2019 naposledy: jak ho vidí čeští dizajnéři

Naposledy se vracíme ke starému roku 2019, který se podle nás nesl ve znamení udržitelnosti a inkluze v módě. Obojí nechybělo v kampaních autorských značek, ani v komunikaci velkých brandů nebo multibrandových e-shopů a mezinárodních řetězců. Na tuhle vlnu už zkrátka naskočil opravdu každý a kdo to ještě nestihl, určitě tak učiní v roce 2020, který startuje novou dekádu.

Jaký ale byl rok 2019 z pohledu českých a slovenských designérů? Položili jsme jim jednoduchou otázku: „Co bylo za Vás a značku v roce 2019 klíčové, kam jste se posunuli a jaké máte plány v roce 2020?“.

Míša Hriňová, AiM 

Rok 2019 zbehol neuveriteľne rýchlo, bol veľmi plný a môžem povedať aj naplnený skvelými vecami, spoluprácami a ľuďmi. Zažili sme 2 úspešné sezóny MBPFW a  dvojsezónne duo so šperkárkou Terezou Otahalikovou. Sezóna FW19 sa niesla v duchu mnohých spoluprác. Za zmienku určite stojí spolupráca s designérkami Mariou Novákovou a Janou Kánovou, ktoré vytvorili ku kolekcii kabelky. V neposlednom rade nechýbala spolupráca s alternaaut_collective, s ktorými sme pracovali na choreografii ku kolekcii.

Vďaka úžasným fotografom máme z backstage MBPFW skvelé fotky, ktoré zachytávajú našu prípravu na prehliadku. Zažili sme skvelý shooting FW19, a to vďaka nesmierne šikovnej Kristíne Opálkovej. Máme neuveriteľné video z backstage, z ktorého mám stále husinu a stojí za ním talentovaný David Stachura. Dalšími highlightom je aj spolupráca s Queens, nové dôležité a inšpiratívne stretnutia s Beatou Piroh, Zuzanou Dudkovou a Rosie. Neskutočná vďaka za všetku pomoc potrí Petre Opatovej, Kristíne Šmeringaiovej a Márii Pitlovej. Sú to skvelí ľudia, ktorí sú súčasťou oboch sezón, aj keď ich na móle nevidíme. Za zmienku stoja aj street casting, videoklip pre talentovanú speváčku I am Rosie či zahájená spolupráca s concept store vo Viedni.

Plán na rok 2020 bol pôvodne najmä SPOMALIŤ, ale ako človek cez sviatky len oddychuje a objedá sa, mám už nutkanie naskočiť na vlnu a nechať sa unášať novými vecami. Plány, na ktoré dovidím, sú určite ďalšia sezóna MBPFW, ale aj rovnováha a vyváženosť medzi prácou a oddychom.

Radka Sirková, CHATTY

Rok 2019 byl pro nás hodně zlomový a netvrdím, že ne náročný. Donutil nás zastavit se, rozhlédnout se, stanovit si jasné priority i zpomalit. Díky mým cestám po střední Americe jsme více než kdykoli před tím začaly řešit udržitelnost. Jde o totálně trendy téma, o kterém všichni rádi mluví, přitom ve svých znalostech obvykle surfují pouze po povrchu. My jsme si daly za úkol řešit udržitelnost v módě do hloubky a denodenně bez toho, aby se z toho stala marketingová strategie. A v tomto duchu se ponese filozofie naší značky i v roce 2020 – přemýšlej & investuj & neplýtvej.

Antonín Soukup, LAFORMELA 

Rok 2019 byl pro naší značku zásadním rokem. Po dlouhém přemýšlení jsme zjistili, že chceme v roce 2019 značku vizuálně posunout a aktualizovat. Také rozšířit sortiment a propojit jméno s dalšími českými výtvarníky. Uvědomili jsme si, že je důležité spolupracovat a prezentovat skrze módu i další české tvůrce právě proto, že LAFORMELA prezentuje svojí tvorbu už 3 rokem v zahraničí. Zahájili jsme spolupráci s fotografem a artdirectorem Janem Grombiříkem i šperkařkou Viktoriíí Beldovou a v lednu 2019 také se značkou CarryNaut. Byli jsme nadmíru spokojení a chceme tímto všem poděkovat za důvěru a skvělý přístup.

