09.02.2015

(text: Olga Svozil Karpecká, foto: Tomáš Ric) 
V minulých letech bylo snad až smutnou tradicí, zoufat si nad nepraktičností tvorby zdejších studentů. Nad tím, že je škola vede k umění a zapomíná tak nějak na druhou součást svého jména, průmysl. Nad tím, že jejich výtvory fungují na mole, ale svého zákazníka si už nenajdou. Ta doba je však pryč. 

"Jisté však je, že Artsemestr, který právě probíhá, se jednoznačně obrací ven směrem k byznysu."

Těžko posoudit, jestli za tou změnou je spíše generační výměna, ruka trhu, nebo jen sled všech těch nepatrných změn, které mění českou módní scénu. Jisté však je, že Artsemestr, který právě probíhá, se jednoznačně obrací ven směrem k byznysu. To, že se v podstatě všechny tři ateliéry shodly ve směru, je důkaz hlubších změn k lepšímu. Ať už navštívíte expozici textilu hned u vchodu, nebo vystoupáte do ateliéru oděvního designu, až fyzicky cítíte příval nových myšlenek a inspirací, s přímou vazbou na výrobu. Něco na akademické půdě lehce nevídané.

První z expozic, které doporučujeme navštívit, jsou Možnosti materiálu Ateliéru textilní tvorby, ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci. Ať už se jedná o ty „tradiční“ věci jakou jsou hedvábné brokáty nebo oboulícní úplety, ať už se jedná o krajně netradiční materiál z dýně či použití slídy, přirozené barvení oxidy železa nebo tkaniny z umělých vláken s tvarovou pamětí, ze všech vystavených prací je cítit, že mají smysl. Je možné, že právě ty, které v současnosti procházejí patentovým řízením, budou mít ještě skutečně zajímavé pokračování.

V Ateliéru designu oděvu a obuvi, pod vedením Liběny Rochové, věnovali studenti podzimním semestr Ikonické Recyklaci. ( podívejte se na video k projektu tady) Projekt iniciovala Elisabeth Länge, konzultoval Josef Ťapťuch a my jednoznačně doporučujeme, jít se podívat. Pokud se zajímáte o světově proslulé značky, bude to pro vás nejen podívaná, ale také zajímavý hlavolam. Dokážete přiřadit vystavené modely konkrétnímu slavnému brandu?

Studenti se na dobu semestru stali kreativními řediteli vybraných značek a jejich úkolem bylo navrhnout a realizovat tři modely a jeden doplněk, které odpovídají filosofii značky a jejímu duchu. Prada, YSL, nebo Donna Karan… nikdy nevíte, pro jakou značku budete pracovat, a schopnost proniknout dovnitř a plynule navázat, tam kde předchůdce skončil, je pro návrháře zásadní. Díky paní Länge jsou tak studenti připraveni na to, že jednou nebudou jejich kolekce jenom o nich, ale primárně o tradici značky, pro kterou pracují.

Ani v Ateliéru módní tvorby nedostali studenti tak docela volnou ruku. Zatímco tvarově-kreativní stránka omezena nebyla, směrodatnými se staly technologie a materiály. Pokud jste dosud nezaznamenali projekt Local Icons, zde se vám představuje na „zlatém podnose“. Čtyři designerské týmy měly za úkol představit kompletní looky redesignovaných výrobků daných českých továren. Cílem jsou životaschopné produkty, které by bylo možné prodávat v obchodech, spolu se stávajícím sortimentem.  Jak se redesignují ochranné rukavice z pogumovaného plátna, a pogumované plátno samotné? Jak je to s obuví? A co funkční materiály, úplety, nášivky…

Všechny čtyři týmy se do práce pustily s ohromnou energií, doufáme tedy, že nepřijde nazmar. Rádi bychom si nejrůznější kousky koupili a a zároveň přejeme studentům, aby jejich schopnosti nebyly přehlídnuty. Vždyť každá firma potřebuje svého kreativního ředitele, ne? :-)

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

17.10.2017
"Slováci sú vášnivejší a to sa prejavuje aj v ich tvorbe. Sú odvážnejší, viac kolekciu rozohrajú, vnímajú...
13.10.2017
„používanie kože v módnom priemysle je zastaralé.“ Marco bizzari Zdá sa, že v oblasti luxury brands je to...
12.10.2017
Již druhým rokem se v Brně konal festival věnovaný designu všeho druhu. Tento projekt vznikl pod taktovkou Alexandry...
11.10.2017
Pražští možná znají CLAF jako zkratku obchodíku Czech Labels and Friends, který se nachází v centru města. Když se...
09.10.2017
Prestížna talianska univerzita otvorila nový odbor Fashion Retail Management v spolupráci s Gucci. Pre fanúšikov...
13.09.2017
WE RE NEXT je na naše poměry ojedinělá akce – nejedná se o prezentace jedné školy a jejího spřáteleného Erasmus...
  •  
  • 1 z 110
  •