Původní Tomášovou myšlenkou bylo dovážet a prodávat již vyhotovené konopné džíny a nabídnout je na místním trhu. Brzy ale zjistil, že takový výrobek nebude snadno k nalezení ani jako polotovar. Sám to nazývá jako “3 smrtící údery, které jsem ustál” – nabízené “konopné” džíny byly z bavlny a polyesteru, kvalitní konopná látka takřka k nedostání a nejbližší možnost indigo barvení ve Slovinsku. “Nakonec jsem přehodil výhybku a oprášil jsem znalosti textilních technologií ze školy. Šel jsem zpátky k základům a začal od konopných vláken.” Ty Tomáš dováží z Francie, ale veškerá další výroba od příze až po finální úpravy už probíhá zcela lokálně. Nalézt vhodné dodavatele nebylo jednoduché, Tomáš často spolupracuje s malými nebo rodinnými firmami a naráží na potíže s velkovýrobou i znalostmi zpracování konopného vlákna. “Tenhle materiál vyžaduje speciální zacházení a ty firmy už pomalu zapomněly, jak se to dělá. Zkoušíme a někdy se to povede až třeba na třetí pokus a tím se spotřebuje spousta času i materiálu.”
Tuzemská tvorba přesto obě strany baví. Tomáš může být u celého výrobního procesu a výrobci jsou nadšeni z nové výzvy. “Většinou jsou to starší páni, co jsou v podniku od socialismu a často od nich slýchám `Konečně někdo přišel s něčím novým. Tady je to pořád samá bavlna, konečně nějaké vzrušení v tom našem nudném textilu.` Navíc se všichni navzájem znají, je to paráda: Dokážou si navzájem poradit nebo odkázat na někoho jiného” Někdy je nadšení dokonce tak velké, že prototypové vzorování vytvoří i zdarma, protože sami chtějí vyzkoušet potenciál konopného materiálu.
A proč ta fascinace technickým konopím? Především pro funkčnost materiálu. Konopí je antiseptické, antibakteriální, má čtyřikrát větší savost než bavlna, absorbuje 95 % UV záření, molům nechutná a výdrž se pohybuje v řádech desítek let. Druhým rozhodujícím faktorem je ekologičnost pěstování. Transport probíhá pouze v rámci Evropy a týká se jen vláken, má vyšší výtěžnost a spotřebuje o polovinu méně vody a až o 95 % méně agrochemie než bavlna.
Pak je tu efektivní marketing, který může využít “slávy” své známější sestry marihuany. To občas přináší i úsměvné situace. “Lidé se mě s vážným výrazem ptají, jestli tričko můžou vykouřit, když ho roztrhnou. Paradoxně větší rozhled než mladí lidé mají v konopí senioři, kteří si sem do Konopnictví chodí pro konopné čaje nebo masti.”
Pokud tyto důvody nestačí, konopný materiál skýtá praktické funkce i ryze pro člověka. Už v lázních Vinzenc Priessnitz hosty balili do pruhů konopné látky, která prokazatelně zabíjí bakterie. Ponožky za sebou můžete nosit i několik dní a stále je to hygienické (i voňavé) a ještě zvládnou zabít plíseň na nohou. Čínská armáda konopný textil začala používat na spodní prádlo a uniformy pro své vojáky. A prožitek z nošení má dokonce vědecké vysvětlení. “Konopné oblečení se velmi příjemně nosí, tak jsem pátral, jestli to není jen placebo, a zjistil jsem, že konopí má stejný elektrický náboj jako lidské tělo. Jako u magnetu se dvě stejné polarity odpuzují, a proto je mezi kůží a látkou vždy tenká vrstva vzduchu. Plastová vlákna mají náboj opačný, proto je oblečení z nich přiléhavější.”
Aktuálně se Tomáš poohlíží po investorech a rozběhl kampaň na HitHit na výrobu konopných tenisek, výsledek se zatím blíží ke 30 %. Ani případný neúspěch Tomáše neodradí. “I tak jsem rozhodnutý do toho jít, znamenalo by to pouze omezenou nabídku.” Pracovat dál hodlá i na fashion stránce produktu. “Dal jsem se dohromady s návrhářkami se zkušenostmi z konfekčních firem. Pracujeme na ucelenější kolekci, kterou by se nesla nějaká červená nitka spojující vše dohromady. A bude toho víc…”
Tomáš Rohal je muž nápadu i činu a my máme obrovskou radost, že se u nás objevují takové nadějné projekty, které se jedním dechem snaží o osvětu moderního zákazníka a druhým o oživení české textilní tradice. Rozhodně fandíme !
Kontakt:
https://www.facebook.com/bohempia
Adresa prodejny:
Sokolovská 105/76 Pra