Pro rok 2020, budeme nesmírně rádi, když se nám bude dařit být stále na blízku české klientele prostřednictvím online obchodu LAFORMELA, ale i díky našemu Showroomu, který jsme otevřeli všem zákazníkům každou středu od 15:00-18:00. Jsme otevřeni spolupráci na větších komerčních projektech s cílem nabízet vkusné reklamní oděvy nebo uniformy i nadnárodním společnostem. Nadále chceme kultivovat módu v České republice.

Iva Burkertová, ODIVI

Pro mě osobně i pro značku bylo klíčové jít absolutně proti esenci toho, co děláme. Rozhodnutí poslat na molo 15 nahých modelů bylo zásadní. Bylo to vyústění dlouhodobého výzkumu a úvah o tom jak vypadá 100% udržitelná kolekce (100% udržitelná je pouze ta kolekce, která neexistuje). Samotná přehlídka pak byla metaforou na konzumní společnost dnešní doby a kolektivní slepotu, v jaké se pohybujeme. Pro nás tato kolekce 0+ představuje symbolický restart. Jak naložit s tvorbou (čehokoliv) v souvislosti s děním ve světě a našimi hodnotami. Upouštíme od kolekcí a trendů určených jen pro jednu sezonu. Opouštíme mašinerii a koloběh módního systému. Postupně implementujeme lepší způsoby, jak tvořit – upcycling, recyklaci, certifikované materiály, no waste střihy a snažíme se přiblížit naprosté cirkularitě. Do 2020 nevznikne nic, co nemá své jasné opodstatnění. Chceme znát příběhy za tím, co konzumujeme a chceme, aby je znal každý. Naše motivace je připravit nám i našim zákazníkům víc zážitků na úkor oděvu. Mnoho nezapomenutelných chvil a možností k překračování osobních hranic. A tak místo nákupu nějakého kousku do šatníku s námi budete moci vyrazit do hor na ferraty, na yogu nebo s námi objevovat současnou architekturu a kvalitní jídlo či sázet stromy s Nadací Partnerství, jíž jsme součástí. Také jsme koupili kus lesa, kde pro vás chystáme off grid kabinu @CasaPisek kurátorovanou lokálními designery, kam budete moci utíkat od ruchu velkoměsta a koukat se do ohně, spát pod hvězdným nebem a užívat si klid.

Vanda Janda

V roku 2019 som si veci uvedomovala o čosi viac než inokedy. Premýšlala som, či je správne to, čo robím, posudzovala som, prehodnocovala a utvrdzovala sa. Kládla som si otázku, ktorá je pre mňa zásadná. Za čo mi ľudia a klientky ďakujú? Často ďakujú nie len za odevy, ale za to, že som. Preto som sa začala zaoberať viac a viac rozhovormi s nositeľkami mojich odevov. Dá sa povedať, že v roku 2019 som bola viac psychológ než návrhár.

V roku 2020:
Prišla som na to, že moja hladina udržateľnosti je absolútna láska nositeľky k odevu. Rozhodla som sa vytvárať odevy, ktoré budú navždy súčasťou šatníka mojich klientok, nie len kvôli ich nadčadovosti, ale primárne kvôli ich vzťahu k veci. Pokiaľ si zadovážite vec, s ktorou máte spätý určitý moment, vidíte sa v ňom viac než krásna. Cítite z neho energiu a vytvára vám lepší pocit zo života. Takého kúsku sa nezbavíte. Je to ako keď dostanete rodinný prsteň od babičky. Ak by to bola čo i len cetka s príbehom a emóciou, je to pre Vás hodnotné. Ako keď si malé dievčatá obliekajú záclony a hrajú sa na princezné. Majú z toho práve ten významný pocit! A ten chcem v roku 2020 vytvárať.

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...