FASHION REVOLUTION – V ZAJETÍ RYCHLÉ MÓDY

Současný stav módního průmyslu má své prvopočátky v devadesátých letech, kdy oděvní značky hledaly cesty, jak maximalizovat své zisky a začaly svoji výrobu přesouvat do zemí s levnou pracovní silou. V momentě, kdy s nabídkou oblečení přišly i řetězce supermarketů a začaly prodávat své vlastní módní kolekce za velmi nízké ceny, oděvní značky se dostávaly pod čím dál větší tlak.

Historicky existovaly pouze dvě módní kolekce za rok – jaro/léto a podzim/zima. Bylo ovšem třeba získat zájem zákazníků i v mezidobí, a tak se začaly tvořit kolekce další. A protože se to u spotřebitelů setkalo s velkým úspěchem, počet vyráběných kolekcí stoupal. Oděvní značky postupně dokázaly vyvinout tak propracovaný systém, kdy nově navrhnuté modely dokázaly dostat z papíru na prodejnu za pár týdnů. Co bylo možné vidět včera na módní přehlídce už viselo za pár dní na ramínkách v obchodech. Začaly se objevovat hesla jako „MADE FOR ALL“  nebo „LUXURY FOR EVERY WOMEN EVERYWHERE“.

A protože s jídlem roste chuť, zákazníci kupovali a kupovali až se situace dostala do dnešního extrému, kterému se říká fast fashion, nebo-li rychlá móda. Standardní kolekce již prakticky neexistují, přísun nového zboží do obchodů je kontinuální. Je ho stále více a je stále levnější, protože jsme ochotni za oděvy utrácet stále méně. A tak se používají levnější materiály, zjednodušují se střihy, využívá se levná pracovní síla a především, vyrábí se ještě víc v horší kvalitě a s myšlenkou, že oděv má být brán jako věc na jedno použití. Aby bylo možno oděvy za takto nízké ceny vyrábět, musí být objem prodejů dostatečný. A tak nám ten svetr déle než pár nošení prostě vydržet nemá. A my to víme, víme, že kvalita oděvů je mizerná, ale přesto, je pro nás tato kvalita dostačující. Nízké ceny nás nenutí se o oděvy starat. Když se nám rozpárá šev nebo upadne knoflík a my ho neodneseme zpátky do obchodu k reklamaci, stane se z toho standard. Neumíme už ocenit kvalitní řemeslnou práci. Se ztrátou šicích dovedností, jsme zapomněli, kolik času je třeba věnovat konstrukci střihu a kolik samotné výrobě, aby ten výsledný produkt za něco stál a vydržel.

Na vině jsou všichni. My, jakožto spotřebitelé, kteří chceme každý rok nové a nové oblečení a chceme ho levně. Na vině jsou řetězce, které levné oblečení vyrábějí a prodávají. Stav módního průmyslu je z hlediska společnosti a životního prostředí velmi aktuálním problémem a jeho řešení je během na dlouhou trať. Postupně na ni ale vyběhne každý. Jak zákazníci, tak oděvní značky.

Velké značky už dnes v obavě o ztrátu dobrého jména pod tlakem nejrůznějších aktivistických či spotřebitelských kampaní snaží změnit svůj přístup. Problém však stále představují menší nebo tzv. „no name“ značky. Lidé k nim totiž nemají žádný jiný vztah, než jen ten, že jsou levné. Nemají pro ně žádnou přidanou hodnotu, a tudíž je velmi těžké apelovat na jejich vedení o nutnosti změny.

 

Nízká cena je vždy na úkor něčeho. Bohužel ovšem ani v momentě, kdy si koupíte oblečení dražší vám nikdo nezajistí, že byl oděv vyroben v důstojných podmínkách a ten, kdo ho šil za něj dostal řádně zaplaceno. Je to začarovaný kruh. Jak z něho ven? Možná můžete tím, že začnete sledovat kampaň Fashion revolution Czech Republic and Slovakia. I malé kroky každého z nás mohou pomoci měnit módní průmysl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podobné texty

Ukrajinská značka KSENIASCHNAIDER: Provokuje a boří hranice mezi realitou a digitálním světem

Think Inside the Box. Motto nejnovější kolekce ukrajinské značky KSENIASCHNAIDER...

Vlna nového začátku. Ve Zlíně se chystá další ročník Fashion Eventu Dotek.

Již potřinácté ovládne Zlín módní akce Fashion Event Dotek....

NEJIKONIČTĚJŠÍ POZVÁNKY NA MÓDNÍ PŘEHLÍDKY

Když jsme poprvé viděli Harryho Pottera, jak dostává obálku...