Oči většiny evropských fashionistů se patrně upírají k Mercecedes-Benz Berlin Fashion Weeku, který je sice pořád relativním nováčkem, ale za sedm let své existence si dokázal vybudovat silnou pozici a pověst místa, které dává ochutnat z tvorby mladých a kreativních designérů. Letošní fashion week proběhne mezi 8. a 11. červencem a ze svého tradičního místa pod Braniborskou bránou (kde se v té době budou soustředit fotbaloví fanoušci) se přesune do Erika Hess Ice Rink.
Jedním z hlavních taháků Berlína bude přehlídka Guido Maria Kretschmera, muže, který je přezdíván jako německý Valentino. Jeho doposud poslední odprezentovaná kolekce na podzim/zimu 2014 potvrzuje, že jde o celkem trefné přirovnání a dá se očekávat, že i tentokrát zůstane věrný svému stylu a divákům nabídne řadu elegantních modelů. Nicméně i on dokáže překvapit, důkazem je jeho fotbalem prodchnutá kolekce z roku 2013, kde několik fotbalových míčů aplikoval dokonce i na večerní šaty.
Dalším želízkem v ohni je Marc Cain, mezinárodní značka s vlastní německou produkcí, která má potenciál získat si příznivce městského stylu, který je založen na eklektickém výběru současných trendů. Příslibem je dále Lena Hoschek, která jeden čas působila jako asistentka Vivienne Westwood a v současnosti se věnuje tvorbě „pro všechny moderní Marilyn Monroe a Sophie Loren“, tedy něco pro ženy, kterým je blízký styl 40. a 50. let. Zajímavou podívanou by mohla nabídnout i přehlídka značky Laurel, která je skutečně ready-to-wear, z mola rovnou na ulici. Příjemným zpestřením byl i živý hudební doprovod během lednové show.
Takovým tajným tipem Fashion Map může být Anne Gorke, představitelka světově proslulého Bauhaus stylu, která svou módu produkuje s důrazem na ochranu životního prostředí. Pracuje výhradně s organickými textiliemi a výhradně v německých dílnách.
Ještě než se ale módní svět otočí směrem k Berlínu, zastaví se pohledem také na Amsterdamu (4. – 14. července). Britský Vogue označil tuto holandskou metropoli za novou Meku módy a mezi jejími hlavními klady vidí svobodu a možnost experimentování, což u tradičních fashion weeků téměř není možné.
Nejznámějším jménem tohoto eventu bude Iris van Herpen, kterou snad není potřeba představovat. Tato designérka proslula zapojením digitálních technologií do výroby haute couture a její modely tak mnohdy připomínají přímo sochařská díla.
Za zmínku ale stojí i domácí značka Ready to Fish by ILJA, za kterou stojí designérka Ilja Visser, která sbírala zkušenosti například u Donny Karan v New Yorku. Její kolekce jsou založeny na jednoduchosti a tlumených barvách.
Miláčkem domácí scény je pak Claes Iversen, designér dánského původu, který svou první kolekci prezentoval na Paris Fashion Week. Dál se o něm dá říct, že navázal na styl tvorby, který se naučil během svého pobytu u značky Viktor & Rolf a je tedy pro něj typický balanc na pomezí ready-to-wear a haute couture.
Své k módě ovšem řeknou i severské státy Dánsko a Švédsko. První ochutnávkou bude Copenhagen Fashion Week (3. – 8. srpna), který nabídne nejen módní přehlídky, ale souběžně i tři velké trhy. Je proslulý svou otevřeností vůči veřejnosti – místním i turistům. Standardem je až 2 800 představených značek, 1 600 vystavovatelů a 40 až 50 módních přehlídek. Z tak velkého množství je opravdu těžké vypíchnout jen pár jmen, ale za všechny se dá jmenovat třeba značky Stine Goya, Henrik Vibskov a Wood Wood, které se dokázaly prosadit i na americkém kontinentu. Pro české fashionisty by zase nemuselo být neznámé jméno Vandevorst, což je módní dítě manželského páru An a Franka, kteří spolu tvoří od roku 1998 a od roku 2003 se věnují i designérství obuvi.
Stockholm Fashion Week je načasován na konec srpna (26. – 28. srpna), a přestože dánský fashion week severu dominuje, ten švédský se snaží přilákat pozornost zahraničních profesionálů a tím podpořit zhruba 30 lokálních designérů, které se ho účastní.
Zajímavou značkou je například J. Lindeberg, která vytváří nejen ready-to-wear kolekce, ale také kolekce na golf a lyže pro ženy i muže. J. Lindeberg se prezentuje také na týdnech módy v New Yorku a Londýně a v současnosti má butiky po více než 35 státech.
Pokud je řeč o Evropě a módě, nedá se vynechat ani Roman Fashion Week (12. – 17. července), který doplňuje ten slavnější milánský hlavně v účasti mladých a dosud ne příliš známých designérů. Mezi zajímavé body programu bude jistě tradičně patřit přehlídka značky Tony Ward, která se pyšní couturovým přídomkem.
Pokud byste toužili po kontaktu s netradiční módou, nabízí se i Albania Fashion Week ve městě Tirana, který se koná od 23. do 24. června, tedy slovo „week“ v názvu je spíše symbolické. Nicméně s, přeneseně řečeno, exotickou módou se dá dostat do kontaktu i jinak, skrze londýnský Afrika Fashion Week London (7. – 9. srpna), který slibuje propojení etnických afrických prvků se současnou módou.
Vybírat je tedy rozhodně z čeho! Evropa nabízí vskutku pestrou paletu značek různých stylů a zaměření a je jen na každém, co se rozhodne během léta objevit.
Užitečné odkazy:
http://www.fashions.org/community/fashionweeks.php
http://mbfashionweek.com/berlin
http://www.copenhagenfashionweek.com/
http://www.altaroma.it/altaromaltamoda/Luglio2014/?lang=en