitě stojí i Uniqlo – globální gigant známý pro své jednoduché a funkční kousky. Značka, kterou založil v roce 1984 Tadashi Yanai, zavádí nové technologie zvyšující životnost tkanin (např. HeatTech, který udržuje teplo) a zaměřuje se na recyklaci materiálů a zodpovědné nakládání s přírodními zdroji. Například jejich řada Re.Uniqlo, která využívá recyklované materiály, ukazuje, jak může módní gigant přistupovat k odpovědnému podnikání. Uniqlo se rovněž zaměřuje na snižování spotřeby vody při výrobě a na využívání udržitelných textilií.

Ani streetwear nezaostává

Nesmíme zapomenout ani na streetwear, i ten totiž Japonsko svou estetikou výrazně ovlivnilo. Klíčovou roli zde sehrála značka BAPE (A Bathing Ape), založená v roce 1993 japonským designérem Nigem. BAPE definovala streetwearovou kulturu díky svým ikonickým motivům, jako je BAPE Camo, Shark Hoodie se zipem přes celý obličej nebo výrazné grafiky inspirované popkulturou.

Spolupráce s globálními značkami (například s Nike, Adidas či Supreme) pomohly streetwearu prorazit do mainstreamu. A BAPE ovlivnila nejen módu, ale i hudbu – BAPE kousky nosily hvězdy hip-hopové scény, včetně Pharrella Williamse nebo Kanye Westa. Tím se stala symbolem luxusního streetwearu a ukázala, že streetová móda může být stejně exkluzivní jako high fashion.

Japonsko a české brandy?

Tento přístup i estetika jsou zdrojem inspirace i v Čechách, kde na podobných principech staví třeba značky jako NAUT, SegraSegra nebo poměrně nově etablovaná značka Batohiro. Ta se zaměřuje na výrobu batohů, tašek a doplňků, které spojují minimalistický design, funkčnost a kvalitní materiály. Její produkty se vyznačují nadčasovým stylem inspirovaným japonskou precizností a smyslem pro detail, samotná výroba je však lokální a probíhá v České republice. Důraz klade na lokální řemeslné zpracování, což zaručuje vysokou kvalitu a dlouhou životnost každého kusu. Tato kritéria jdou ruku v ruce s japonskými přístupy, kterými se inspiruje čím dál více českých značek.

Batohiro

Foto: archiv Batohiro

Japonsko se tak i nadále profiluje jako místo, kde se setkávají tradice s neustálými inovacemi. A tento dynamický mix ovlivňuje nejen módu, ale i celkové vnímání kultury a designu. Jeho vliv na globální scénu pokračuje, ať už skrze spolupráce s ikonickými značkami nebo prostřednictvím neustálé touhy posouvat hranice kreativity, vždy ale s ohledem na efektivitu a udržitelnost. Japonsko zkrátka zůstává místem, které nás nejen inspiruje, ale také nutí přehodnotit náš přístup k módě a životnímu stylu.

Nigo

Podobné texty

Od Kylie Jenner po kauzu Bratz Clinic: Vzestup a pád lip fillers

Když vyšla lednová epizoda podcastu Emmy Chamberlain, ve které...

Streetwear z pařížských ulic: JACQUEMUS, Hermès & Rick Owens

Pamela Anderson, Brenda Hashtag nebo Tyla. Ulice Paříže v...

Narozeninový LOOKBOOKㅣJak průkopnice menswear Ellen DeGeneres předběhla dobu

Dnes slaví své 67. narozeniny jedna z nejvýraznějších osobností...

Streetwear inspo z Milána: outfity před Prada a Armani fashion shows

Milan Fashion Week Men's Shows Fall/Winter 2025 proběhl ve...