Módní veletrh CPH Vision byl založený v roce 1998 Janem Carlsonem. Do té doby byly trade shows v Kodani považované jen za praktickou záležitost, která dávala dohromady značky na jednom prostoru. Jan Carlson měl jasnou vizi. Chtěl vytvořit kategorizované prostředí pro zviditelněný severských prémiových značek, podporovat a rozvíjet jejich prodej, a tím zařadit kodaňský Fashion Week do žebříčku vyhledávaných a navštěvovaných fashion weeku. Aby Vision mohl stále posouvat skandinávský styl dopředu, vznikla dnes už neodmyslitelná součást tohoto veletrhu s názvem Designers’ Nest Show & Award. Za cíl si klade hlavně představení avantgardního severského designu, studentské vize a sjednocení mladých talentů. Toto ocenění se postupem čas stalo prestižní záležitostí akceptovanou v řadě módních domů a studií. Porota se každoročně skládá ze zvučných jmen. Jednou z hlavních tváří poroty byla i známa dánská designérka Anna Sofie Madsen, která má bohaté zkušenosti s tvorbou pro jména jako John Galliano nebo Alexander McQueen.
Letošním vítězem se stal švédský návrhář Andreas Eklöf. Absolvent Swedish School of Textile v Boras se zaměřuje hlavně na tvorbu pánské módy a zaujal členy poroty kolekcí inspirovanou městským prostředím s výraznými neonovými potisky. Jeho zručnost a styl porota ocenila i na základě propracovanosti vrchního dílu oblečení, konkrétně sak a bund.
Původní myšlenka veletrhu Vision se od severského minimalismu trochu posunula a dnes nabízí prezentaci značek z celé Evropy. Přesto, že jsme očekávali více lokálních vystavovatelů, některé značky nás svojí specifičností nadchly.
White posture
„Vyrábím jen bílé košile.“ Zněla odpověď mladé turecké designérky Pelin Dumlu na otázku o charakterizování její značky. White Posture je prémiová módní značka specializující se výhradně na tvorbu bílých košil pro ženy, které se nebojí vyjádřit svoji sílu a individualitu prostřednictvím oblečení. V autorčině tvorbě jsou výrazně cítit její předcházející zkušenosti z vícerých oblastí designu aplikujících do jednotlivých kusů oděvů. Košile se vyznačují čistou minimalistickou architekturou, výraznými liniemi podtrhnutými vynikajícími řemeslným zpracováním s použitím přírodních materiálů.
Ready to fish
Poměrně dobře rozběhnutá holandská značka Ready to Fish spadající pod skupinu Ilja Visser Group, módní dům založený a sídlící přímo v uměleckém centru Amsterdamu. Právě v těchto prostorách vznikají kolekce na denní nošení z pečlivě vybraných materiálů a propracovaných detailů podle nejnovějších trendů. Konkrétně značka Ready to Fish by Ilja byla založena v roce 2006 s cílem přinést sebevyjádření prostřednictvím designu do jednotlivých kusů oděvů. Jednoduché tvary, propracované detaily, materiálová různorodost, minimalistické potisky, kontrastní prvky, low-key siluety, estetická ženskost, odolnost a univerzálnost. Těmito přívlastky můžeme charakterizovat design značky, jednoduše a doslova „Ready to Fish“. Ready to Fish je skupina umělecky založených lidí, v jejichž oblečení můžete při zvuku jejich hudby protancovat celé noci. Ano správně, kromě navrhování zvládají také tvorbu vlastní muziky! Ve Fashion MAP jsme docela zvědaví, jestli jim to ulehčuje výběr playlistu na přehlídkách, každopádně jejich tvorbu, ať už návrhářskou nebo tu, která vám zůstane znít v uších, si můžete vychutnat na jejich stránkách.
SOA Copenhagen
Pryč od minimalismu a zpět ke klasice. Dánská módní značka SOA Copenhagen je dílem Tiny Razanantsoa, jejího osobního vkusu a vášně pro krejčovské řemeslo. Inspirovaná módou 80. let, pánskými oděvy, historií a řemeslem se inspiraci snaží přenést do současnosti pomocí kombinací zajímavých materiálů a vysoce kvalitního zpracovaní. SAO nabízí vše, co by nemělo chybět v šatníku mladých dam. Celá kolekce na mě působí velmi žensky a luxusně. Je v ní cítit silný vliv vzpomínané inspirace čímž si uchovala a podtrhla svou identitu.
Ve Fashion MAP jsme zvědaví, jestli v budoucnu, kdy se u nás jednoho dne stabilizuje fashion week scéna přehlídek a doprovodného programu, vznikne místo rovněž alespoň pro jednu trade show, která bude nabízet místo pro vystavování toho nejlepšího z lokálního regionu Evropy. Je škoda, že v Praze jeden fashion week střídá druhý, ale k reálnému byznysu nebo objevování něčeho nového dochází velmi zřídka. Snad tento ročník MBPFW bude začátkem nové etapy.