Jak založit úspěšnou módní značku

(text: Katarína Sliacka, foto: Institut módní tvorby)

Workshopů a seminářů, které slibují založení úspěšné značky, pomoc při nastavení marketingové strategie a vytváření byznys plánu, je čím dál víc. Jak si z nich vybrat? Vyplatí se do toho vůbec investovat? A co si vlastně z takového kurzu odnesete? Otestovali jsme pro vás seminář „Jak založit úspěšnou módní značku“ od Institutu módní tvorby.

„Chci si založit vlastní značku. Dělat to, co mě baví. Být sám sobě pánem. Proměnit své hobby v dobře placenou práci.“ Takové myšlenky vrtají hlavou nejednomu z nás, když nás během ranní kávy v Letce nebo večerní skleničky portského vína napadne přelomový nápad. Jedinečný a originální, který zaplní díru na trhu a vymaže všechny naše obavy z toho, že budeme do konce života dělat něco, co nás nebaví. Mít nápad je super. Jenže nápad je z celého procesu to nejjednodušší. Právě po něm nastává složitý kolotoč příprav a strategií, protože to on je schopen vynést nás až k splněnému snu. Tak tedy, jak na to?

Předtím, než začnete, je dobré nejen klást si otázky a brainstormovat s kamarády. Někdy (a to v 90 % případů) jsou právě informace a rady od profesionálů k nezaplacení. Protože s každou otázkou se vám v hlavě vynoří další. Na semináři v Institutu módní tvorby budete mít také mnoho otázek, ale i lidí, kteří na ně umí odpovědět. Celý program je rozdělen do několika bloků. Každý z nich je veden jiným profesionálem v dané oblasti, díky čemu získáte pevné základy, na kterých budete později stavět váš vlastní (úspěšný) byznys.

Prvním důležitým krokem je zmapovat si situaci nejen na českém, ale i zahraničním trhu. Čím větší budete mít přehled o aktuálních trendech, konkurenci, marketingu známých značek, světové ekonomice a výrobním procesu, tím snadněji, rychleji a efektivněji si vytvoříte vlastní strategii. Zakladatelka Institutu módní tvorby, Klára Haunerová, nám přiblížila aktuální stav fashion industry v Čechách a ve světě, hospodářskou a ekonomickou situaci, která ovlivňuje výrobní proces, a také právní náležitosti potřebné k založení značky.

Tak například, věděli jste, že Čína je již na výrobu drahá a fabriky masové výroby se přesouvají do levnějších destinací, jakými jsou Bangladéš, Kambodža a Vietnam? Právě odtud pocházejí ty nejlevnější kusy oděvů. A právě tam jsou i nejhorší pracovní podmínky… Další zajímavostí je, že zatímco dovoz z Číny do Itálie klesl o 9 %, italský vývoz na východ vzrostl o 2,8 %. Novými výrobními destinacemi jsou v rámci Evropy Turecko, Řecko, Itálie, Polsko, Anglie a Španělsko. Že by se módní karty obrátily a postupně to budeme my, kdo bude zásobit čínský trh?

Další blok je věnován výrobnímu procesu a cenotvorbě, který vede Antonín Soukup, designér české značky LAFORMELA. Bavíme se hlavně o továrnách, látkách, vzorcích, skicách a nastavení cen. Díky tomu si uvědomíte ještě více, na co všechno je třeba myslet a jaký proces se ukrývá za jediným designovým kouskem.

V České republice máte na výběr několik větších továren – Vkus Brno, Moděva, Styl Plzeň, Sintex, Vývoj Třešť či Hallpe v Lysé nad Labem. Cena vždy záleží na materiálu, složitosti zpracování a zejména na počtu vyrobených kusů. Pochopitelně, čím více kusů půjde do výroby, tím nižší cena za jeden model. Pro továrnu je ideální počet alespoň 10 kusů. Ještě předtím si však určitě nechte vyrobit vzorky. Zaplatíte za ně přibližně o 50 % více, což se stále vyplatí mnohem víc, než kdybyste se s výrobcem špatně pochopili a vy byste museli platit za 50 modelů, s nimiž nejste spokojeni. V tomto případě je lepší jít na jistotu a začít vyrábět ve větším, až když jsou vyladěny všechny detaily.

Nesmírně důležitým bodem při budování značky je marketing a PR. Svůj produkt musíte dostat ke svým zákazníkům a ti se o něm musí odněkud dozvědět. Olga Bureš Vrbíková, odbornice na PR, na semináři radí, jaké nástroje použít a jak s nimi pracovat co nejefektivněji – sociální sítě, spolupráce s blogery, psaní tiskových zpráv, organizování eventů či samotných módních přehlídek.

PR si můžete dělat i sami, nebo si zaplatit odborníka. To vás sice může vyjít i na několik desítek tisíc měsíčně, ovšem budete mít zaručenou pomoc od odborníka, který přesně ví, jaké novináře oslovit a jak vaši kolekci a celkovou tvorbu co nejlépe komunikovat.

Pokud se chystáte zakládat svou vlastní značku, semináře v Institutu módní tvorby jsou určitě rozumně investované peníze. Pokud stále váháte, máme pro vás několik otázek, které vám napoví, zda potřebujete odbornou pomoc, nebo to máte se svou značkou 100% vyřešeno.

• Jaká je aktuální situace na českém trhu?
• Je zde prostor pro nové značky?
• Na jaké produkty se chci zaměřit? Co chci nabízet a pro koho?
• Kdo je má konkurence?
• Čím je moje značka jiná? Jakou přidanou hodnotu nabízí?
• Jakou image značky chci vybudovat? Jaký bude branding?
• On-line obchod nebo kamenná prodejna?
• Budu si produkty vyrábět sám, nebo ve fabrice?
• Jaká bude cena mých produktů?
• Jaké jsou cíle mého podnikání?
• Jak dám o sobě vědět? Worth of mouth marketing, sociální sítě nebo dobré PR? Jak jednotlivé nástroje zkombinuji?

Pokud se chcete dozvědět více o založení módní značky, případně konzultovat vlastní nápady, můžete se přihlásit na některý z kurzů Institutu módní tvorby. Na výběr máte kromě módního marketingu a byznysu i kreativní kurzy a workshopy zaměřené na design, styling, šití či módní kresbu. A možná se na některém z nich setkáme i osobně!

Podobné texty

Fascinace AI, důraz na upcycling a oslava individuality | MBPFW DAY 1

Nikdo by po přečtení programu na páteční zahajovací večer...

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...