palestyle.jpg

Móda je krásná uvnitř #21 This is the man’s world

V zemích třetího světa je módní průmysl druhým největším zaměstnavatelem, hned po zemědělství samozřejmě. A většinu zaměstnanců módního a oděvního průmyslu tvoří ženy. Ty často nemají vzdělání, do škol jsou posíláni přednostně chlapci. Jejich životní situace je často velmi komplikovaná díky místní kultuře a ekonomickým podmínkám. Pokud ale dostanou možnost decentního zaměstnání a příjmu, tyto ženy dále investují především do svých dětí, jejich výživy a vzdělání. To má dlouhodobě příznivý vliv na blaho celé komunity.

Pomoc ženám v rozvojovém světě je součástí plánu ‚společenské zodpovědnosti firem‘ (CSR) jako například Kering (Francouzská skupina vlastnící luxusní a lifestylové značky jako Gucci, Puma, Stella McCartney nebo Alexander McQueen). Jak jsem ve svých článcích již zmiňovala mnohokrát – velké firmy dělají velké sliby a zaznamenávají je to velkých reportů. Opravdový závazek a skutečnou pomoc většinou přichází spíše ze strany menších firem a značek, které nejsou pod taktovkou finančních manažerů a pod tlakem svých akcionářů. 

Příkladem takové firmy je Fashion ComPassion, kterou založila Ayesha Mustafa. Na jejich stránkách můžete přímo nakoupit doplňky a kabelky  od patnácti značek, které přímo podporují své dělnice, platí jim spravedlivé odměny za jejich práci a tak podporují rozkvět místních komunit. Můžete si koupit například luxusní psaníčko od značky Palestyle vyrobené v Palistinskými utečenci ze Sýrie. Palestyle působí v utečeneckém táboře v Jordánu a Libanonu. Na začátku se jednalo o malý workshop zaměstnávající dvacet žen, dnes je jich již přes sto. Kromě zajištění práce se Palestyle angažuje také v projektech jako je Water Tank Exchange program, který zajišťuje pitnou vodu. Jaké zázraky v životě žen třetího světa dokáže udělatpříležitost zapojit se do módního průmyslu se můžete podívat v tomto videu.

Mým oblíbeným projektem je také Sarah’s bag. Zakladatelka Sarah Beydoun je návrhářka Libanonského původu. Po dlouhých 17-ti letech občanské války v její zemi teď s ostatními návrháři přispívá k obnově jejího kulturního bohatství. Během svých studií se zabývala problematikou prostituce a začleňování bývalých vězňů zpět do společnosti a na tyto hodnoty navázala i se svou značkou. Kabelky a psaníčka pod vlajkou Sarah’s bag jsou součástí rehabilitačního programu pro vězenkyně, které po odchodu z vězení čelí ekonomickým a sociálním problémům. Díky Sarah’s bag ale získávají nové dovednosti a stálý zdroj financí a osobního růstu. Navíc napomáhají zachování místních řemeslných tradic. Pokud však čekáte klasické orientální vzory, jistě vás překvapí, že Sarah’s bag nabízí na svých psaníčkách velmi výrazné pop artové motivy, které jsou vyšívané z korálků. Značka samotná za několik let své existence vyrostla do globálních rozměrů a Sarah’s bag si dnes můžete koupit nejen na Středním Východě, ale také v Paříži, Londýně nebo New Yorku. A samozřejmě na internetu. 

Projektů, které přímo podporují ženy a místní komunity nabízí módní průmysl mnoho. Většinou jsou to menší firmy, které nemají prostředky na zaplacení velkých kampaní a je třeba trochu hledat … a nebo číst  www.fashion-map.cz 🙂 

Další tipy: 

Letní i zimní klobouky pletené tradičními technikami v Mexiku: http://www.panamas.co.uk/  (zakladatelka založila také Fashion Revolution) 

Vyšívaná pouzdra na telefony a tablety z Kyrgystánu:  www.kancha.de  

Eticky vyrobené kolekce spodního prádla:  http://www.pantstopoverty.com/  

… pokračování příště 

Zdroje:  http://www.theguardian.com/sustainable-business/sustainable-fashion-blog/fashion-brands-empowering-women-developing-countries