Kiev – nová fashion metropole východu?

Pro někoho krize znamená konec a obavy, pro někoho příležitost – zobrazují staré čínske znaky.  A taky tak by se dala uvést stylistka a propagátorka ukrajinské módy Daria Shapovalova. “ Kde se jiní báli, my viděli potenciál free PR a press coverage, jaký by se našim designérům za normálních okolností vůbec nedostalo. Všichni se dívali na Ukrajinu a my z toho chtěli pro lokální módu vytěžit maximum,” říká úpřimně Daria.

Kdo o ní ještě neslyšel, určitě ji alespoň viděl – na streetstyle fotkách z celého světa zásadně v looku od nějakého lokálního návrháře. Krom toho, že v mladém věku postavila na nohy kievské Fashion Days, založila hnutí Fashion for Peace, organizaci na pomoc designérům, web i agenturu MORE Dash, která je zastupuje v zahraničí. “Sociální média jsou silným zdrojem nejenom inspirace, ale hlavně peněz. Nosím hlavně lokální designéry, abych je prezentovala a častokrát se stane, že když dám fotku na svůj instagram, píšou mi lidi, kdo je autor looku, kolik ten kousek stojí a kde se dá objednat”. Se svými 40 tisíci followers rozhodně ví, o čem mluví.

Dariina MORE Dash agency zase zastupuje ukrajinské a vybrané gruzinské nebo srbské návrháře v showroomech, které přes fashion weeky prezentuje v Paříži a v Londýně. Říká, že tyto dvě metropole si vybrala z jasného důvodu. V Londýně se dělá PR, v Paříži zase obchod.  “Když jsme začínali, nikdo u nás neměl o lokální ukrajinské designéry zájem, ani velké kyjevké obchody, ani klienti. Po krizi se vše změnilo, lidi začali více podporovat a vážit si lokální tvorby. Velké krásné obchody, které u nás máme, nyní žádají o to, aby byli pozváni do Paříže, do našeho showroomu, kde kolekce nakupují a platí za to v Eurech. A o to taky jde – tvoří se proto, aby se to pak také prodalo a nosilo, ideálně všude ve světě.

Dash má rozhodně ambice a našlápnuto. Zatím zastřešuje 15 designérů, kteří vystavují na světových týdnech módy, vlastní mediální kanál nebo provozuje továrnu, díky které je produkce kusů lokálních designérů jednodušší.  “Vždy říkám, že designér není řemeslo, nebo povolání, jak jsme ho znali předtím. Protože teď už designér není jenom ten, kdo navrhuje, šije nebo tvoří dekor a látky. Důležité jsou také jeho byznys schopnosti. Dnes už totiž nikdo nevymslí něco objevného jako kolo nebo tak, všechno se už vymyslelo. Marketing a propagace tvoří 80% a zbytek ostatní. Můžete být skvělý designér, ale když o vás nikdo neví….”, slyšíme od Darii.

Fashion není art, je to commercial industry. A proto si musí designér uvědomit, že to nedokáže a ani nemůže všechno zvládnout sám. Potřebuje tým, stejně jako jeho předchůdco i ve větších fashion domech. A stejně důležitá je kvalita. Klíčové je rozhodnout se nebo vyzkoušet, jaký je váš bestseller. Nemůžete vyrábět 100 odlišných kusů, potřebujete byznys na něčem postavit a rozvíjet, přesně jako to udělaly velké značky, “ radí začínajícím designérům Daria. “Se všemi našimi designéry pracujeme na komunikační strategii. Když vidíme něco na designérovi z Gruzie, který dělá úplnou inovaci, tak si říkám, skvělé, ale pojďme se bavit o strategii. Pro mě je důležité vidět, že návrhář vnímá svoji značku jako celek a ne jenom jako konkrétní šaty,” uzavírá Daria.

Kiev Fashion Days jsou důkazem, že i bez podpory státu dokáže nadšení a dobré kontakty vybudovat fungující systém. Daria na první pohled ví jak se obchod dělá.  Zda se stane z Kieva módní metropole východu plná nejenom přehlídek, ale i byznysu, zavísí na mnoha věcech. Pravdou ale je, že Kiev je i díky Darii napřed a Praha sa má čím inspirovat.

Podobné texty

#BRANDLOVEㅣBODE: značka, která získala srdce Harryho Stylese

S novým rokem spouštíme také novou sérii #BRANDFOLIO, ve...

Rina Sawayana – star roku 2023, která září i letos

Japonská zpěvačka, modelka a nyní i herečka Rina Sawayama...

MÓDNÍ VĚŠTBA aneb co bylo a co bude: trendy pro rok 2024

Rok se s rokem sešel a módní svět zažívá...

Zimní Dr. Martens vás v mrazech zahřejí

Dr. Martens s vniřní stélkou v podobě umělého kožichu...