Jak můžeme pomoci?

Asi pro nikoho není překvapením, jaký dopad má současná situace na nejrůznější subjekty. Opravdu asi neexistuje nikdo, koho by aktuální dění ekonomicky nepostihlo. Ať jde o malou značku, obchod, servisní firmu, kadeřnictví nebo kosmetické salóny a další služby nebo kohokoliv jiného, každý si nese následky. Pokles tržeb, nutnost odvolat zaměstnance na neplacené volno až po propouštění, kterého budeme pravděpodobně svědky nejen v módním průmyslu. 

Jak můžeme my jako jednotlivci někoho podpořit? Snadno se to říká, hůře dělá, ale asi nejvíce všem pomůžeme, když nepřestaneme úplně utrácet. Své oblíbené obchody, značky, kadeřnictví, kosmetické salóny a další můžete podpořit například nákupem poukázky, kterou využijete později. S takovou myšlenkou přišli i Freshlabels. Jak na ni lidé reagují? „Reakce na poukázky nás příjemně překvapila. Kromě toho, že lidé poukázky nakupují dostáváme i spoustu milých a povzbuzujících zpráv“, říká Jan Bouška, jeden z majitelů populárního obchodu. A jaká opatření už v posledním týdnu a půl ve Freshlabels zavedli? „Musíme omezovat náklady. Čekáme na konkrétní pravidla vládních subvencí, omezujeme příjem dalšího zboží, hledáme nové cesty pro rozvoj. Z pohledu servisu pro zákazníka jsme kromě zavření stávajících obchodů a odložení otevření udržitelného obchodu na Letné neomezili nic. Skvelý servis je pořád naší prioritou. V rámci marketingu jsme museli zrušit účast na Berlin Travel Festivalu nebo akce plánované u příležitosti otevření nového obchodu. Obecně se dá říct, že pokud jsme doteď všechny náklady zvažovali dvakrát, teď je zvažujeme čtyřikrát. Snažíme se, aby celá situace měla co nejmenší dopad na naše zaměstnance“, dodává.

Printintin.cz pak přišlo s iniciativou podpory malých značek, kdy každý může libovolně vyplnit a sdílet seznam svých oblíbených lokálních tvůrců. Slibují si od toho možnost dostat se do hledáčku novým potenciálním zákazníkům, kteří třeba budou chtít pootevřít vlastní peněženky neznámým labelům. Další podobnou iniciativou je i #malynakupvelkapomoc, který nabízí koncovým zákazníkům seznam lokálních obchodů a značek, které je možné podpořit. 

Už teď je jasné, že přes mnoho iniciativ současnou situaci nepřežijou zdaleka všichni. Problémy čekají i velké značky, retailery a řetězce. Už teď zaznamenal fashion retail v Itálii pokles o 25%, v Číně o 50%. Čína představuje největší odbytiště pro luxusní módní značky nejen z Evropy, čínští turisté po mnoho let živili vyhlášené evropské nákupní ulice včetně pražské Pařížské. Čína také šije pro nespočet značek a výpadky v dodavatelském řetězci budou jistojistě znamenat i výpadky v dodání zboží na trhy a tedy další poklesy tržeb. 

Zatím je asi brzy s jistotou říci, jak se módní svět promění, jisté ale je, že se v nějakém měřítku určitě změní. Jediné, co můžeme v tuto chvíli všichni udělat, je už zmíněná podpora lokálních tvůrců. Podpořit můžete třeba módní designéry, kteří tráví poslední týdny nezištným šitím roušek pro ostatní a hlavně pro potřebné. Poděkujme tak nákupem třeba Radce a Aničce ze CHATTY, Ivě z ODIVI, Alex Monhart, Lucce Kutálkové z Leedy, LaFormele, Katce Geislerové, Petře Balvínové a Tiqe, Ivě ze SocksInBox a mnoha dalším, kteří čelí současné krizi, navíc mnozí z nich přišli o možnost prezentace na přesunutém Mercedes Benz Prague Fashion Weeku. Rozhlédněte se kolem a pokud můžete něco málo utratit, podpořte někoho, kdo je vám svým přístupem, tvorbou a výrobky blízký nebo naopak zapátrejte po někom úplně novém. Ať už jde o módu, šperk, produktový design, oblíbený kadeřnický salón nebo vaší paní na úklid, pomožte někomu nákupem nebo nákupem poukázky. My ve Fashion Map se o to také snažíme. 

Foto: archiv značek Odivi a Božidara, Death to a Stock

Podobné texty

Opuštěné pláže a vůně citrónů jako inspirace nové kolekce značky Leeda

Lucie Kutálková představila novou kolekci Leeda Flow inspirovanou Sicílií....

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

Značka CHATTY se loučí

Po téměř dvou dekádách končí jedna z nejvýraznějších stálic...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...