Všechno se vším souvisí – v módě i v životě

1. Řetězce s mýdlovými bublinami

Móda se v posledních letech změnila z kreativního průmyslu na tvrdý business řízený oddělením marketingu. Marketing se dá charakterizovat jako ‘bolestivá cena za to, že váš projekt není výjimečný.’ Pokud netvoříte pro své zákazníky výjimečné produkty, musíte zaplatit skvělé marketéry, kteří zabalí váš “obyčejný” produkt do atraktivního obalu a prodá ho v sexy butiku. A to přesně je případ nejen fast fashion, ale i mnohých luxusních značek. Koupili byste si bublinu? A kolik byste byli ochotni za ni zaplatit?

2. Platíme za odpad

Bubliny prasknou například tak, že své oblečení vyperete – ztratí tvar, barvu, zežmolkuje se a vy hned nejste ani ‘in’, ani ‘rich’. Nebo zjistíte, že ‘made in France’ bylo z většiny ‘made in China’, že vaše drahá bublina má v sobě stopy toxických chemikálií a přispěla ke znečištění pitné vody, rozšíření pouští, vymírání ledních medvědů a dětské práci… Již v procesu vývoje produktu nákupčí často šetří na kvalitě, odebírají knoflíky, detaily i centimetry, aby se dostali na tak nízké náklady za výrobu, že budou mít vysokou marži pro sebe.

3. Impulsivní nakupování znečišťuje, kromě jiného, i naši mysl

Návrhářka a stylistka Kamila Vodochodská, která působí v Čechách více než 10 let popisuje impulsivní nakupování takto: “Pokud podléháte myšlenkám: ‘No to si musím koupit! Vždyť to stojí jen pár korun!’, přibližujete se k frustrujícímu momentu: ‘Mám narvanou skříň, ale nemám co na sebe!’. Vaše skříň je jednoduše plná levného, nekvalitního oblečení, ve kterém se necítíte dobře, a váš šatník je poskládán podle toho, co bylo ve slevě namísto vašich opravdových potřeb. Navíc jste do něj investovali podstatnou částku, nechce se vám to vyhazovat, a tak frustrace dále roste.” Alternativou je sestavit funkční šatník plný kombinovatelných a kvalitních kousků.

4. Něco změnit je možné, dokonce i snadné

Katarína Král, zakladatelka mnoha projektů na podporu české módy, přinesla na workshop spoustu inspirace vlastním životem. “Buď zůstaneme všichni v korporátních pozicích, nebo budeme tvořit vlastní životy a hodnoty.’ Jako zákazníci můžeme svými požadavky změnit nabídku trhu, jako podnikatelé a designéři můžeme jít naproti z druhé strany a vyrábět oblečení a doplňky, které chceme nosit. Tvořit aktivně svět, ve kterém chceme žít. Jen musíme udělat něco jinak – kupovat lokální brandy nebo klidně založit vlastní eko značku, to už je na vás.”

 

The ‘S’ Fashion workshop se do tématu udržitelné módy obul opravdu vydatně. V oděvním a textilním průmyslu dnes pracuje čtyřicet milionů lidí po celém světě a operace tohoto průmyslového monstra ovlivňuje kvalitu vzduchu, který dýcháme, jídla, které jíme i tak luxusních prvků, jako jsou perly a kožené tašky, které si kupujeme.

Vždy záleží na tom, co je uvnitř a kvalita toho, co dáme ‘dovnitř’, ultimátně záleží na zdraví přírody a společnosti. Věříme, že prvním workshopem to všechno teprve začalo. Další setkání bude podle slov zakladatelky Kamily Boudové věnované designérům a proběhne v Scholastice již 28. května! 

Pro více informací sledujte www.fashionbusinessworkshop.com.

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...