(text: Veronika Kučerová)
Pokud je Praha v Českém rozměru hlavním městem módy, Zlín je rozhodně jeho inkubátorem. Každým rokem dává o sobě vědět díky eventům, které formují zejména mladou návrhářskou scénu. Jedním z nich je právě Fashion Point vznikající v režii studentů multimedáních studií na UTB a studentů ADO. Akce se snaží propojit teorii s praxí, chce vzdělávat, diskutovat a inspirovat. Protože móda není jenom o nových kolekcích na catwalku. Stojí za ní rozhodně kopec lidí v marketingových, distribučních ale i finančních odděleních, bez kterých by to jednoduše nešlo.
Na české scéně se neustále učíme metodou pokus omyl, která má své pionýry, díky kterým se možná v budoucnu ale nemusí přes stejné chyby prokousávat spousta dalších fashion kreativců. I o tom byla diskuse na Fashion Point s insiders hosty z Footshopu, Alex Monhart, Eliškou Kyselkovou a Janem Černým. Celý program byl zakončen fashion show vznikající pod taktovkou Kataríny Mydliarové. Jako hlavní téma letošního roku bychom mohli označit budování brandu. Tomu se totiž, ať už více nebo jen okrajově, věnovali všichni přednášející. Hlavním programem Fashion Point bylo sice dlouhé pásmo přednášek, ale rozhodně si nepředstavujte znuděné obličeje v nějaké vysokoškolské posluchárně. Všichni speakři byli měli co naučit a čím inspirovat!.
Kluci z Footshopu představili brand a strategii, která se dá aplikovat nejenom na obchod s teniskami, ale také na každou firmu, tedy i designéra, který by jednou chtěl svůj byznys přetavit do něčeho většího. Styl komunikace se už dávno ubírá cestou zážitkového marketingu. Nejde jenom o to co nabízíte, ale hlavně jak. Zákazníci mají v dnešní době možnost vybírat si mezi více podobnými produkty, proto při koupi rozhoduje méně racionální složka a víc ta emocionální. Chceme kupovat od značek, s kterými se dokážeme ztotožnit, komunikují podobné hodnoty, které máme my sami, nebo ještě líp, jsou něčím k čemu aspirujeme. Přesně takhle přemýšlí Footshop. Chce nejenom prodávat produkty, chce budovat komunitu, která lidi sbližuje, a tím se odlišit od konkurence. Footshop má nejvíc followerů na sociálních sítích, sleduje ho přes 240 000 lidí na Instagramu. Do toho se před rokem pustili do YouTube a společně s fFB stránkou zasahují přes půl milionů followerů po celém světě. Pokud si jako firma nebo designér říkáte, že chcete to samé – berte jenom v potaz, že Footshop má ve svém social media týmu 4 lidi na fulltime 😉
Alex Monhart nám povídala o budování vlastní značky a představila nám cestu téměř ikonického batohu mladých Pražáků od návrhu až po místo ve storu. Nejzajímavější částí bylo popisování možností výroby u nás a v zahraničí. Někdy totiž můžete mít sen, ale taky můžete zjistit, že váš plán se vlastně nemůže splnit, jelikož zkrátka neexistuje nikdo, kdo je schopný produkt vyrobit podle vašich představ lokálně vyrobit. Celý proces je hodně o hledání alternativ a různých bočních cest a podle slov Alex do toho musíte dát zkrátka všechno a soustředit se stoprocentně na svůj cíl. Jako jediní Češi byli v roce 2016 pozváni zástupci značky AlexMonhart na designérský festival SEEK do Berlína. Sama Alex řekla, že by se na podobný typ akce nemá potřebu vracet. Proč? Zkuste si představit, že jste jedním z designérských mravenců v obrovském mraveništi a má si vás tam někdo všimnout. Každá značka tam má opravdu jen těch 5m2 a nákupčí vašemu stánku věnují asi tak 2 vteřiny svého času. Ano, jasně, že se nedá čekat, že vás všude čekají s otevřenou náručí a SEEK má i spoustu výhod. Jako třeba stejný vzhled stánku pro začínající i dlouho zavedené značky – máte tedy tak nějak stejný start 🙂 Ale batohy AlexMonhart se soustředí raději na to, aby prorazili do menších kvalitních koncept storů a showroomů.
Další zajímavou přednášku vedla fotografka žijící střídavě v Brne a v Londýně, Eliška Kyselková. Eliška nás vzala tak trochu do backstage a hodně lidsky a srozumitelně nám povídala o módní fotografii a o svých vizích. Poté, co ji ve Zlíně na magisterské studium nepřijali, rozhodla se studovat v Londýně. Sama přiznala, že se nedokáže rozhodnout, které z měst je pro studium lepší. Jak už to tak bývá, všude jsou výhody a nevýhody. Nejzajímavější postřehy měla Eliška ve svém srovnání studia tady a v zahraničí. Zatímco tady vidí výhodu v technické přípravě, v Londýně jí učaroval hlavně přístup vyučujících. Ve Zlíně (nebo možná spíš obecně v Česku) má člověk často pocit, že jeho nápady nejsou dostatečně dobré, nebo naopak příliš šílené na to, aby mohly být zrealizovány. Zkrátka se tu u vyučujících nesetkala s otevřeným přístupem k novým nápadům a právě to oceňuje na Londýně. Člověk se tam totiž naučí, že neexistuje nápad, který by byl špatný, záleží jen na vás, jak se s ním poperete.
Jako poslední řečník se nám představil Honza Černý. Honza nám představil průřez svojí tvorbou a snažil se nám popsat, co ho u které kolekce inspirovalo a jaké má zkušenosti mimo své studium. A musíme říct, že na stále ještě studenta ADO ve Zlíně jsou Honzovy zkušenosti obdivuhodné. “Když jsem byl před pár lety ještě jako divák na fashion weeku v Praze, říkal jsem si, že za takových 20 let by bylo super mít tam taky vlastní přehlídku. A ono se to stalo 2 roky poté.” A čím se tedy Honza nechává inspirovat? Dalo by se říct, že hlavně lidskými příběhy a prostředím, ve kterém se pohybuje. První ucelená kolekce vznikala pod vlivem anglického Peckhamu, kde jako student se spolužáky bydlel. Jedna z jeho posledních kolekcí byla inspirována příběhy mužských prostitutů z 90. Let. Honzova témata, ale taky důraz na zpracování materiálu nezaujaly jen Jakuba Polanku, u kterého byl Honza na stáži, ale i porotu Czech Grand Design, která Honzu zařadila do užších nominací!
Fashion Point se snaží lokální scénu přiblížit k zahraničním trendům, takže ani konec nebyl klasickou módní přehlídkou… byli jsme svědky statické prezentace v různých originálních scénách a pro návrháře byly tak šaty prostředkem k vyjádření příběhu. Ten jsme si díky Adéle Malendové, Romaně Lidiakové, Paulíně Ružovičové, Natálii Vencovské, Nicol Ševčíkové a Borisi Kráľovi opravdu užili!
Zlín přináší nové talenty ale také se stará o to, abychom měli dostatek informací a neztratili se ve velkém světě módy. Naopak! Musíme být připravení a neustále vstřebávat (nebo naopak produkovat) fresh nápady a hlavně neztratit radostný přístup v občas tvrdém světě módy.