Fashion talks: Nový trend módních akcí?

UNIQUE FASHION WEEK

Letos poprvé přinesl Unique Fashion Week i fashion talk a rozhodně to bylo povídání zajímavé! Minimálně pro ty, kdo v módě začínají a potřebují základní orientaci. Czech Fashion Council pozval dva hosty – specialistu na fashion marketing Petera Šagáta a oděvní designérku Jindru Jansovou. Téma byla jednoduché, ale hodně líbivé –  trendy. Existují v dnešní době ještě vůbec? Nebo už je módní svět tak zrychlený, že se trendy ani nestihnou uchytit? A jsou spíše pomocníkem nebo svazují při kreativním procesu? My jsme měli na konci debaty pocit, že trendy už nejsou co bývaly, ale ze rozhodně pomáhají všem, kteří se v módním businessu pohybují a vytvářejí jakousi základní mapu pro ty, které móda zajímá… Jaké tedy budou na příští sezónu?

TRENDY S/S 15

Mezi nejvýraznější trendy budou patřit novodobí nomádi (mix kultur, technik, materiálů)animální paměť (užití přírodních materiálů ve spojení například s peřím)fetišismus (snaha o odlišení pomocí tetování, zdobení,…) bold design (ještě více kreativity, kterou předvedla ve své kolekci například Tereza Rosalie Kladošová)nová skromnost (čistota v siluetě a střizích)romantismus (snové linie, pudrové barvy, jemné materiály)koláž (kombinace vzorů a materiálů).

A trendy se neprojevují jen v kolekcích designérů, ale ovlivňují celý modni svět. Na mola přicházejí modelky s ženskými tvary, do popředí se dostávají oděvy v plus size velikostech a reklamní kampaně se tvoří bez retuší. Když chcete o světových trendech vědět skoro všechno, divejte se pravidelně na www.style.com .

Trendsetting

A kdo stojí za předpovědí trendů? Jsou to tzv. trendsetteři, kteří působí v nejrůznějších oblastech od ekonomického zaměření po politické nebo sociální. Sledují změny v jejich odvětví a následně vyhodnocují budoucí vývoj. Po celém světě najdeme řadu trendsetterských studií, která pro své klienty připravují trendbooky. Podle nich pak značky a designéři tvoří své kolekce. Trendbooky, ale nejsou zrovna levnou záležitostí a tak si je můžou dovolit jen největší značky a módní domy.

Peter Šagát doporučil několik tipů na zajímavé weby o trendsettingu a prohlásil: „Lidi nezajímá, kde nakupujete, jestli u Cavalliho nebo v Zaře. Noste, co chcete, klidně to překombinujte, teď už je to jedno.“

To, že celý svět módy nesleduje pouze trendy, dokazuje i kreativní ředitel Dieselu, který v rozhovoru pro časopis Dazed &Confused řekl: „You can’t predict next week – leave that to God, y’know! My work is about enjoying the moment. What’ll be trendy next week? Fuck knows!“

Na závěr Peter poukázal na trend „Dead mall stories“, kdy jsou lidé v USA už přesycení a nechtějí nakupovat ve velkých nákupních centrech a místo toho dávají přednost návštěvě vybraných butiků.

Pokud vás fashion forecasting zajímá, pak doporučujeme sledovat tyto weby: K-hole (aktivita mladých new yorčanů, můžete si zadarmo stáhnout jejich trendsettingové reporty), Trend Tablet (web založila slavná trendsetterka, novinářka a kurátorka Lidewij Edelkoort), WGSN (platforma, která 16 let mapuje trendy ve fashion oblasti)Trend Hunter (komerčnější záležitost, která se ale nezaměřuje pouze na oblast módy). Z významných jmen byste si měli zapamatovat Andreu Bell, která je trendsetterkou ve zmiňovaném WGSN.

ARCOLOR

Festival módy letos také poprvé připravil diskuzni fashion dýchánky. Akce je cílená na širokou veřejnost a tak i samotné talky byly v duchu obecných a základních informací pro lidi, kteří se v módě nepohybují.

Fashion Branding

Velmi zajímavou přednášku nabídl Art Director a kreativec na volné noze Jaroslav Novotný. Jako jediný pojal fashion talk dynamicky – jako jednu úspěšnou case study. Po rychlém úvodu do brandingu a logotypu ukazoval kvalitně vytvořená loga oděvních značek, úspěšné kampaně a významná jména z luxusního segmentu módy. Určitě bylo zajímavé (a u nás i docela progresivni) prezentovat příklady světových jmen jako  Vincent Tavaho, studio RoAndCo  nebo Pierre Debuschere. Právě Pierre je mistrem digitálních a interaktivních kampaní a známý je především díky fashion filmům pro klienty jako Raf Simons nebo Dior a my si myslíme, že fenomén fashion filmu k nám každou chvíli vtrhne, a tak to bude pro naší lokální scénu velké téma. 🙂

Fashion Industry a Fair Fashion

Úvodní fashion talk přinesl základní pohled do prostředí módy. Seminář vedla majitelka kurzů oděvní tvorby Klára Haunerová a za necelou hodinku prošla nejdůležitější milníky módní historie a představila svět zahraniční i české módy.

Klára se dotkla i aktuálního tématu výroby oděvů v Číně a Bangladéši a připravila tak posluchače na její další přednášku Fair Fashion. Fashion talk začal s uvedením do problematiky katastrofy v Bangladéši, kde se v roce 2013 zřítila továrna na výrobu oblečení a zemřelo přes 1000 zaměstnanců.Otevřeně hovořila o tom jak Benetton jako jediná ze značek, odmítala zaplatit odškodnění pozůstalým a udělal tak až po šesti měsících. Došlo i na srovnání ekologického chování jednotlivých značek a došlo i na to, že žadná z českých značek nenese označení fair trade.

Ve Fashion MAP jsme rádi, že podobné akce na podporu vnímání módy jako celku, byznysu a součástí společnosti, vůbec vznikají. Tešíme se dokonce na to, kdy se podaří jasněji definovat cile talku a udělat tak dělící čáru mezi zakladními informacemi a profesními nebo detailnějšími se zajímavou diskuzí. Možná taky s prostorem na interaktivitu a větší schopnosti vtáhnout lidi do temátu. Klasické otázky na konci talku jsou už podle nás tak trochu dinosauří formát. Když se diskuze podaří vice zacílit, možná se pak uz nebude stávat, že část posluchačů bude zklamaná proto, že nedokáže vnímat souvislosti, nebo naopak proto, že už ‚všechno předtím slyšela‘ . 

 

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...