Tím nejviditelnějším na scéně jsou už tradičně velké akce, týdny a dny módy, festivaly, výstavy a ocenění. To první, co nás čeká, bude vyhlášení druhého kola nominací na ocenění Czech Grand Design 2013. V širších nominacích na Módního návrháře roku 2013 vedle sebe stojí nové tváře i velmi dobře známé osobnosti, proti sobě jdou různé koncepty. Kdo bude ve finále a kdo zvítězí? Můžeme očekávat spíše tradiční průběh, nebo se těšit na překvapení a otevření nových obzorů? ( diskutujte zde😉 )
Tradicí se už stal také Designblok Premier Fashion Week, na který se můžeme těšit hned dvakrát, v jarní verzi od 27. do 30. března. Uzávěrka přihlášek proběhla těsně před vánoci a nám nezbývá než doufat, že pořadatelé vyberou takové projekty, které nám vyrazí dech. Zajímavou otázkou bude také místo konání akce… a konečně i takové detaily jako je cena vstupenek nebo míra otevřenosti přehlídek.
Když přijde na výběr účastníků, místa a designu, otazníky visí i nad projektem Mercedes Benz Prague Fashion Weekendu. Na místo kreativního ředitele po OLO Křížové nastupuje Lukáš Loskot a tak, jako je rozdíl mezi přístupem těchto osobností k módě, lze očekávat i rozdílné pojetí akce. Stane se MBPFW více uzavřeným s důrazem na kvalitu, nebo naopak dojde k příklonu ke komerční stránce? Nebo se nic nezmění? Jsme skutečně zvědaví.
Ostatně, s osobností nové kreativního ředitele MBPFW se pojí i další počin, a to Blue Paper, nový nezávislý módní magazín. Jaké bude jeho další číslo? A je vůbec možná nezávislost? A zároveň, existují už čeští módní intelektuálové v takovém počtu, aby obstarali solidní čtenářskou základnu? (A také, je zde dost lidí, kteří jsou kvalitními módními žurnalisty a dokážou psát tak, aby i náročný čtenář udržel pozornost?) Na tyto otázky snad už na konci tohoto roku bude možné odpovědět a tyto odpovědi dost možná budou představovat i rozhodný bod ohledně zralosti českého módního světa.
Jak se taková zralost projevuje? Nejen tím, že se módní nadšenci začnou z pozice prostých spotřebitelů stále více zajímat o to, co a odkud kupují, a v jaké to je kvalitě, ale také funkčností celého procesu, od první skicy až po prodej hotových kolekcí. V loňském roce se otevřely nové obchody s českou módou, školy opustila další generace mladých tvůrců. Budou však všichni tito mladí a dynamičtí schopni vytrvat a přizpůsobit se trhu s vysokou konkurencí? Móda to není jen kreativita, ale také produkce a výroba, marketing a PR a účetnictví a finanční plánování. Budou návrháři schopni a ochotni přizpůsobit se světovým standardům?
Svět, to je velké téma. Donekonečna se opakující věty o malé otevřené ekonomice bezezbytku platí také pro módní odvětví. Je třeba vyrazit za hranice, na cizí fashion weeky, je třeba ucházet se o přízeň zahraničních nákupčích i zákazníků. Co projde v Praze, v Berlíně může hravě spadnout do kategorie DIY, je třeba optimalizovat výrobu i další procesy. Budeme na to už zralí, nebo ještě chvíli počkáme?
Splnění všech těchto více i méně vznešených cílů by mělo napomoci také občanské sdružení Czech Fashion Council. Pod vedením OLO Křížové se zatím rozjely přednášky a mezinárodní networking a prezentace, ve spolupráci s Českým centrem. Jak moc je ale organizace bez funkčních webových stránek a bez záznamu v obchodním rejstříku důvěryhodná, pokud od ní odečteme osobnost garanta?
Rok 2014 může být rokem nového růstu, nebo naopak drsných pádů. Křišťálovou kouli bohužel nemáme, a tak nezbývá než se zvídavě rozhlížet kolem a napjatě čekat, jestli z popela povstane Prague Fashion Week, nebo co přinese Dreft Fashion Week.
Svou vlastní budoucnost však ovlivnit můžeme a s ní i celek jako takový, abychom se za dvanáct měsíců mohli otočit a být hrdí na práci, která za námi zůstala. A jsme odhodlaní. 🙂