Tikající hodiny na zdi, nekonečné čekání na obědovou pauzu a krácení času hraním Solitaira. Podoba klasického prostředí obecné představy stabilní kancelářské práce. A právě ona stabilita se stala prvkem, kterým se v nové kolekci zabýval mladý návrhář Jan Smejkal a kterou minulý týden hrdě předvedl na Mercedes-Benz Prague Fashion Week. A jak jsme viděli, jeho představa o kancelářské módě má od stereotypu míle daleko. Jeho modely by totiž spíše než Solitaire na monitoru pracovního počítače hrály poker v kasinu Las Vegas.

Jana Smejkala si někteří mohou spojit s návrhem oděvů pro dívčí kapelu Vesna v rámci Eurovision Song Contest nebo s nedávným úspěchem v jarní soutěži VAN GRAAF JUNIOR TALENT. Vítězství mu mimo jiné umožnilo onu výše skloňovanou finanční stabilitu ke zhotovení nové kolekce, která ho dost možná vedla k dalším úvahám, které se promítly do jednotlivých modelů. „Kreativní svoboda nebo korporátní zaměstnání? Dráha designéra s vysokou mírou nejistoty nebo práce od devíti do pěti?“

A právě na zremixovaný kultovní song Dolly Parton 9 to 5 vchází (nebo spíše vtrhne) patnáct fiktivních zaměstnanců „JS Corporate“ a skrze módu, ale i samotnou performance, propojují dva zdánlivě odlišné světy. Seznamujeme se tak se sekretářkou v oversize lesklém modelu, ze kterého u krku vykukuje prvek košilové mašle, který odkazuje na kancelářskou uniformu, zároveň ji však posouvá a upgraduje. Tato velká mašle se opakovala ve vícero modelech, třeba také u charakteru v asymetrických šatech se splývavým pláštěm, jehož estetiku doplnila také skvělá práce Michaely Jančíkové. Ta pro přehlídku navrhla a vytvořila 9 setů nehtů, které příhodně zdobily kancelářské sponky a tlačítka z klávesnic.







Stejně jako jindy i tady se Jan drží svého „minimalistického maximalismu“. Jak dříve uvedl, jde o práci s objemem v oděvu, ale vždy v čisté minimalistické formě. To se odráží také na volbě tlumených barev, tedy hlavně kombinace černé, bílé a denimu se stříbrnými extravagantními doplňky. Právě onu „kancelářskou usedlost“ Smejkal rozbíjí rafinovaností a provokativností v podobě korzetu, průsvitných šatů nebo využití zeleno-stříbrných broušených kamínků, které modelům dodaly šmrnc.
Celou přehlídku pojal návrhář spíše jako show, o čemž svědčí také výběr „Smejkalových byrokratů“ – jsou jimi většinou příslušníci lokální ballroom i drag scény, jejichž taneční výstup vedla choreografka Monina Nevrlá. Catwalk se tak stal ještě o něco větší zábavou, kterou zakončil sám CEO v celočerném modelu s výraznými klopy. Jan Smejkal tak dal do své módní tvorby skutečně i kus sebe: pod jménem Janny Jill totiž působí jako drag queen na scéně Prague Burlesque.
Návrhář vyladil svou kolekci do detailu a ukázal, že vítězství ve VAN GRAAF JUNIOR TALENT dostal zaslouženě. Nyní si plánuje dát od šití krátkou pauzu a volný čas dle jeho slov využije k zamyšlení se nad dalším směřováním značky – snad k tomu bude mít prostor, protože věřím, že po zdařilé přehlídce bude v jeho studiu následovat záplava „sívíček“ se zájmem o pracovní pozici v JT´s Corporate.
Text: Magdaléna Čevelová
Foto: archiv MBPFW