Hezky od začátku
Obecný, ale velmi detailně zpracovaný základ vám dá knížka How to Set up & Run a Fashion Label. Najdete v ní kompletní návod, na co při tvorbě, ale i managingu značky nezapomenout. Od samotného výběru zákazníků, tvorby jména značky a její ochrany po popis jednotlivých rolí v supply řetězci, výčet právních náležitostí, které zvážit, marketing i analýzu trendů a jak s nimi pracovat a třeba i tip, jak připravit line sheet, produkci, její dodavatele a timming. A to zdaleka není vše. Každá kapitola obsahuje case study z reálného prostředí. Ať už jste designér, markeťák nebo kdokoliv zainteresovaný v módním businessu, tahle knížka je rozhodně to, co byste měli mít v knihovně!
Pokud nechcete číst obecné informace o fashion prostředí, ale chcete přesně vědět, v jaké oblasti byste mohli pracovat, pak doporučuji knížku Fashion: The Industry and Its Careers. Navíc je kniha super user friendly rozdělená. Jestli přemýšlíte nad kariérou například Fashion Forecastera, dočtete se o různých typech trendsetterů, jaké jsou běžné pracovní povinnosti i strasti. Doporučí vám, i jakou školu vystudovat, na co se přesně zaměřit a jaký kariérní postup očekávat.
Další skvělou knihu je Fashion Brands: Branding Style from Armani to Zara. Pokud už tušíte, co je vaší oblastí zájmu, ale ještě nemáte pořádné znalosti/zkušenosti, pak je skvělá například Fashion Marketing od Harriet Posner. Kniha nabízí ucelený, pohled na svět marketingu a módy a je doplněná o spoustu ilustrací a fotografií. Skvělá koupě do začátku, ale pokud už máte zkušenosti s fashion marketingem, tuhle knížku můžete s čistým svědomím vynechat.
Visual merchandising aneb na výloze záleží
Pokud vás srdce táhne tímto směrem, pak doporučuji knihu Visual Merchandising: Window and In-Store Displays for Retail od Tonyho Morgana. Autor jde na to pěkně od podlahy od základního vysvětlení pojmu visual merchandising a definici role visual merchandisera. Najdete v ní ale mnohem víc. Různé druhy rozložení předmětů ve výloze, tipy na in-store display, case studies i to, jak jednotlivé materiály a barvy ne/mohou ladit spolu s krásně barevnými ilustracemi.
Budování vlastního fashion businessu
Zvažujete jít cestou módního businessu? Pak pro vás mám knížku Fashion Entrepreneurship: Retail Business Planning, která je průvodcem, jak krok za krokem nastartovat vaše podnikání. Zaměřuje se na podnikání obecně, management, výběr vašich cílových zákazníků a dočtete se v ní třeba i to jak na finance, cash flow, základní kapitál nebo e-shop. Výhodou navíc je, že celým titulem vás doprovází fiktivní business plán, na kterém se jednotlivé kapitoly přímo aplikují. Pokud se zajímáte o trendy a jejich předvídání, pořiďte si do vaší knihovny titul The Trend Forecasters Handbook, který přináší ucelený pohled na kompletní trendsetting. Najdete v ní nejen popis jednotlivých tipů forecastingu, ale hlavně to jak s nimi pracovat a jak dále díky nim rozvíjet inovace a kompletní strategie. Samotná knížka už jde hodně směrem k učebnici a je dost odborná, jestli hledáte něco „jednoduššího“ pak čtete dál.
Show your work! / Ukaž, co děláš!
Knížku napsal umělec a spisovatel Aaustin Kleon, a i když mě jeho první díl Kraď jako umělec moc nezaujal, tenhle kousek je povinné čtení pro všechny, kdo by rádi pracovali sami na sebe na volné noze. U čtení každé stránky se budete pozastavovat a říkat si: „Proč mě to nenapadlo dřív? Takhle to přesně udělám. A udělám to teď hned. Geniální!“ Celá kniha je o tom, jak už se pomalu blíží konec networkingu a naopak začíná období, kdy je mnohem lepší nechat za sebe mluvit svou práci a dělat tak dobrou práci, že nás ostatní nebudou moci ignorovat. Ale nejdříve se musíte naučit svou práci, tvorbu a znalosti sdílet s ostatními. A tahle knížka vás přesně naučí, jak na to. A zakoupit si ji v češtině můžete třeba tady.
A kromě knih je dobré číst i tištěné vydání The BoF 500 2014 Polymaths & Multitaskers, které je plné těch nejinspirativnějších osobností z fashion industry a jeho přečtení vám dodá pocit, že pořádnou prací a zapáleností dokážete cokoliv. 🙂
.