Summer in Paris #06 – Pařížský fashion business

Módní průmysl je znám pro svou vysokou konkurenční soutěž, naprůměrnou rychlost a mnoho dalších výzev. Založit si dnes ve Francii značku je podle statistik téměř jistý bankrot během prvních dvou let, dostat půjčku je nemožné. Banky mají módní start-upy zařazené v kolonce s alarmujícím názvem: vysoká mortalita. I tak se na tomto přesyceném trhu objevují nové projekty a některé z nich dokonce přežívají. Co je jejich tajemstvím?

Značku Le Cavalier Bleu založili Samy Thuillier & Damien Bettinelli. Ani jeden z nich není návrhář, nemají v oblasti módy vůbec žádné vzdělání. Oba vystudovali obchodní školy a po několika stážích založili vlastní značku – Le Cavalier Bleu. Rozdíl mezi českými a francouzskými studenty obchodních škol je do očí bijící – francouzi mají módu jaksi v krvi. V lepších rodinách jsou šatníky stále plné kousků pret-a-porter ještě z doby, kdy Coco a Christian byli naživu. Děti tak mají přístup k oblečení kvality, kterou dnes už nedělá nikdo. Na tomto vychování a hodnotách nesmrtelného oblečení, které se dědí, vznikl Le Cavalier Bleu. 

Jaký je hlavní rozdíl mezi značkou založenou studenty obchodní školy a značkou založenou designéry? Jaké jsou vaše výhody a nevýhody? 

Myslím, že jsme určitě lépe organizovaní a realističtí. V podstatě nechápu, jak někdo můžeme uspět, pokud není realistický. Chápeme hodnotu peněz, víme, do čeho je investovat a kde je naopak neutrácet, jsme orientovaní na zákazníka a proto jsme přinesli na trh nositelné, dostuplné a přitom odlišné pánské kolekce. Rozumíme trhu. Na druhou stranu nejsme umělci, chybí nám kreativní představivost. Jsme sice art direktoři naší značky a děláme hluboký a podrobný průzkum trendů a detailů, ale sami neumíme naše plány přetvořit na produkt, na kolekci. Najali jsme zkušenou návrhářku, která má v minulosti vedla vlastní značku i butik. Ví, co to je platit účty, sestavit komerčně úspěšnou kolekci a hlavně ví, co to znamená neuspět. Ona pro nás sestavuje barevné škály, téma kolekce, jméno, střihy, modely. My na základě naší znalosti klientely rozšiřujeme nebo naopak zmenšujeme kolekci a upravujeme detaily na jejích návrzích. 

Cítíte podporu od francouzských institucí podporující mladé módní značky? 

My jsme v podstatě mimo všechny kategorie – nejsme mladí návrháři, nemůžeme se tedy účastnit žádných soutěží. Ve Francii existují také programy na podporu digitálních start-upů, ale to my také nejsme. Nikdy jsme ani nepočítali s tím, že bychom o nějakou podporu žádali, natož s tím, že bychom nějakou dostali. Existuje několik lidí, kteří nás sledují a podporují, ale jsou to soukromé osoby, ač se jedná o vlivná a zajímavá jména. Myslíme, že průmysl ještě nepochopil, že trh se mění. Vstupují na něj lidé jako my – přicházíme odjinud, máme jiné zkušenosti a znalosti. Nejsme návrháři a tak pro instituce nemáme jako nové značky dostatečnou kredibilitu, ale obchodně jsme úspěšní. Pro návrháře je toto jistě příležitost ke spolupráci. 

Jaká byla počáteční investice do značky? 

Na kick-off jsme měli 10.000 euro. V prvním půl roce jsme otevírali pop-up story v centru Paříže, každé dva měsíce jsme se přestěhovali a zjišťovali jsme reakce zákazníků. Veškeré peníze, které vyděláme, vracíme zpátky do vývoje firmy. 

V porovnání s původním business plánem – vedete si lépe nebo hůř? 

Upřímně, vypracovali jsme asi 12 business plánů. Dělali jsme důkladný průzkum trhu. Poslední rok školy nám k tomu dal výbornou příležitost, měli jsme k dispozici rozsáhlé databáze naší školy, veškeré informace, které si jen můžete představit. Původně jsme založili značku dámského oblečení, na pánskou módu jsme se přeorientovali na základě impulsu od našeho zákazníka před dvěmi lety. Začali jsme v podstatě úplně od začátku, zachovali jsme jen jméno. Oproti poslední verzi business plánu, podle kterého se řídíme teď, si však vedeme lépe. Na skladě nám nezůstává ani jeden kus, všechno se prodá. Máme za sebou první sezónu na veletrzích, máme z toho dobrý pocit. 

A co byste dali jako doporučením oděvním návrhářům, kteří zakládají brand? 

Nezačínejste sami. Možná vám svět leží u nohou, ale bez strategie a business plánu nebudete růst. K úspěchu je zapotřebí tolik různých znalostí a dovedností. 

Podobné texty

Fascinace AI, důraz na upcycling a oslava individuality | MBPFW DAY 1

Nikdo by po přečtení programu na páteční zahajovací večer...

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...